شرکت اینفینیتی چگونه توسط یک ایرانی نجات پیدا کرد؟

از دست ندهید

شرکت اینفینیتی برند لوکس نیسان موتور ژاپن است. مدیر عامل سابق این شرکت یک ایرانی است که سابقه کار در رنو پارس را هم دارد. اینفینیتی با وجود فروش بالا در ۵۰ کشور دنیا، در سال ۲۰۲۰ دچار زیان‌دهی شد. عملیات نجات اینفینیتی می‌تواند یک الگوی خوب برای اصلاح وضعیت خودرو کشور باشد. همچنین در این گزارش نقش مدیریت یک مجموعه برای خروج از بحران، شرح داده شده‌است.

شرکت اینفینیتی

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: خودرویی که ما در ایران با نام نیسان ماکسیما می‌شناسیم در واقع مدل I35 شرکت اینفینیتی است. این شرکت در سال ۱۹۸۹ فروش خود را به‌عنوان برند لوکس نیسان در منطقه آمریکای شمالی آغاز و خودروهای خوب و پر فروشی را تولید کرد. این شرکت تا سال ۲۰۱۰ در ۵۰ کشور جهان خودرو فروخت. اما این موفقیت تنها تا حدود سال ۲۰۲۰ ادامه داشت و شرکت اینفینیتی به یک برند زیان‌ده و ورشکسته تبدیل شد.

 

بیشتر بخوانید: نیسان ماکسیما تحولی در خودروسازی ایران/اولین شش سیلندر کارخانه ای ایران

پیمان کارگر کیست؟

شرکت اینفینیتی

پیمان کارگر یک مدیر ایرانی الاصل، قائم مقام سابق نیسان موتور و مدیر عامل سابق شرکت اینفینیتی ژاپن است. وی موفق‌ترین مدیر ایرانی در صنعت خودروسازی جهان است. کارگر در سال ۱۳۸۸ مدیر عامل شرکت رنو پارس در ایران بود که پروژه تولید تندر ۹۰ را به خوبی به انجام رساند، اما بعد از ایران رفت.

وی در یک گفت و گوی اختصاصی با امین آزاد، سر دبیر رسانه بیت ران درباره نجات اینفینیتی گفت: “من در سال ۲۰۲۰ برای یک دوره سه ساله، مدیر عامل کل ناحیه خاورمیانه، آفریقا و هندوستان شرکت نیسان موتور ژاپن بودم. سپس مدیر عامل شرکت نیسان از من خواست که مدیر عاملی اینفینیتی را به عهده بگیرم.

علت هم این بود که این شرکت که برند لوکس نیسان محسوب می‌شود، در زیان‌دهی مطلق بود. این در حالی است که برندهای زیر مجموعه لوکس خودروسازان (مانند لکسوس، جنسیس، اینفینیتی و…) همواره سود دهی خیلی خوبی دارند. در واقع این شرکت‌ها هستند که باعث سود دهی خوب شرکت مادرشان می‌شوند.”

 

بیشتر بخوانید: تویوتاهای وارداتی ایثارگران به سامانه یکپارچه رسیدند / مدل‌ها و مشخصات

عملیات نجات شرکت اینفینیتی چگونه آغاز شد؟

شرکت اینفینیتی

مدیر عامل سابق اینفینیتی روند عملیات نجات شرکت اینفینیتی را این گونه شرح داد: “این شرکت هیچ نقشه راه (Road map) مشخصی نداشت. من در ابتدا تمام تیم اینفینیتی که آن زمان در هنگ کنگ بود را به ژاپن انتقال دادم. بودن این تیم در هنگ کنگ اشتباه بود، چرا که قلب اینفینیتی در ژاپن است و تمام عملیات طراحی و… در ژاپن انجام می‌شود. آن موقع افراد تیم مجبور بودند همواره در سفر بین ژاپن و چین باشند.”

وی ادامه داد: “من حدود سه تا چهار ماه به عیب‌یابی مشکلات این شرکت پرداختم. چرا که این شرکت مریض بود و برای یک مریض هر دارویی را تجویز نمی‌کنند. سپس یک برنامه سه فازه یک ساله، سه ساله و ده ساله را ارائه دادم و تایید آن را هم از تمام مدیران گرفتم.”

 

مدیر عامل اینفینیتی افزود: “در شروع کار، من نیمی از وقتم را روی بحث‌های طراحی گذاشتم و نیمی دیگر را هم به بحث‌های فروش و خدمات پس از فروش اختصاص دادم. پس از دو سال این برند مثبت شد و پس از سه سال هم این شرکت تبدیل به سود ده‌ترین زیر مجموعه اتحاد رنو – نیسان – میتسوبیشی شد.”

وی افزود: “خودروهای اینفینیتی که در ماه‌های آینده به بازار می‌آیند هم نتیجه عملکرد من و تمام تیم بود که خودروهای بسیار سطح بالایی هستند. من پس از شش سال حضور در ژاپن برای نیسان و اینفینیتی بنا به دلایل مختلف خانوادگی و علی‌رغم اصرار نیسان برای ادامه حضور، از این شرکت کناره گرفتم.”

بیشتر بخوانید: نیسان قشقایی ۲۰۲۴ با نامی خودرو به بازار می‌آید / مشخصات فنی و کاتالوگ

 

علت ضرر دهی شرکت اینفینیتی چه بود؟

مدیر عامل سابق شرکت اینفینیتی درباره علت ضرر دهی شرکت اینفینیتی به بیت ران گفت: “اینفینیتی با هویت خودش متولد شد و با بقیه بسیار متفاوت بود. ۱۰ سال به این صورت موفق کار کرد، اما بعد به سراغ کپی کردن آلمانی‌ها و… رفت. این شرکت روح خودش را از دست داد و در دوره قبلی تصمیمات استراتژیک بسیار بدی گرفته شد.”

وی ادامه داد: “وقتی من شرکت اینفینیتی را تحویل گرفتم، گفتم این برند باید به اصل خودش برگردد. مشکل اصلی شرکت اینفینیتی، رقبای اینفینیتی نبودند بلکه خودش بود! من یک سال در داخل شرکت وقت گذاشتم تا خودمان را تصحیح کنیم. ما یک نظر سنجی بین تمام مدیران، فروشندگان و مشتریان این برند انجام دادیم و از آن‌ها خواستیم به ما بگویند که “معنای اینفینیتی” برای آن‌ها چیست؟”

 

 کارگر تصریح کرد: “لوکس بودن بدون نگاه از بالا به پایین (صمیمیت خودرو با کاربر)، توان بالایی که در عین قدرتمند بودن، متین است و شوآف نمی‌کند (تحت کنترل بودن خودرو در عین قدرت بالا) و تکنولوژی که در خدمت شما است (رابط کاربری خوب) به جای آن‌که پیچیده باشد، برآیند این نظرات بود. شما به زودی اینفینیتی qx80 جدید را مشاهده خواهید کرد. این خودرو را ببینید و سوارش شوید… و بعد Wowwww! این خودرو معنای واقعی اینفینیتی است. این خودرو فروش بسیار خوبی خواهد داشت.”

شرکت اینفینیتی

آیا کارگر مجدد با خودروسازان ایرانی کار خواهد کرد؟

مدیر عامل سابق شرکت اینفینیتی درباره کار کردن مجدد با خودروسازان ایرانی گفت: “چرا که نه! من در حال حاضر شرکت‌های خودم را تاسیس کردم که قرار است به برخی از خودروسازان به خصوص در خاورمیانه کمک کنم. ایران در اولویت لیست من است اما من تنها زمانی کاری را قبول می‌کنم که بتوانم اثر گذاری مثبتی داشته باشم.”

بدون شک با حضور مدیرانی مانند پیمان کارگر که خودروسازی ایران را با تمام محدودیت‌هایش می‌شناسند، در آن کار کرده‌اند و اشتیاق کار کردن مجدد در آن را هم دارند، حتی با وجود همین شرایط تحریم، نرخ ارز و… هم می‌توانیم خودروهای داخلی را با کیفیتی بهتر تولید کنیم تا مصرف‌کنندگان راضی باشند.

 

بیشتر بخوانید: مصاحبه پیمان کارگر درباره اهداف رنو در ایران



پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت موتور هوندا ۱۲۵ باز هم بالا رفت! کدام مدل‌ها گران شدند؟

قیمت موتور هوندا 125 به 100 میلیون تومان رسید. قیمت موتورسیکلت در بازار افزایش یافته‌است و قیمت انواع موتورسیکلت‌های...

پست‌های مرتبط