مرورگر بلاک چین چیست و چه کاربردی دارد؟

سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
مرورگر بلاکچین چیست - بلاک چین اکسپلورر
مرورگر بلاک‌چین ابزاری برای جست‌وجو در بلاک‌چین و پیگیری تراکنش‌ها است و به کمک آن می‌توان موجودی یک آدرس را بررسی کرد.
تبلیغات

مرورگر بلاک چین یا بلاک چین اکسپلورر، همانند مرورگرهای اینترنتی است. کاربر می‌تواند با این مرورگر در مورد تراکنش‌ها، آدرس‌ها، بلوک‌ها و کارمزدها اطلاعات جمع کند. در این مقاله با مرورگر بلاک‌چین آشنا می‌شویم و با مثالی از مرورگر بلاک‌چین بیت کوین، دانش خود را افزایش می‌دهیم.

مرورگر بلاک چین: پنجره‌ای به دنیای بلاک چین

شهرت فناوری بلاک چین اغلب به‌خاطر شفافیت آن است و مرورگرهای بلاک‌چین بخشی کلیدی از این ویژگی ذاتی هستند.

این مرورگرها ابزارهای آنلاینی هستند که امکان جست‌وجوی اطلاعات لحظه‌ای و تاریخی در بلاک‌چین را امکان‌پذیر می‌کنند که شامل داده‌های مرتبط با بلوک‌ها، تراکنش‌ها و آدرس‌ها است.

هر مرورگر بلاک‌چین برای بلاک‌چین خاصی به کار می‌رود، برای مثال نمی‌توان از مرورگر بلاک‌چین بیت کوین برای اتریوم استفاده کرد.

کاربرد مرورگر بلاک‌چین چیست؟

مرورگر بلاک‌چین دارای کاربردهای متنوعی برای تریدرها، ماینرها، تأیید‌کنندگان بلوک، مشاغل و مشتاقان ارز دیجیتال است. با استفاده از این مرورگر می‌توان وضعیت تراکنش یک رمزارز را در لحظه مشاهده کرد.

از طرف دیگر، استخراج‌کنندگان با استفاده از این ابزار بررسی می‌کنند که آیا بلوکی با موفقیت استخراج شده است یا خیر. مشاغل نیز می‌توانند از تحلیل داده‌های تراکنش در پروژه‌های خود بهره ببرند.

همه می‌توانند از مرورگرهای بلاک برای رصد فعالیت‌های نهنگ‌ها و افراد با آدرس‌های شناخته‌شده استفاده کنند. برای مثال می‌توان با مشاهده‌ی آدرس ساتوشی ناکاموتو، سوابق تراکنش آن را بررسی کرد.

افرادی که به دنیای بلاک‌چین علاقه‌مند هستند می‌توانند اطلاعاتی فنی را درباره‌ی سازوکار درونی بلاک‌چین مانند تراکنش‌ها و بلوک‌های اخیر، سختی استخراج، هش ریت، اندازه‌ی بلوک، کارمزد تراکنش و حجم تراکنش به‌دست بیاورند.

همچنین از مرورگر بلاک‌چین می‌تواند اطلاعاتی را در مورد موجودی در گردش، حداکثر موجودی و ارزش بازار ارزی دیجیتال پیدا کرد.

باید توجه داشت که اطلاعات به‌دست‌آمده از بلاک چین اکسپلورر به معماری آن بلاک‌چین بستگی دارد. برای مثال مرورگر بلاک‌چین اثبات کار (PoW)، اطلاعاتی درباره‌ی ماینرها نمایش می‌دهد اما مرورگر بلاک‌چین اثبات سهام تفویض‌شده (DPoS)، اطلاعات فرایند بلوک و انتخابات را ارائه می‌کند.

معرفی تعدادی از مرورگرهای بلاک‌چین معروف

مرورگرهای بلاک‌چین برای بیت‌کوین و آلت کوین‌ها وجود دارند. همانطور که گفته شد برای جست‌وجوی تراکنش کوین خاصی، کاربر نیاز دارد از مرورگر مخصوص به آن بلاک‌چین استفاده کند. در ادامه تعدادی از بلاکچین اکسپلوررهای معروف را معرفی می‌کنیم.

برای یافتن مرورگر برای یک بلاکچین خاص در سایت btc.com از بخش explorer استفاده کنید.

مرورگر بلاک‌چین بیت کوین

معروف‌ترین مرورگرهای بلاک‌چین بیت‌کوین شامل موارد زیر هستند:

  • btc.com
  • blockchain.com
  • blockexplorer.com
  • blockcypher.com

مرورگر بلاک‌چین اتریوم

معروف‌ترین مرورگرهای بلاک‌چین اتریوم شامل موارد زیر هستند:

  • etherscan.io
  • ethplorer.io
  • blockchair.com/ethereum

شیوه‌ استفاده از مرورگر بلاک چین

در ادامه تعدادی از موارد کاربردی مرورگر بلاک‌چین را در مرورگر btc.com برای رمزارز بیت‌کوین توضیح می‌دهیم.

یافتن آخرین تراکنش‌ها و تراکنش‌های تأییدنشده

یکی از رایج‌ترین اطلاعات جست‌وجوشده روی مرورگر بلاک‌چین، «بلوک‌های اخیر و تراکنش‌ها» است. زمانی که یک ماینر، بلوکی را تأیید می‌کند، این بلوک به زنجیره‌ی بلوک‌های افزوده می‌شود، سپس مرورگرهای بلاک اطلاعات خود را به‌روزرسانی می‌کنند. در صفحه‌ مربوط به بیت کوین در وب‌سایت btc.com آخرین بلوک‌ها و تراکنش‌ها نشان داده می‌شود.

آخرین تراکنش ها در مرورگر بلاک چین - بلاک چین اکسپلورر
مشاهده‌ی آخرین تراکنش‌ها و بلوک‌ها در مرورگر بلاک‌چین

یافتن بلوک‌ها و مشاهده‌ تمامی تراکنش‌ها

با کلیک روی هر تراکنش یا بلوک، اطلاعات آن نمایش داده می‌شود. همچنین می‌توان در قسمت جست‌وجوی مرورگر ورودی مورد نظر مانند شماره‌ی بلوک، آدرس و TxHash را وارد کرد.

اطلاعات بلوک در مرورگر بلاک چین - بلاک چین اکسپلورر
اطلاعات یک بلوک در بلاکچین اکسپلورر

در کنار موارد گفته‌شده، می‌توان به تمامی تراکنش‌هایی که به‌صورت لحظه‌ای در شبکه‌ی بیت‌کوین اتفاق می‌افتد، نگاه کرد. کافی است روی یک تراکنش خاص کلیک کنید تا به آی دی تراکنش (TXID)، آدرس فرستنده و گیرنده و مقدار تراکنش پی ببرید.

برای مثال تراکنش بیت‌کوین انجام داده‌اید و می‌خواهید وضعیت تأیید شدن در شبکه و رسیدن رمزارز به کیف پول مقصد را نگاه کنید. کافی است هش تراکنش را جست‌وجو کنید تا بتوانید به آخرین وضعیت آن پی ببرید.

وضعیت تراکنش بیت کوین در بلاک چین اکسپلورر - مرورگر بلاک چین
مشاهده‌ی وضعیت تراکنش بیت‌کوین در مرورگر بلاک‌چین

استفاده از بلاک‌چین اکسپلورر برای یافتن اطلاعات بیشتر

در صفحه‌ی اصلی مرورگر اشاره‌شده می‌توان اطلاعات دیگری مانند هش ریت کنونی، سختی شبکه، زمان تقریبی هاوینگ بعدی و هش ریت استخرهای بیت‌کوین را پیدا کرد.

مرورگر بلاک چین - بلاک چین اکسپلورر
مرورگر بلاک‌چین btc.com

آدرس کیف پول ساتوشی ناکاموتو

با وارد کردن آدرس کیف پول، می‌توانید تمامی تراکنش‌های آن را پیدا کنید. برای مثال با وارد کردن آدرس زیر که مربوط یکی از کیف پول‌های بیت کوین ساتوشی ناکاموتو است، می‌توانید تمامی تراکنش‌های این کیف پول را مشاهده کنید.

ساتوشی در این آدرس ۵۰ بیت‌کوین دریافت کرده که حاصل استخراج اولین بلوک شبکه‌ی بیت‌کوین با نام بلوک جنسیس است:

1A1zP1eP5QGefi2DMPTfTL5SLmv7DivfNa

اولین تراکنش ساتوشی ناکاموتو - بلوک جنسیس
اولین تراکنش ساتوشی ناکاموتو

در مجموع می‌توان گفت که مرورگر بلاک چین (Blockchain Explorer) یکی از عناصر کلیدی بلاک‌چین به‌حساب می‌آید و نمایانگر غیرمتمرکز بودن این فناوری است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات