اختصاصی صفحه اقتصاد از قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳

پیش‌بینی افزایش قیمت خودرو در سال جدید تا چه میزان درست است؟

سال گذشته بازار خودرو فضای نسبتا آرامی را نسبت به دو سال اخیر از نظر هیجانات خرید و فروش و قرعه‌کشی داشته است. اما در همین حال بسیاری بر این عقیده بودند که این قیمت‌ها حباب‌های دلالی و واسطه‌گری‌های مافیای خودرو نسبت به کیفیت تولیدات داخلی بوده است. بر همین اساس نظر بسیاری از کارشناسان بر کاهش این هیجانات در تولیدات داخلی خودرو و افزایش قیمت خودروهای وارداتی برای سال ۱۴۰۳ قرار دارد و برخی بدقولی نسبت به واردات خودرو و افزایش نرخ ارز را عاملی واضح بر صعودی بودن قیمت خودرو برای سال جدید می‌دانند.

پیش‌بینی افزایش قیمت خودرو در سال جدید تا چه میزان درست است؟
صفحه اقتصاد -

بازار معاملات خودرو در سال ۱۴۰۲ علیرغم چندین مرتبه شوک‌های قیمتی که اصولا مقطعی و گذرا بود، دوران تقریبا آرامی را پشت سر گذاشت. اما این دوام قیمتی در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟ در این مطلب تلاش می‌کنیم تا با بررسی تحلیل‌ها و تکنیکال‌های موجود و همچنین نظرات کارشناسان و فعالان این بازار، پیش‌بینی نسبتا مناسب را برای قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ ارائه دهیم.

 خودرو یک کالای مصرفی است که متاسفانه در کشور ما تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده است و به همین دلیل، نرخ تورم اثرگذار است. اگر نرخ تورم کنترل شود، قیمت خودرو بالا نمی‌رود و یا اگر نرخ تورم کنترل نشود، اما افزایش تولید داشته باشیم، شرایط بازار خودرو متفاوت می‌شود.

اختصاصی صفحه اقتصاد از قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳

عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳

یکی از عوامل تعیین‌کننده قیمت خودرو، روند قیمت‌ها و تورم موجود در بازارهای دیگر داخلی است. به عبارتی دیگر، در شرایطی که تمام عوامل تاثیرگذار در قیمت‌ها ثابت باشند، تورم به تنهایی می‌تواند نرخ خودرو را بالا ببرد.

برخی از اقتصاددانان تورم نقطه به نقطه سال ۱۴۰۲ را ۵۵.۵ درصد اعلام کردند و با توجه به اینکه در دو یا سه سال اخیر رشد اقتصادی حدود ۴ درصد بوده است، برای سال ۱۴۰۳ نیز همین مقدار، شاید اندکی کمتر را پیش‌بینی می‌کنند. در نتیجه با توجه به یک عامل تورم و رشد اقتصادی، نباید انتظار کاهش قیمت خودرو، چه در بازار آزاد و چه در درب کارخانه، را داشت.

عامل دیگر افزایش قیمت خودرو که در سال گذشته نیز شاهد آن بودیم، افزایش و نوسانات نرخ ارز بود؛ اما بازار این شوک‌های ارزی را جدی نگرفت و معامله کنندگان صعود یا نزول ناگهانی قیمت خودرو را تجربه نکردند.

اختصاصی صفحه اقتصاد از قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳

قیمت خودروهای داخلی در سال جدید افزایش می‌یابد؟

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودروی تهران با اشاره به کسادی بازار خودرو در شب عید، می‌گوید: «نوسانات قیمت ارز سبب شده مردم جرات خرید خودرو نداشته باشند چون قیمت ارز بر قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد و خریداران بیم آن را دارند که پس از خرید با کاهش قیمت ارز متضرر شوند. به طور کلی در کل سال ۱۴۰۲ رکود سنگینی بر بازار حاکم و امید نمایشگاه‌داران به شب عید بود. اما این روزها هم بازار کساد است و خبری از معاملات همیشگی نیست و دلیل این امر کمبود نقدینگی در دست مردم است. تداوم جریان کنونی حاکم بر بازار خودرو احتمالا به افزایش قیمت انواع خودرو در سال ۱۴۰۳ می‌انجامد.»

سعید موتمنی، رئیس پیشین اتحادیه نیز درباره قیمت‌ خودروهای داخلی می‌گوید: «خودروهایی که الان به دست مشتری می‌رسد و خودروهای مونتاژی را در نظر بگیرید، حدود ۲۳، ۲۴ هزار دلار خودروی چینی به دست مشتری می‌رسد و گران‌ترین آن حدود ۵۰ هزار دلار است. در هر صورت مصرف‌کننده برای خرید خودرو هزینه بیشتری پرداخت می‌کند و اگر محدودیت عرضه نبود و خودرو به اندازه کافی وارد می‌شد که نیاز بازار تامین شود، فاصله قیمتی هم کمتر می‌شد. در رابطه با خودروهای وارداتی هم همین است. ۵۰ تا ۸۰ درصد اختلاف قیمت کارخانه تا بازار خودرو وجود دارد.»

البته پایان هر سال خودروسازان سیگنال‌های متفاوت افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه را به بازار ارسال می کنند. البته امسال تنها خودروسازان نبودند که ساز گرانی خودروهای کارخانه‌ای را زدند، بلکه معاون حمل و نقل وزارت صمت نیز مهر تاییدی بر ابهامات افزایش قیمت خودرو در سال جدید را زد.

گرچه اظهارنظر خودروسازان و همچنین منوچهر منطقی بارها تکذیب شد و وزیر صمت اعلام کرد کاهش قیمتی در کار نیست؛ اما خودروسازان یکی پس از دیگری خبر افزایش قیمت خودروهای کارخانه‌ای را تایید کردند و به زودی باید شاهد افزایش نرخ این خودروهای صفر نیز باشیم.

اختصاصی صفحه اقتصاد از قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز واردات خودرو را عامل شکستن انحصار در خودروسازی می‌داند و معتقد است: «در نتایج طرح فروش خودرو زمان تحویل برخی از خودروها از سوی سایپا زمستان ۱۴۰۳ اعلام شده است اما تردید نداشته باشید که زمان تحویل از این تاریخ نیز می‌گذرد و برای برون رفت از این شرایط دولت باید واردات خودرو را به معنای واقعی آزاد بگذارد. به نظر می‌رسد نیاز بازار داخلی بیش از آنچه خودروسازان اعلام می‌کنند هست و باید در یک دوره ۵ تا ۱۰ ساله مجوز واردات خودرو داده شود. البته مراد واردات خودرو لوکس نیست چراکه این خودروها تاثیری در بازار داخلی نمی‌گذارند منظور مجوز واردات خودروهایی که رنج قیمتی آنها ۵ تا ۲۰ هزار یورو است داده شود.» در همین حال برخی دیگر معتقدند؛ از آنجایی که مردم در آغاز فصل بهار خودرو‌های موردنیاز خود را خریداری کرده‌اند، در ۳ماه ابتدایی ۱۴۰۳ با افزایش قیمت چندانی در بازار معاملات خودرو مواجه نخواهیم بود. در پایان ذکر این نکته ضروری است که قیمت خودروها تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرند.

این عوامل شامل عوامل داخلی و خارجی می‌شوند. عوامل داخلی شامل مواردی مانند کیفیت و ویژگی‌های خودرو، هزینه تولید، هزینه تبلیغات، سطح تقاضا و عرضه در بازار و هزینه‌های مرتبط با توزیع و فروش خودرو هستند. عوامل خارجی شامل مواردی مانند نرخ ارز، قیمت سوخت، تغییرات قوانین و مقررات، تحریم‌های بین‌المللی و شرایط اقتصادی کشورهای تولیدکننده و صادرکننده خودروها می‌باشند.

نتیجه این مباحث این خواهد بود که مردم باید از هیجانی شدن بازارها درس عبرت گرفته و از سرازیرکردن صف‌وار نقدینگی به این بازارها جدا خودداری کنند، تا بتوان محصول تولیدی باکیفیت و متناسب با قیمت را در بازار مشاهده کرد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان