شتاب دهنده ها، موتور محرک نوآوری

مفهوم شتاب، عمیقا در دنیای مدرن ما ریشه دوانده است. ما خواهان رایانه‌های سریع‌تر، رفت و آمد آسان‌تر و فرآیندهای تسریع‌شده هستیم.

به گزارش اکونگار به نقل از تجارت نیوز، مفهوم شتاب، عمیقا در دنیای مدرن ما ریشه دوانده است. ما خواهان رایانه‌های سریع‌تر، رفت و آمد آسان‌تر و فرآیندهای تسریع‌شده هستیم. این تعقیب بی‌امان، سرعت فراتر از زندگی روزمره ما گسترش می یابد و به زمینه‌های مختلف، به ویژه در علم و تجارت نفوذ می‌کند. در اینجا، اصطلاح "شتاب دهنده" معنای خاص‌تری به خود می‌گیرد و به دو نهاد متمایز اشاره می‌کند که پیشرفت را در حوزه‌های مربوطه خود به جلو می‌رانند.

 در قلمرو علم، شتاب دهنده ها انواع متفاوتی دارند. مفهوم شتاب دهندگی امروزه یک استراتژی برای روبه‌رو شدن با مسائل است. در هر حوزه‌ای شتاب دهنده ها با اقبال عمومی مواجه می‌شوند. مردم به دنبال تسریع امور خود می‌گردند. از این رو شتاب دهنده ها دامنه‌ وسیعی دارند. 

شتاب دهنده ها غالبا برای تسریع یا شتابدهی به امور فردی انسان‌ها نمی‌پردازند. این عناصر همانطور که از اسمشان پیداست می‌توانند در حوزه‌ استارت‌آپ نیز به کار برده شوند.

شتاب‌ دهنده استارتاپ: موتور محرکه نوآوری

شتاب‌دهنده استارتاپ، برنامه‌ای فشرده و زمان‌بندی‌شده است که با هدف حمایت از استارت‌آپ‌های نوپا در مراحل اولیه رشد آن‌ها طراحی شده است. این برنامه‌ها مجموعه‌ای از خدمات حمایتی مانند آموزش، مشاوره، سرمایه‌گذاری و شبکه‌سازی را ارائه می‌دهند تا به استارتاپ‌ها کمک کنند تا ایده‌های خود را به واقعیت تبدیل کنند و به سرعت در مسیر رشد و موفقیت گام بردارند.

شتاب دهنده ها چه می‌کنند؟

شتاب دهنده ها به عنوان یک عنصر حامی استاتاپ‌ها نقش هدایت، مشاره و مدیریت در یک سری از امور مربوطه را به عهده می‌گیرند. در ادامه برخی از این موارد را به طور خلاصه شرح خواهیم داد.

سرمایه‌گذاری: شتاب‌ دهنده‌ ها در ازای دریافت سهام شرکت، مبالغی را به عنوان سرمایه‌گذاری اولیه در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهند. این سرمایه می‌تواند برای توسعه محصول، بازاریابی، استخدام و سایر فعالیت‌های ضروری مورد استفاده قرار گیرد.

آموزش و مشاوره: شتاب‌ دهنده‌ ها به استارتاپ‌ها آموزش‌های عملی و تخصصی در زمینه‌های مختلف مانند مدل‌سازی کسب‌وکار، بازاریابی، جذب سرمایه و مدیریت ارائه می‌دهند. همچنین، مشاوران باتجربه‌ای در کنار استارتاپ‌ها حضور دارند تا در حل چالش‌ها و تصمیم‌گیری‌های مهم به آنها کمک کنند.

شبکه‌سازی: شتاب‌ دهنده‌ ها با فراهم کردن فرصت‌های متعدد برای تعامل با سرمایه‌گذاران، مربیان، کارآفرینان و سایر استارتاپ‌ها، به ایشان کمک می‌کنند تا شبکه‌ای قوی از روابط ایجاد کنند. این شبکه می‌تواند در یافتن مشتریان جدید، جذب سرمایه و ارتقای سطح دانش و تخصص استارتاپ‌ها بسیار مفید باشد.

برای رسیدن به شتاب دهنده ها چه باید کرد؟

ابتدا باید با تحقیقات لازم، شتاب دهنده های حوزه مروبط به استارتاپ خود را پیدا کنید. سپس با ارائه و معرفی ایده‌ خود، به شرکت آن‌ها درخواست دهید. سپس باید منتظر تائید آن‌ها باشید. شتاب دهنده ها ابزار بررسی مخصوص به خود را دارند. ارزیابی آن‌ها از کلیت کسب‌وکار شما پروسه‌ مهمی از فعالیت آن‌ها است. 

بعد طی این مراحل و اخذ تائیدهای لازم، دوره‌های چندجانبه‌ای برای تقویت استارتاپ‌ها صورت می‌گیرد. شبکه‌سازی، سرمایه‌گذاری یا کمک برای جذب سرمایه و مشاوره به استارتاپ‌ها از مهم‌ترین فعالیت‌های این دست از شرکت‌ها است.  

در پایان دوره شتاب‌دهی، استارتاپ‌ها در مقابل سرمایه‌گذاران و سایر افراد حاضر در اکوسیستم استارتاپی به ارائه دستاوردها و برنامه‌های آینده خود می‌پردازند.

انتخاب شتاب‌دهنده مناسب:

انتخاب شتاب‌دهنده مناسب، نقشی کلیدی در موفقیت استارت‌آپ‌ها ایفا می‌کند. استارت‌آپ‌ها باید در انتخاب شتاب‌دهنده به عواملی مانند تخصص و تجربه شتاب‌دهنده در حوزه فعالیت استارت‌آپ، کیفیت برنامه آموزشی و مشاوره‌ای، شبکه سرمایه‌گذاران و شرکای شتاب‌دهنده و همچنین شرایط و ضوابط سرمایه‌گذاری شتاب‌دهنده توجه کنند.

بدیهی است که این مرحله در رشد و چه بسا در سقوط استارتاپ شما نیز می‌توانید تاثیر عمده‌ای داشته باشد. از به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که در انتخاب‌های اولیه خود دقت لازم را داشته باشید. شتاب دهنده مناسب می‌تواند نقش اساسی در موفقیت استارتاپ شما داشته باشد.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان