ویتامینی که رنگ پوست را تعیین می‌کند

ویتامینی که رنگ پوست را تعیین می‌کند

کمبود این ویتامین باعث خشکی، خارش پوست و پسوریازیس می‌شود.

به گزارش 9 صبح، یافته ها نشان می دهد ویتامین D یکی از بهترین ویتامین‌ها برای پوست است. این ویتامین بیش از هر روش دیگری بر اثر جذب پوستی نور آفتاب در بدن ساخته می‌شود. طی این فرایند، کلسترول پوست به ویتامین D تبدیل می‌شود. ویتامین D سپس به کمک کبد و کلیه‌ها جذب می‌شود و برای کمک به ساخت سلول‌های سالم به نقاط مختلف بدن انتقال می‌یابد.

رنگ پوست از جمله عوامل متأثر از ویتامین D است. همچنین ویتامین D به درمان پسوریازیس (بیماری پوستی مزمن خود ایمنی) کمک می‌کند.

ویتامین D تنها از طریق برخی مواد غذایی و نور خورشید و غذاهای غنی از ویتامین D شامل: ماهی‌های چرب مثل قزل‌آلا و ماهی تن، زرده تخم مرغ، پنیر، جگر گاو، قارچ، شیر غنی شده، غلات و آبمیوه‌ها جذب می‌شود. اما یکی از  بهترین راهکارها برای افزایش ویتامین D  افزایش زمان قرار گرفتن زیر نور آفتاب در طول روز است.

همچنین توصیه می شود با مشورت پزشک، از مکمل‌های ویتامین D استفاده کنیم.

یکی از نشانه‌های کمبود ویتامین D، خشکی پوست و پوستی خارش‌دار است که ممکن است در سراسر صورت یا در مناطقی مانند گونه‌ها، چانه و پیشانی ایجاد شود.

از سویی دیگر لازم است به خاطر داشته باشیم مصرف بیش از حد ویتامین D خطرناک است. بنابراین نباید بدون مشورت پزشک از مکمل D به صورت آزادانه استفاده کرد. زیرا در مدت زمان طولانی می تواند سبب تجمع بیش از حد کلسیم در بدن شود. این روند باعث ضعیف شدن استخوان ها و وارد شدن آسیب جدی، به بافت کلیه و قلب می شود.

دکتر «مهدی قهار ترس»، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز.

    نظر شما