//
کدخبر: ۴۵۴۶۶۱ //

برای تقویت تیرآهن در ساختمان‌سازی چه اقداماتی باید انجام داد؟

تقویت تیرآهن یکی از مهم‌ترین اقدامات برای مقاوم‌سازی سازه‌ها دربرابر حوادث مانند سیل و زلزله و آتش‌سوزی است.

برای تقویت تیرآهن در ساختمان‌سازی چه اقداماتی باید انجام داد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

برای پیشگیری از این حوادث آسیب ستون‌ها، کمانش سازه و بازشدن درزها باید به‌صورت مداوم کنترل شوند. بااین‌حال ممکن است با گذشت زمان یا ساخت‌وساز غیراصولی، تیرآهن ضعیف شود که دراین‌صورت با اقداماتی می‌توان آهن را تقویت کرد تا ایمنی ساختمان تأمین شود.

در این مقاله به بررسی عوامل مؤثر بر مقاومت تیرآهن، نشانه‌های ضعیف‌شدن تیرآهن و راه‌های تقویت آن می‌پردازیم.

مقاومت تیرآهن به چه عواملی بستگی دارد؟

با اینکه تیرآهن یکی از محکم‌ترین و قابل‌اعتمادترین مصالح ساختمانی است ممکن است ضعیف شود و به تقویت نیاز داشته باشد. در ادامه به عوامل تأثیرگذار در مقاومت تیرآهن اشاره می‌کنیم.

  • افزایش و کاهش وزن تیرآهن باید براساس استاندارد باشد با افزایش میزان وزن، دوام و استحکام آن افزایش داده نمی‌شود و هر نوع تیرآهن باید وزن مشخصی براساس استاندارد داشته باشد. برای اطلاع از وزن استاندارد هر سایز تیرآهن به جدول اشتال مراجعه کنید.

  • سایز تیرآهن، ابعاد و وزن مقطع را تعیین می‌کند. سایزهای 16، 18 و 20 تیرآهن متداول‌ترین و پرکاربردترین تیرآهن‌ها هستند.

  • برای افزایش مقاومت تیرآهن از عناصر و آلیاژهای مختلفی استفاده می‌شود که کارکردها و مقاومت آن را تعیین می‌کند. کربن موجود در فولاد براساس استانداردها برای افزایش کشش و افزایش مقاومت تیرآهن بسیار مهم است و زیاد بودن آن باعث مشکلاتی در جوشکاری می‌شود.

  • استفاده از شمش فولادی، ورق سیاه یا شمش فولادی مرغوب در مقاومت تیرآهن تأثیر دارد.

چرا تیرآهن به تقویت نیاز دارد؟

از آنجایی که تیرآهن یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختمان به حساب می‌آید، دلایل مختلفی برای تقویت این محصول وجود دارد. برخی از دلایل مهم آن عبارت‌اند از:

  • خمش و کمانش در اثر بار و نیروی اضافی وارده بر ساختمان، که با نشانه‌هایی مانند خوردگی، زنگ‌زدگی و فرسودگی سازه پدیدار می‌شوند.

  • تغییرات در نقشه معماری، افزایش بار، افزودن طبقات به ساختمان، بازسازی یا هر نوع تغییر کاربری

  • خستگی فلزات در ساختمان‌ها دراثر تنش‌ها و فشارهای مکرر و متوالی

  • خطر شکست سازه و نیاز به بهبود ظرفیت سازه در مواردی مانند افزایش بار تیر

  • ترک خوردن به‌دلیل شکست خمشی درپی خراب‌شدن بتن، خوردگی آرماتورها

  • کربناته‌شدن، حملات کلرید

  • مشکلات ساخت‌وساز و مقاوم نبودن بتن به اندازه کافی

چطور بفهمیم که تیرآهن به تقویت نیاز دارد؟

همانطور که در بخش قبل گفتیم انحراف بیش از حد و ترک‌خوردگی خمشی از علائم ضعیف شدن آهن هستند. به‌دلیل دیده‌نشدن علائم آسیب رد سطح تشخیص ضعیف ‌شدن آهن کار مشکلی است؛ بااین‌حال با دیدن این علائم در ترک‌هایی در سطح بتن یا اطراف آن بهتر است بریا تقویت آهن اقدام کنید:

  • افتادگی یا خم شدن دیوارها

  • ناهموارشدن طبقات

  • رطوبت شدید در اطراف تیرآهن

روش‌های تقویت تیرآهن

در صورت مشاهده علائمی که گفتیم بریا جلوگیری از خطرات احتمالی و آسیب بیشتر باید برای تقویت آهن اقدام کنید. این کار با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

تقویت تیرها با پوشش فولادی

با پوشش فولادی بر روی بال تیرآهن، ظرفیت کمانش تیرآهن در آن مقطع افزایش پیدا می‌کند و در نهایت، تیرآهن قوی‌تر می‌شود. قرار گرفتن فولاد در معرض رطوبت و هوا باعث اکسید شدن و خوردگی آن می‌شود. ورق‌هایی به ضخامت ۳ سانتی‌متر به‌عنوان یک لایه پوشش محافظ برای تقویت آهن به‌کار می‌روند. ورق‌های فولادی مقاومت برشی آن را افزایش می‌دهند.

تقویت تیرآهن از طریق ژاکت بتنی

ژاکت بتنی با تقویت‌ ستون‌های فلزی ازطریق پرکردن ستون با بتن انجام می‌شود. این کار برای تقویت تیرآهن‌های H شکل (هاش) انجام می‌شود که زنگ زده‌اند یا دچار خوردگی شده‌اند و مقاومت خمشی و برشی آن‌ها را افزایش می‌دهد. روش ژاکت بتنی به این صورت است که ستون فولادی با یک لایه بتن پوشانده و آرماتوربندی می‌شود و لایه دیگری از بتن روی آن قرار می‌گیرد. افزایش سطح تماس بتن باعث محافظت بیشتر تیرآهن دربرابر حوادثی مانند آتش‌سوزی می‌شود.

استفاده از الیاف FRP

الیاف FRP پلیمری مصنوعی است که به عنوان الیاف تقویت شده یا رزین پلیمری هم شناخته می‌شود و به صورت عمودی در ناحیه کشش تیرآهن قرار می‌گیرد و باعث تقویت آن می‌شود.

استفاده از این الیاف ضعیف شدن تیرآهن را به تأخیر می‌اندازد. از این الیاف برای پرکردن سوراخ‌های ایجادشده در تیرآهن هم استفاده می‌شود.

تقویت تیرآهن با نبشی و رکابی

با قرادادن نبشی در گوشه‌ها و رکابی‌ها در بخش پایین تیرآهن می‌توان آن را تقویت کرد.

جمع‌بندی

با رعایت نکات و استانداردها در ساخت تیرآهن، مانند استفاده از آلیاژهای مناسب در مرحله تولید و استفاده از سایز مناسب تیرآهن در مرحله خرید تیرآهن می‌توان سازه‌های مقاوم‌تری را بنا کرد و از حوادثی احتمالی به‌‎دلیل ضعیف‌شدن آهن جلوگیری کرد.

همچنین انجام آزمایش‌های دقیق در مرحله ساخت تیرآهن در تعیین میزان مقاومت آن مؤثر است. اگر به خرید تیرآهن مناسب برای ساخت‌وساز نیاز دارید بهتر است درباره جزئیات ساخت تیرآهن و اقداماتی که برای مقاوم‌سازی آن انجام شده اطلاعات دقیقی داشته باشید. به‌دست‌آوردن این اطلاعات کار ساده‌ای نیست و در این‌زمینه به مشاوره با افراد متخصص و خرید تیرآهن از فروشنده‌ای معتبر نیاز دارید.

شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا با برند تجاری آیرومارت، با بیش از سه دهه تجربه در بازار آهن‌آلات در زمینه فروش آنلاین آهن‌آلات بهترین انتخاب شما برای سفارش و خرید مصالح مورد نیاز ساخت‌وساز است. می‌توانید برای دریافت اطلاعات دقیق و به‌روز از قیمت آهن‌آلات و شرایط خرید انواع مقاطع ساختمانی به سایت آیرومارت به آدرس iromart.com مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با شماره 02145306 تماس بگیرید و از راهنمایی‌های دقیق همکاران باتجربه ما بهره‌مند شوید.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۴۶۶۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان