تصمیم نهایی شورای عالی کار درباره حقوق کارگران/ دستمزد ۱۴۰۳ تغییر کرد؟

در حالی که به نظر می‌رسید که در جلسه دیروز شورای عالی کار درباره دستمزد کارگران تجدیدنظر شود، اما آن‌طور که در گزارش‌ها دیده می‌شود، این جلسه بدون هیچ بحثی درباره اصلاح دستمزد به پایان رسید.

تصمیم نهایی شورای عالی کار درباره حقوق کارگران/ دستمزد ۱۴۰۳ تغییر کرد؟
بیشتر بخوانید:

به گزارش  منیبان، این در شرایطی است که دیروز دوباره از مطرح شدن پوششی تحت عنوان دستمزد ۱۵ میلیون تومانی صحبت می‌شد تا شاید شورای عالی کار تجدیدنظری درباره حقوق کارگران داشته باشد.

براسای گفته علیرضا میرغفاری، نماینده کارگران در شورای عالی کار، هدف این پویش اعتراض کارگران به رویه فعلی در تعیین حداقل دستمزد، یعنی نادیده گرفتن «سبد معیشت خانوار» است که در سال ۱۴۰۲ منجر به دستمزد ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار تومانی شد. آخرین محاسبات رقم سبد معیشت را بیش از ۲۲ میلیون تومان نشان می‌دهد.

به گفته او، با توجه به ناممکن بودن جبران آنی فاصله حداقل مزد و سبد معیشت، این پویش در قدم اول به دنبال تصویب رقم ۱۵ میلیون تومان به‌عنوان حداقل دستمزد ۱۴۰۳ است. این مبلغ با توجه به تورم کمرشکن سال گذشته و مهم‌تر از آن، تورم قابل پیش‌بینی امسال، تنها یک گام اولیه برای نزدیک‌تر کردن حداقل دستمزد به سبد معیشت در سال‌های آینده خواهد بود.

بررسی مجدد مزد ۱۴۰۳

در این میان، اما دیروز خبر آمد که شورای عالی کار دیروز جلسه‌ای خواهد داشت تا برخی آیتم‌های مزد ۱۴۰۳ مجدد بررسی شود.

بر این اساس احتمال می‌رفت کت حق مسکن کارگران درصدی افزایش یابد، چرا که ثابت ماندن این آیتم پس از تعیین شدن مزد ۱۴۰۳ باعث اعتراض جامعه کارگری و انتقاد بخشی از نمایندگان مجلس شده است؛ زیرا با توجه به اینکه ۷۰درصد دستمزد کارگران صرف اجاره‌بها می‌شود، حق مسکن با مبلغ ناچیز آن، کمکی به هزینه‌های مسکن کارگران نیست، اما می‌تواند بخشی از مشکلات معیشتی را با افزایش رقم آن جبران کند.

گزارش‌ها حاکی از آن بود که معاونت روابط کار دیروز از اعضای شورای عالی کار درخواست کرده تا در جلسه‌ای گردهم آمده و مباحث مختلف مسائل کارگری را بحث و بررسی کنند. پیش‌بینی می‌شد خروجی این جلسه، افزایش حق مسکن و شاید بازنگری درباره مزد ۱۴۰۳ باشد.

دستمزد تغییر نکرد

اما چه شد؟ نماینده کارفرمایان درباره جلسه روز گذشته شورای عالی کار گفته، جلسه خاصی نبوده و بحثی در خصوص اصلاح دستمزد هم نشد. اینکه نماینده کارگران اعلام کرده بود حق مسکن افزایش پیدا می کند، ما اطلاعی نداریم.

علی اصغر آهنی ها، نماینده کارفرمایان گفته جلسه خاصی نداشتیم و بحثی در خصوص اصلاح دستمزد هم نشد. اینکه نماینده کارگران اعلام کرده بود حق مسکن افزایش پیدا می کند، ما اطلاعی نداریم.

ت ت
کدخبر: 210244 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    هزار روز از آغاز دولت سیدابراهیم رئیسی گذشت، آیا رئیس جمهور توانسته در این هزار روز به وعده هایی که در انتخابات 1400 داده بود عمل کند؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها