سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی مانع جدی جهش تولید

اعضای کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق ایران از سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی انتقاد کرده و خواستار اتخاذ تدابیری شدند که بدون ایجاد نقدینگی جدید در جامعه، تسهیلات لازم را در اختیار تولید قرار دهد.

به گزارش کاماپرس، در آخرین نشست کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق ایران که با حضور معاون اداره بررسی و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی برگزار شد،  ادامه سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی در سال جدید، به عنوان مانعی جدی در مسیر تحقق شعار سال مطرح شد.

انتقاد از سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی

به اعتقاد اعضای کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران، برای تحقق جهش در تولید، باید به این نکته توجه شود که واحدهای تولیدی برای تأمین مواد اولیه به سرمایه در گردش و نقدینگی نیاز دارند. این در حالیست که تداوم سیاست‌های انقباضی دولت و بانک مرکزی و همچنین توقف روند ارایه تسهیلات‌ بانکی باعث شده که بخش تولید نتواند از تمام ظرفیت خود برای تولید محصول یا خدمات استفاده کند.

در این نشست پیشنهاد شد که دستگاه‌های تصمیم‌گیر به سمتی حرکت کنند که بدون افزایش سطح نقدینگی در سطح جامعه، منابع لازم را در اختیار بخش تولید قرار دهند. چراکه اگر مانند سال گذشته، واحدهای اقتصادی نتوانند منابع لازم برای تأمین مواد اولیه را در اختیار داشته باشند، مجبورند توان تولید را کاهش دهند و این روند برعکس عنوان سال یعنی جهش تولید است.

راز آسمان پایتخت

اعضای کمیسیون، بررسی ریشه اصلی بروز تورم و مقابله با علل اصلی آن را راه‌حل بهتری نسبت به اتخاذ سیاست‌های انقباضی دانسته و تأکید کردند که دلیل اصلی بروز تورم بالا در کشور، بزرگی دولت و هزینه‌های سرسام‌آور آن است. بنابراین اگر دولت طی فرآیندی، زمینه کوچک‌سازی خود را فراهم می‌کرد، امروز دچار تورم نمی‌شد.

بیشتر بخوانید: 

مقابله با تورم و رشد نقدینگی اولویت اصلی سیستم بانکی کشور

علیرضا محمدی، معاون اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی نیز مقابله با تورم و رشد نقدینگی را اولویت اصلی سیستم بانکی کشور در سال 1403 بیان و اضافه کرد: سیاست‌های پولی با کنترل ترازنامه بانک‌ها از سال 1401 آغاز شده و قرار است همین رویکرد در سال 1403 نیز ادامه پیدا کند. البته بانک مرکزی نیز قصد دارد با تعیین اولویت‌ها، تسهیلات خود را جهت‌دهی کرده و به رشد اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی کمک کند.

به گفته معاون بانک مرکزی، رشد نقدینگی در سال 1402 برابر با 24.3 درصد بوده که نسبت به سال‌های 1400 و 1401 بهتر است.

به نقل از اتاق ایران، محمدی، کل تسهیلات پرداختی در سال 1402 را 5 هزار و 646 هزار میلیارد تومان اعلام کرد که در مقایسه با سال 1401  حدود 24.7 درصد رشد را نشان می‌دهد.

معاون اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی از برنامه‌های جدید و ابزارهای تعهدی به منظور ارائه تسهیلات بیشتر به بخش تولید کشور خبر داد و اضافه کرد: بانک مرکزی 350 همت برای ارائه تسهیلات زنجیره تولید پیش‌بینی کرده، هرچند اعتقاد دارد بخش تولید برای تأمین سرمایه باید بیشتر به سراغ بازار سرمایه برود و میزان وابستگی خود به تسهیلات بانکی را کاهش دهد.

انتهای پیام

مرتبط با : اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایرانبانک مرکزی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز