تاریخ انتشار : سه شنبه 28 فروردین 1403 - 11:12
کد خبر : 151620

موج جهانی برای پایان تنش درخاورمیانه

موج جهانی برای پایان تنش درخاورمیانه

آرمان شرق-گروه بین الملل: مقامات ترکیه، اردن و عراق روز یکشنبه گفتند که ایران چند روز قبل از حمله پهپادی و موشکی خود به اسرائیل، اطلاع‌رسانی کرده است. اما مقامات آمریکایی می‌گویند ایران قصد داشته خسارت قابل توجهی به اسرائیل وارد کند ولی در این زمینه به واشنگتن هشداری نداده است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه گفت که ایران ۷۲ ساعت پیش از حمله به اسرائیل به کشورهای همسایه‌اش و به ایالات متحده اعلام کرده که چنین حمله‌ای را انجام می‌دهد.

موج جهانی برای پایان تنش درخاورمیانه

آرمان امروز-سرویس دیپلماسی: ساعاتی پس از برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل به درخواست اسرائیل برای بحث درباره یورش نظامی شنبه شب ایران به خاک این رژیم، ارتش اسرائیل حملات به غزه را از سر گرفت. دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل عصر یکشنبه گفت که نیروهای اسرائیلی روز دوشنبه به عملیات خود در نوار غزه ادامه می‌دهند و افزود که با وجود حمله ایران، اسرائیل از نبرد علیه حماس غافل نخواهد شد.

در این میان سونیل بارتوال، معاون وزیر بازرگانی هند روز دوشنبه ۱۵ آوریل اعلام کرد که دولت هند قرار است پس از بررسی کامل تاثیر احتمالی درگیری ایران و اسرائیل بر تجارت کشور با هدف کاهش این تاثیر، سیاست جدیدی را اتخاذ کند.   آقای بارتول گفت: «مداخلات سیاسی تنها پس از دریافتن مخاطراتی که تجار با آن‌ها روبرو هستند، انجام خواهند شد. دولت قطعا به هر آنچه لازم باشد رسیدگی خواهد کرد.»  هند به عنوان سومین واردکننده و مصرف‌کننده نفت در جهان، حجم قابل‌ توجهی از واردات نفتی خود را از خاورمیانه انجام می‌دهد.

از سوی دیگر امیر سعید ایروانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد پس از نشست اضطراری شورای امنیت در رابطه با حملات شنبه شب سپاه پاسداران به اسرائیل، گفت: «[اسرائیل] می‌داند انتقام دوم ما چگونه خواهد بود. آن‌ها می‌دانند که حمله بعدی ما تعیین‌کننده است.»

پس از این صحبت ها؛ کابینه جنگ اسرائیل روز یکشنبه در مورد پاسخ احتمالی به حملات سپاه پاسداران تشکیل جلسه داد. کانال ۱۲ اسرائیل در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی اعلام کرد که پاسخ به حملات جمهوری اسلامی «قابل توجه» خواهد بود.   آقای ایروانی این اظهار نظر مقام اسرائیلی را «تهدید و نه اقدام» دانست.   سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل همچنین گفت که به باور او کابینه اسرائیل به نتیجه رسیده است و افزود: «به نظر من نباید پاسخ نظامی [به حملات جمهوری اسلامی] داده شود.»

با این وجود حریم هوایی اسرائیل صبح یکشنبه پس از چند ساعت بسته بودن از نیمه شب شنبه بازگشایی شد. با وجود بازگشایی آسمان اسرائیل، بسیاری از شرکت‌ها از جمله العال در روز یکشنبه همچنان به لغو شمار زیادی از پروازهای خود، عمدتاً به اروپا ادامه دادند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام این که خاورمیانه «در لبه پرتگاه» ایستاده، خواستار کاهش تنش در درگیری جاری بین اسرائیل و ایران شد. جوزپ بورل روز دوشنبه در گفتگو با شبکه رادیویی اسپانیایی «اوندا سرو» گفت: «ما در لبه پرتگاه هستیم و باید از آن دور شویم. باید ترمز کنیم و دنده عقب بگیریم.» بورل همچنین با اشاره به این که انتظار پاسخی از سوی اسرائیل به حمله هوایی بی‌‌پیشینه ایران را دارد، ابراز امیدواری کرد که با این حال این اقدام باعث تشدید بیشتر تنش نشود. بریتانیا، فرانسه و اردن روز یکشنبه رؤسای نمایندگی‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در پایتخت‌های خود را در اعتراض به حمله شنبه شب ایران به خاک اسرائیل احضار کردند. هر سه کشور در کنار آمریکا و اسرائیل برای رهگیری بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک ایرانی که به سمت حریم هوایی اسرائیل در حرکت بودند، شرکت کردند. ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن گفت که کشورش سفیر ایران را در اعتراض به اظهارات مقامات جمهوری اسلامی که آن را مداخله در امور داخلی این کشور پادشاهی خواند، احضار کرده است.

با این وجود مقامات ترکیه، اردن و عراق روز یکشنبه گفتند که ایران چند روز قبل از حمله پهپادی و موشکی خود به اسرائیل، اطلاع‌رسانی کرده است. اما مقامات آمریکایی می‌گویند ایران قصد داشته خسارت قابل توجهی به اسرائیل وارد کند ولی در این زمینه به واشنگتن هشداری نداده است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه گفت که ایران ۷۲ ساعت پیش از حمله به اسرائیل به کشورهای همسایه‌اش و به ایالات متحده اعلام کرده که چنین حمله‌ای را انجام می‌دهد. وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که قبل از حمله با واشنگتن و تهران صحبت کرده و به عنوان واسطه پیام‌هایی را برای اطمینان از متناسب بودن حمله ایران منتقل کرده است. یک منبع دیپلماتیک ترکیه گفت: «ایران گفت این واکنش پاسخی به حمله اسرائیل به سفارتش در دمشق خواهد بود و فراتر از آن نخواهد رفت. ما از احتمال این رویداد آگاه بودیم و برایمان غافلگیرکننده نبود.»

این روزها نیز موجی از رایزنی‌ ها ایجاد شده تا تنش ها در خاورمیانه در‌ این محل به اتمام برسد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.