سریع‌ترین رشد در ۴ سال اخیر؛ درآمدزایی هواوی با وجود تحریم‌ها ادامه دارد

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
یک زن در حال استفاده از گوشی در برابر لوگو هواوی Huawei
هواوی توانست با درآمد حاصل از کسب‌وکار مصرف‌کننده، خودروهای هوشمند و فروش برند آنر،‌ بر تحریم‌های آمریکا غلبه کند.
تبلیغات

براساس گزارش رویترز، هواوی در سال ۲۰۲۳ توانست با وجود تحریم‌های ایالات متحده، با افزایش مجدد درآمد بخش مصرف‌کننده و درآمد حاصل از کسب‌وکارهای جدید مانند خودرو هوشمند، سریع‌ترین رشد خود را در چهار سال اخیر تجربه کند.

درآمد هواوی با افزایش ۹٫۶۳ درصدی به ۷۰۴٫۲ میلیارد یوان (۹۷٫۴۸ میلیارد دلار) رسید. هواوی بخش عظیمی از این رشد را مدیون کسب‌وکار مصرف‌کننده است. درآمد این بخش با رشد ۱۷٫۳ درصدی به ۲۵۱٫۴۹ میلیارد یوان (۳۴٫۸ میلیارد دلار) رسید.

غول چینی صنعت فناوری هنوز اعداد دقیقی از کسب‌وکار مصرف‌کننده اعلام نکرده است. این بخش شامل کسب‌وکار گوشی‌ هواوی نیز می‌شود. سال گذشته هواوی با عرضه‌ی گوشی‌ میت ۶۰ به بازار گوشی‌های 5G حمله برد و توانست بازگشت قدرتمندانه‌ای را تجربه کند.

آمریکا از سال ۲۰۱۹ دسترسی هواوی به فناوری‌های آمریکایی را محدود کرده و این شرکت را یک خطر امنیتی می‌داند. هواوی تمامی اتهامات را رد کرده است.

سال گذشته، سومین سالی بود که درآمد هواوی به‌طور متوالی رشد کرد. در سال ۲۰۲۱ درآمد این شرکت کاهش یافت و از درآمد سال ۲۰۲۰ که به ۸۹۱٫۳ میلیارد (۱۲۳٫۴۴ میلیارد دلار) می‌رسید، کمتر بود. این اتفاق دقیقا زمانی افتاد که هواوی مجبور شد تراشه‌هایی را که ذخیره کرده است، به‌فروش برساند.

کن هو، رئیس موقت هیئت‌مدیره‌ی هواوی، می‌گوید:‌ «ما در چند سال گذشته چالش‌های بسیاری را پشت سر گذاشتیم و در نهایت توانستیم بر این چالش‌ها غلبه و رشد کنیم.»

منگ وانژو، مدیر مالی هواوی و دختر بنیان‌گذار این شرکت، سال گذشته اعلام کرد که هوای دیگر در وضعیت بحرانی قرار ندارد.

سود خالص هواوی در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۱۴۴٫۵ درصدی به ۸۷ میلیارد یوان (۱۲٫۰۴ میلیارد دلار) رسید و حاشیه‌ی سود خالص بیش از دو برابر شد و به ۱۲٫۳۵ درصد رسید. بخشی از این سود ناشی از فروش برند آنر توسط هواوی و درآمد حاصل از این فروش در نوامبر سال ۲۰۲۰ (آبان و آذر ۱۳۹۹) است.

کسب‌وکار زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات هواوی عملکرد پایداری از خود نشان داد؛ درحالی که کسب‌وکار ابری این شرکت رشد کرد و به درآمدی معادل ۵۵٫۳ میلیارد یوان (۷٫۵ میلیارد دلار) رسید.

هواوی در کسب‌وکار تولید نرم‌افزار و قطعات خودروهای هوشمندش نیز شاهد رشد چشمگیری بود. درآمد این بخش با افزایش ۱۲۸٫۱ درصدی به ۴٫۷ میلیارد یوان رسید. سال گذشته هواوی اعلام کرد که قصد دارد کسب‌وکار خودروهای هوشمندش را در یک شرکت جدید دنبال کند.

ریچارد یو، مدیرعامل گروه تجاری محصولات مصرفی هواوی و رئیس هیئت‌مدیره‌ی کسب‌و‌کار خودرو این شرکت، می‌گوید که واحد خودروهای هوشمند هواوی بعد از ازدست‌دادن میلیاردها یوان در سال گذشته، از ماه آوریل (فروردین و اردیبهشت) امسال به سود خواهد رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات