زارع‌پور: امسال سال طلایی پروژه فیبر نوری است

سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۳
مطالعه 2 دقیقه
زارع‌پور
وزیر ارتباطات در اولین جلسه بررسی پروژه فیبر نوری در سال ۱۴۰۳ در خصوص برنامه‌های وزارتخانه برای پیش بردن این پروژه در سال جاری توضیحاتی را ارائه کرد.
تبلیغات

این جلسه با حضور جمعی از معاونان وزیر ارتباطات، مدیران کل ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و مدیران اپراتورهای ارتباطی برگزار شد و در آن به وضعیت فعلی پروژه‌ی فیبر نوری و برنامه‌هایی برای افزایش دو برابری میزان پوشش این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۳ پرداخته شد.

به اعتقاد وزیر ارتباطات، پروژه‌ی فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها در حال حاضر در نقطه‌ی مطلوبی قرار دارد و در سال ۱۴۰۳ نیز قرار است پیشرفت قابل توجهی داشته باشد. او در خصوص وضعیت کنونی این پروژه گفت:

تاکنون برای تحقق اهداف تعیین‌شده در این پروژه، مسیر پرفراز و نشیبی را پشت سرگذاشته‌ایم که خوشبختانه با پیگیری و همراهی همه‌جانبه مسائل و مشکلات یکی پس از دیگری حل شده، به طوری که اکنون می‌توانیم بگوییم که این پروژه به نقطه‌ی مطلوبی رسیده است.
- عیسی زارع‌پور ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

به گفته‌ی زارع‌پور، پیشرفت پروژه‌ی فیبر نوری تا امروز کار بسیار بزرگی بوده است که می‌تواند مسئله ارتباطات کشور را به شکلی اساسی و ریشه‌ای تا چند دهه آینده حل کند.

چطور برای دریافت اینترنت فیبر نوری درخواست بدهیم؟
چطور برای دریافت اینترنت فیبر نوری درخواست بدهیم؟
مطالعه '7

وزیر ارتباطات با بیان اینکه امسال سال طلایی برای پروژه فیبر نوری است،‌ اظهار کرد: «عمده‌ی سختی‌ها و ناهمواری‌ها پشت سر گذاشته شده و مسیر پیش روی این پروژه اکنون هموار شده است. آخرین آن مصوبات خوبی است که در حمایت از پروژه فیبر نوری در قانون بودجه کشور وضع شده است. مهم‌ترین مصوبه نیز الزام قانونی به صدور مجوز حفاری و نصب تجهیزات توسط شهرداری‌ها و ادارات کل راهداری ظرف ۱۵ روز برای اپراتورهای مورد تأیید وزارت ارتباطات است.»

رسیدن به پوشش ۱۴ میلیونی و تحقق ۳ میلیون اتصال فیبر نوری، انتظار وزارت ارتباطات از این پروژه برای سال ۱۴۰۳ است:

«انتظار داریم تمامی اپراتورها و مدیران استانی تمام‌قد و تمام‌وقت پای کار بیایند تا پوشش فعلی در سال جاری حداقل به دو برابر یعنی ۱۴ میلیون برسد و هم بتوانیم به اهداف تعیین‌شده برای دست‌کم ۳ میلیون اتصال فیبر نوری برسیم که این یعنی شش برابر شدن مشترکین فیبرنوری که این امر نیازمند بازنگری در طراحی و مدل اجرایی پروژه است.»
- عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

او همچنین از اپراتورها خواست که اگر منطقه‌ای در نقشه سامانه iranfttx.ir سبز شد، اپراتور مربوطه در کمترین زمان ممکن و حداکثر ظرف یک ماه، سرویس فیبرنوری را برای متقاضی راه‌اندازی کند.

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه برای افزایش آمار اتصال کاربران به فیبر نوری نیز باید پوشش از ۳۰۰ متر به ۱۰۰ متر کاهش پیدا کند، گفت: «اپراتورها توجه داشته باشند که باید امکان ارائه سرویس اینترنت با سرعت تا هزار مگابیت‌برثانیه (یک گیگابیت برثانیه) را برای مشترکین فراهم کنند.»

امیر لاجوردی، قائم‌مقام وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در این جلسه آمارهایی درباره وضعیت فعلی این پروژه ارائه کرد:

«تعداد شهرهایی که در آن پروژه‌ی فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها آغاز یا نهایی شده به ۴۳۰ شهر و میزان حفاری به بیش از ۷ هزار کیلومتر رسیده و همچنین میزان پوشش از ۲ میلیون ۴۰۰ هزار در ابتدای سال گذشته به بیش از ۷ میلیون پوشش در ابتدای سال ۱۴۰۳ رسیده است.»

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات