۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۲
ضعف اقتصاد جهان در سایه ریسک

چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۴ روشن است، با این حال به گفته کریستوفر ویلیامسون، اقتصاددان ارشد S&P Global، مخاطراتی که هم‌اکنون جهان را تهدید می‌کنند، به سطحی رسیده‌ که از جنگ جهانی دوم تاکنون دیده نشده ‌است.

به گزارش صدای بورس، چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۴ روشن است، با این حال به گفته کریستوفر ویلیامسون، اقتصاددان ارشد S&P Global، مخاطراتی که هم‌اکنون جهان را تهدید می‌کنند، به سطحی رسیده‌ که از جنگ جهانی دوم تاکنون دیده نشده ‌است.

در حال حاضر، بیشتر تحلیلگران میانگین نرخ رشد اقتصادی جهان در طول سال ۲۰۲۴ را معادل ۲.۴ درصد پیش‌بینی می‌کنند. البته تحقق این رقم، پیش‌شرط‌هایی دارد و تغییر شرایط ژئوپلیتیک، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سیاست‌های فدرال رزرو درباره نرخ‌های بهره، سیاست‌های تجاری کشورها و... بر آن اثرگذار است.
بانک جهانی در گزارش چشم‌انداز خود اشاره کرده که اقتصاد جهان ضعیف‌ترین عملکرد میانه دهه در ۳۰ سال گذشته را ثبت کرده است. در چنین شرایطی، انجام اصلاحات برای رونق سرمایه‌گذاری و تقویت سیاست‌های مالی می‌تواند به تغییر این روند کمک کند. از یک دیدگاه، اقتصاد جهان در شرایط بهتری نسبت به سال قبل قرار دارد: ریسک رکود اقتصادی کاهش یافته که علت اصلی آن، قدرت اقتصادی آمریکا بوده است. اما افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک می‌تواند ریسک‌های تازه‌ای را به اقتصاد جهان تحمیل کند. این در حالی است که چشم‌انداز میان‌مدت بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه به دلیل افت نرخ رشد اقتصادهای بزرگ، کاهش حجم تجارت جهانی و شرایط مالی انقباضی با ابهام مواجه است. پیش‌بینی می‌شود که حجم تجارت جهانی در سال ۲۰۲۴ تنها نصف میانگین دهه پیش از بحران کرونا باشد.
در همین حال، انتظار می‌رود هزینه‌های استقراض در اقتصادهای در حال توسعه (به ویژه آنها که از رتبه اعتباری ضعیفی برخوردارند)، در شرایطی که نرخ‌های بهره جهانی در بالاترین حد چهار دهه اخیر قرار دارند، همچنان سیر صعودی داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد اقتصادی جهان برای سومین سال پیاپی نزولی شود و از ۲.۶ درصد سال گذشته به ۲.۴ درصد در سال جاری برسد. این رقم برای اقتصادهای در حال توسعه معادل ۳.۹ درصد خواهد بود. پس از عملکرد ضعیف سال گذشته، کشورهای با درآمد پایین امسال ۵.۵ درصد رشد خواهند کرد که کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی است. بر اساس برآوردها، تا پایان سال ۲۰۲۴، یک‌چهارم کشورهای در حال توسعه و ۴۰ درصد کشورهای با درآمد پایین، فقیرتر از دوره پیشاکرونا در سال ۲۰۱۹ خواهند بود. در اقتصادهای توسعه‌یافته نیز نرخ رشد اقتصادی از ۱.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ به سطح ۱.۲ درصد در سال جاری کاهش خواهد یافت.
با وجود بحران‌های موجود، صندوق بین‌المللی پول بر این باور است که نرخ رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۴ به سطح ۳.۱ درصد خواهد رسید. این نهاد، نرخ رشد سال آینده را نیز معادل ۳.۲ درصد پیش‌بینی کرده است. برآورد نرخ رشد دوساله ۲۵-۲۰۲۴ نسبت به میانگین ۳.۸ درصدی ۲۰ ساله ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ کاهش نشان می‌دهد. صندوق بین‌المللی پول معتقد است، ریسک‌های تهدیدکننده رشد اقتصادی جهان تا حد زیادی تعدیل شده‌اند. در واقع، کاهش تورم در کنار رشد مداوم، احتمال رکود اقتصادی را کاهش داده است. در چنین شرایطی، چالش بزرگ سیاستگذاران مالی در کوتاه‌مدت، موفقیت در مدیریت کاهش نرخ تورم به نقطه هدف است.
در مجموع می‌توان گفت که اقتصاد جهان، با وجود رشد مثبت، همچنان در معرض ریسک‌های مختلف قرار دارد.

  • مهسا سادات کیائی - خبرنگـــار
  • شماره ۵۳۵ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 492004

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =