خیز وزارت جهاد کشاورزی برای نابودی صنعت مرغداری

دبیر کانون مرغدارن گوشتی کشور از سیاست وزیر جهاد کشاورزی درباره افزایش تولید مرغ به شدت انتقاد کرد و گفت: با این سیاست ها به دنبال نابودی صنعت مرغداری هستند.

به گزارش اکونگار به نقل از اقتصادآنلاین، پرویز فروغی، دبیر کانون مرغدارن گوشتی کشور با اشاره به مازاد تولید مرغ در کشور، اظهارداشت: قریب بر 150 میلیون قطعه جوجه ریزی در کشور اتفاق افتاده که منجر به مازاد تولید مرغ گوشتی شده و وضعیت نامطلوبی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است. 

وی اضافه کرد: این مساله سبب شده تا مرغداران هر کیلوگرم مرغ زنده را بین 53 تا 54 هزار تومان به فروش برسانند در حالی که قیمت تمام شده تولید آن بین 65 تا 66 هزار تومان است. 

صنعت طیور تحت فشار سامانه ستکاوا

فروغی با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی اصرار دارد میزان جوجه ریزی به 160 تا 170 میلیون قطعه افزایش یابد، از این سیاست وزارت جهاد کشاورزی به شدت انتقاد کرد و گفت: متاسفانه این موضوعات در حالی مطرح می شود که هیچ گونه برنامه ریزی برای آن صورت نگرفته است. وزارت جهاد کشاورزی عنوان می کند که شرکت پشتیبانی امور دام مرغ مازاد را جمع آوری خواهد کرد در حالی که شواهد امر نشان دهنده ناتوانی شرکت مذکور در این زمینه است.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه در حوزه صادرات نیز اقدام چشمگیری صورت نگرفته و فقط مقدار کمی به کشور عراق مرغ صادر شده است، افزود: بنابراین در شرایط فعلی نمی توان امیدوار بود که بحرانی کنونی بازار مرغ با صادرات برطرف شود. 

فروغی توضیح داد: شرکت پیشتیبانی امور دام در پاسخ به مرغدارانی که خواستار جمع آوری تولید مازاد خود توسط این شرکت شده اند، اعلام کرده که توان جمع آوری مرغ زنده را ندارد، مرغداران باید مباشری پیدا کنند که مرغ زنده آنان را خریداری و محصول را به صورت کشتار و بسته بندی شده در اختیار این شرکت قرار دهد!

وی با اشاره به اینکه اگر قرار بر جمع آوری تولید مازاد باشد شرکت پشتیبانی اموردام باید موظف شود مرغ زنده را مستقیما ازدرب مرغداری خریداری نماید، افزود: مشخص نیست با چنین وضعیتی چرا وزیر جهاد کشاورزی همچنان اصرار بر افزایش تولید دارد و میخواهد صنعت مرغداری را نابود کند. 

فروغی تاکید کرد: نکته مهم تر این است که در چنین شرایطی و با وجود مازاد تولید فراوان به برخی شرکت ها حواله های سنگین واردات مرغ داده شده و واقعا مشخص نیست که این واردات علنی به چه قصدی صورت می گیرد؟ 

این فعال بخش خصوصی همچنین با انتقاد از ارائه مجوز برای ایجاد مگافارم هایی که تولید میلیونی دارند، گفت: نتیجه این سیاست نابودی مرغداری های مستقل و در نهایت صنعت مرغداری است و دولت باید در این سیاست تجدیدنظر کند.

دبیر کانون مرغداران گوشتی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از عدم کنترل قیمت جوجه یکروزه گفت: مرغ هایی که در حال حاضر تولیدکنندگان ناچارند آن ها را با قیمت 53 تا 54 هزار تومان در هر کیلوگرم عرضه کنند، همان مرغ هایی هستند که جوجه یکروزه آنها را با 32 تا 33 هزار تومان خریداری کرده اند. جوجه هایی که نرخ مصوب آنها 19 تا 20 هزار تومان بوده است. 

فروغی با بیان اینکه به عبارتی تولیدکنندگان از هر دو جهت دچار زیان شده اند، گفت: سوال اینجاست که چرا دولت با تولیدکنندگان و عرضه کنندگان جوجه یکروزه مقابله نمی کند و نظارتی بر وضع بازار جوجه ندارد ؟ چطور ممکن است قیمت جوجه که نهاده اولیه تولید است حدود 13 هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب آن باشد و اتفاقی هم نیفتد.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان