هوش مصنوعی کوپایلت به‌زودی مستقیماً روی کامپیوترهای ویندوزی اجرا می‌شود

پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۸
مطالعه 1 دقیقه
دکمه‌ی کوپایلت در کیبورد
با تأیید اینتل، هوش مصنوعی کوپایلت به‌زودی به‌صورت محلی روی کامپیوترهای شخصی اجرا خواهد شد.
تبلیغات

هوش مصنوعی کوپایلت مایکروسافت به‌صورت محلی روی کامپیوترهای شخصی اجرا خواهد شد. این خبر را اینتل در مصاحبه با وب‌سایت تامز هاردور اعلام کرد و گفت نسل بعدی کامپیوترهای شخصی، به واحد پردازش عصبی (NPU) داخلی با توان بیش‌از ۴۰ تاپس (هزار میلیارد عملیات در ثانیه) نیاز خواهند داشت که فراتر از قدرت پردازنده‌های موجود در بازار است.

اینتل اعلام کرده کامپیوترهای شخصی مجهز به هوش مصنوعی قادر خواهند بود تعداد بیشتری از امکانات کوپایلت را به‌صورت محلی و بدون نیاز به اینترنت اجرا کنند.

کوپایلت درحال‌حاضر تقریباً هر دستور و حتی عملیات‌های بسیار سبک و کوچک را روی فضای ابری اجرا می‌کند. این کار باعث ایجاد تأخیر در ارائه‌ی پاسخ‌های هوش مصنوعی کوپایلت می‌شود.

افزودن قابلیت پردازش محلی روی کامپیوترهای شخصی علاوه‌بر کاهش زمان پاسخ‌گویی، حریم خصوصی افراد را بهبود می‌بخشد.

پیش‌از این شایعه شده بود مایکروسافت برای اجرای محلی هوش مصنوعی کوپایلت به ۴۰ تاپس توان پردازشی نیاز دارد. درحال حاضر ویندوز استفاده‌ی زیادی از NPU کامپیوترهای شخصی نمی‌کند و فقط برای اجرای جلوه‌های ویدیویی مثل محوکردن پس‌زمینه برای وب‌کم سرفیس استودیو از آن بهره می‌برد.

درحال حاضر تراشه‌ی M3 سریع‌ترین NPU را دارد و توان پردازشی آن به ۱۸ تاپس می‌رسد. پردازنده AMD سری Ryzen 8040 و Ryzen 7040 به‌ترتیب با توان ۱۶ و ۱۰ تاپس در رتبه‌های بعدی قرار دارند. ازطرفی توان NPU پردازنده اینتل میتیور لیک به ۱۰ تاپس می‌رسد و شاید کوالکام با اسنپدراگون ایکس الیت، اولین پردازنده‌ی مجهز به NPU با توان ۴۵ تاپس را برای اجرای بدون مشکل کوپایلت و افزایش سرعت محاسبات هوش مصنوعی روی کامپیوترهای شخصی ارائه دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات