arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۶۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۳ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
نشریه «شورای روابط خارجی آمریکا»:

چراغ زرد بایدن به نتانیاهو در ماجرای پاسخ نظامی ایران؟

«دولت جو بایدن باید بین تمایل خود برای جلوگیری از تشدید نزاع منطقه‌ای کنونی و منافع بلندمدت واشنگتن در کمک به تضمین امنیت اسرائیل توازن برقرار نماید.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 استیون کوک در یادداشتی در پایگاه اینترنتی شورای روابط خارجی آمریکا نوشت: حمله بی سابقه ایران به اسرائیل مقام‌های آمریکایی را در تلاش هایشان برای مهار درگیری‌ها و حفظ بازدارندگی در برابر ایران و متحدانش با چالش‌های فزاینده‌ای روبرو می‌کند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: دولت جو بایدن باید بین تمایل خود برای جلوگیری از تشدید نزاع منطقه‌ای کنونی و منافع بلندمدت واشنگتن در کمک به تضمین امنیت اسرائیل توازن برقرار نماید. نیرو‌های نظامی اسرائیل اعلام کرده اند که با توجه به ماهیت بی سابقه حمله ایران از نظر شلیک پرتعداد موشک و پهپاد به سمت خاک اسرائیل، نمی‌توانند اجازه دهند این حمله بی پاسخ باقی بماند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که رئیس جمهور بایدن این موضوع را برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روشن کرده که واشنگتن از پاسخ احتمالی اسرائیل حمایت نخواهد کرد. برای تصمیم گیران اسرائیلی، این اظهارات بایدن مشخصا چراغ سبزی برای اقدام تلافی جویانه نیست، اما در عین حال چراغ قرمز نیز محسوب نمی‌شود. با توجه به فشار‌های سیاسی احتمالی دولت و افکار عمومی اسرائیل برای پاسخ به ایران، نتانیاهو ممکن است تصمیم بگیرد که اظهارات بایدن را به عنوان چراغ زرد تعبیر نماید. این بدان معنا خواهد بود که اسرائیلی در هر گونه اقدامی تنها خواهند بود، اما تحت شرایطی این وضعیت ممکن است برای آن‌ها مناسب به نظر برسد.

آیا باید منتظر تقویت تلاش‌های نظامی و دیپلماتیک آمریکا برای مقابله با ایران و محور مقاومت باشیم؟ (و اینکه چه برداشتی می‌توان از واکنش اردن و دیگر واکنش‌های منطقه‌ای به این حمله داشت؟)

پاسخ مثبت است. حضور نظامی آمریکا در منطقه همچنان پررنگ و قابل توجه خواهد بود. کاخ سفید در نشست دیروز گروه ۷ ابتکاری دیپلماتیک را برای تحریم ایران اعلام کرد. 

برای ساقط کردن پهپاد‌های ایرانی، اسرائیلی‌ها کمک‌های موثری از نیروی هوایی اردن دریافت کرده اند. این نشان دهنده پایداری توافق صلح سال ۱۹۹۴ به رغم روابط بسیار دشوار میان اردن و اسرائیل در طی ۶ ماه گذشته و تمایل اردن برای اجتناب از تشدید نزاع منطقه‌ای آغاز شده پس از ۷ اکتبر بوده است و حکایت از آن دارد که ملک عبدالله، پادشاه اردن اهمیت فراوانی برای روابط راهبردی اش با ایالات متحده قائل است. 

آیا تحولات چند روز گذشته کنگره آمریکا را مجاب خواهد کرد که بسته کمک مالی جدید به اسرائیل را که به دلیل اختلاف بر سر بسته کمک به اوکراین با بن بست مواجه شده بود به تصویب برساند؟

محتمل است که دوستان اسرائیل در کنگره تلاش‌های خود برای تصویب بسته کمک امنیتی اسرائیل را مجددا از سر بگیرند. در حالی که عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه به موضوعی جنجالی و حساس برای کاخ سفید تبدیل شده، رویارویی بین ایران و اسرائیل که طی آن ایران تعداد زیادی پهپاد، موشک کروز و بالستیک به سمت اسرائیل شلیک کرد موضوعی کاملا متفاوت است و بدین معناست که اکنون تصویب کمک امنیتی به اسرائیل محتمل‌تر از گذشته است. 

آیا افزایش تنش اخیر تاثیری بر تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق آتش بس در غزه بین اسرائیل و حماس خواهد داشت؟

مشخص نیست که این دو موضوع به یکدیگر مرتبط باشند.   حمله ایران تغییری در محاسبات رهبری حماس ایجاد نمی‌کند.

نظرات بینندگان