ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حافظه گرافیکی GDDR7
کامپیوتر و سخت افزار

سامسونگ از حافظه GDDR7 با پهنای باند ۱.۵ ترابایت‌ بر‌ ثانیه برای کارت‌های گرافیک رونمایی کرد

پیشرفت کارت‌های گرافیک با حافظه GDDR7 و سرعت بالای آن، حالا جدی‌تر دنبال می‌شود.

نیما جلالی
نوشته شده توسط نیما جلالی | ۹ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۲:۳۰

جدیدترین نسل حافظه گرافیکی بالاخره پا به‌ عرصه گذاشته است تا روند پیشرفت پردازش‌های گرافیکی با جدیت بیشتری دنبال شود. سامسونگ از حافظه گرافیکی‌ GDDR7 رونمایی کرده و انتظار می‌رود انویدیا و AMD در نسل بعدی کارت‌های گرافیکی خود از این نوع حافظه استفاده کنند.

مشخصات حافظه گرافیکی GDDR7

حافظه گرافیکی GDDR7

درحال‌حاضر هرکدام از ماژول‌های حافظه GDDR7 سامسونگ ۲ گیگابایت ظرفیت دارند؛ اما با توجه به استاندارد اصلی این حافظه که توسط JEDEC اعلام شده است، سقف ظرفیت ماژول‌های این نوع حافظه به ۸ گیگابایت هم می‌رسد. ظاهراً سامسونگ فعلاً روی تمرکز چیپ‌های کم‌ظرفیت‌تر متمرکز شده است تا با بهبود روند تولید، به‌سراغ عرضه چیپ‌های پرظرفیت برود.

در این نسل پهنای باند در هر پین به ۲۸ یا ۳۲ گیگابیت‌ بر‌ ثانیه (بر حسب مدل) رسیده است که نسبت‌ به رقم ۲۴ گیگابیت‌ بر ثانیه نسل گذشته، عملکرد بهتری را به‌ نمایش می‌گذارد. پهنای باند هر پین حافظه GDDR7 در بالاترین حالت به ۴۸ گیگابیت‌ بر ثانیه هم می‌رسد. این تغییرات درنهایت منجر به بهره‌مندی از پهنای باند ۱.۵ ترابایت‌ بر‌ ثانیه برای جدیدترین استاندارد حافظه گرافیکی شده است. انتظار می‌رود که برای مدل‌های مجهز به پهنای باند ۲۸ و ۳۲ گیگابیت‌ بر ثانیه، افزایش سرعت ۲۸ و ۴۲ درصدی را شاهد باشیم. مصرف این نوع حافظه در مقایسه با قبل ۲۰ درصد بهینه‌تر شده است.

جدیدترین حافظه گرافیکی از بسته‌بندی اطلاعات جدید برای انجام بهینه‌تر پردازش‌های موازی بهره می‌برد. همچنین پشتیبانی از راهکار کدگذاری PAM3، انتقال اطلاعات را به ۳ بیت در دو چرخه افزایش داده که نسبت به روش کدگذاری دودویی در نسل پیشین، ۱.۵ برابر پرسرعت‌تر است.

انتظار می‌رود که انویدیا و AMD از حافظه گرافیکی GDDR7 در نسل بعدی کارت‌های گرافیک خود استفاده کنند. این یعنی سری RTX 50 انویدیا و RX 8000 ای‌ام‌دی با سرعت و عملکرد بهتری روانه بازار خواهد شد. درحال‌حاضر فقط سامسونگ این نوع حافظه را تولید می‌کند؛ اما با گذشت زمان، تولیدکنندگان دیگری مانند Micron و SK Hynix به‌ این قافله می‌پیوندند تا روند عرضه عمومی این استاندارد جدید شدت بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی