۱۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸

روانشناسی

آیا اوتیسم بسته به ویژگی های صورت قابل تشخیص است؟

اگر با اختلال طیف اوتیسم (ASD) زندگی می کنید یا مشکوک به این بیماری هستید، تشخیص آن می تواند چالش برانگیز باشد. محققان و پزشکان اغلب به دنبال راه هایی برای تشخیص بیماری هایی مانند اوتیسم به روش های کارآمدتر و دقیق تر هستند.

آیا اوتیسم بسته به ویژگی های صورت قابل تشخیص است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،استفاده از ویژگی های صورت برای تشخیص اوتیسم یک حوزه تحقیقاتی رو به رشد است. در حالی که می تواند به تشخیص کمک کند، بسیاری از تحقیقات فاقد قابلیت اطمینان هستند.برای اطلاعات بیشتر با اندیشه معاصر همراه باشید.

آیا افراد اوتیستیک دارای ویژگی های خاصی از صورت هستند؟

بله، برخی از مطالعات این ایده را تایید می کنند که افراد اوتیستیک دارای مجموعه خاصی از ویژگی های صورت هستند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ از کودکان اوتیستیک دو نشانگر صورت پیدا کرد که به شناسایی اوتیسم کمک می کرد. کاهش ارتفاع خط وسط صورت و فاصله چشم ها از هم.این مطالعه با حجم نمونه کوچک و فقط با کودکان قفقازی انجام شد. به دلیل محدودیت های مطالعه، فاقد پایایی است.تحقیقات اضافی منبع مورد اعتماد در مورد ویژگی های صورت در کودکان اوتیستیک از یافته های مطالعه اول پشتیبانی می کند و نشان می دهد که ویژگی های صورت این بیماری عبارتند از:

صورت بالایی پهن تر
دهان بزرگتر و فیلتروم
صورت میانی کوتاهتر
چشم های گشادتر
نویسندگان همچنین پیشنهاد می کنند که تفاوت در رشد مغز افراد اوتیستیک می تواند باعث ایجاد ویژگی های مختلف صورت شود. استفاده از نشانگرهای فیزیکی برای کمک به تشخیص اوتیسم یک حوزه رو به رشد در تحقیقات اوتیسم است.توجه به این نکته مهم است که به دلیل تحقیقات محدود در این زمینه، به این معنا نیست که داشتن این ویژگی ها باعث اوتیسم می شود. بدون داشتن این ویژگی ها همچنان می توانید اوتیستیک باشید.بر اساس تحقیقات سال ۲۰۲۱، تشخیص اوتیسم در کودکان در حال حاضر اغلب بر اساس ابزارهای مشاهده‌ای است که رشد اجتماعی و شناختی را ارزیابی می‌کنند. نویسندگان پیشنهاد می کنند که دو ابزار اصلی به تشخیص اوتیسم کمک می کند:راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش پنجم، بازنگری متن (DSM-5-TR): معیارهایی را که بسیاری از متخصصان سلامت روان برای تشخیص اختلال طیف اوتیسم استفاده می‌کنند، مشخص می‌کند.
چک لیست اصلاح شده برای اوتیسم در کودکان نوپا (M-CHAT): چک لیست علائم رشدی بله یا خیر که برای کمک به تشخیص کودکان ۱۶ تا ۳۰ ماهه استفاده می شود.

آیا اوتیسم بسته به ویژگی های صورت قابل تشخیص است؟

آیا اوتیسم بسته به ویژگی های صورت قابل تشخیص است؟

آیا ویژگی های صورت می تواند به تشخیص اوتیسم کمک کند؟

ویژگی های صورت می تواند به تشخیص اوتیسم کمک کند، اما نباید صرفاً برای تشخیص اوتیسم به آنها اعتماد کرد. استفاده از ویژگی های صورت برای تشخیص اوتیسم یک حوزه تحقیقاتی رو به رشد است، عمدتاً برای کمک به تشخیص زودهنگام اوتیسم و ارائه حمایت های مورد نیاز افراد اوتیستیک.مشکل تکیه بر ویژگی های صورت به تنهایی این است که در حالی که مجموعه ای از ویژگی های صورت وجود دارد که در افراد اوتیستیک رایج است، این ویژگی ها می توانند در افراد غیر اوتیستیک نیز رخ دهند.تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۲۲ چندین مدل را با هدف تشخیص اوتیسم با استفاده از ویژگی های صورت بررسی کرد و دریافت که بسیاری از مدل ها می توانند اوتیسم را با دقت ۸۶ تا ۹۵ درصد تشخیص دهند. محققان پیشنهاد می کنند که ابزارهای محاسباتی با تشخیص چهره می توانند به پزشکان یا پزشکان سلامت روان در تشخیص کمک کنند.

ویژگی های جسمانی اوتیسم

مطالعات کمی در مورد سایر ویژگی های جسمانی این بیماری وجود دارد که به تشخیص این بیماری کمک می کند. ویژگی های قابل توجهی وجود دارد که ممکن است والدین را وادار کند که فرزند خود را از نظر اوتیسم در سنین پایین ارزیابی کنند.

علائم اولیه اوتیسم عبارتند از:

تاخیر در زبان، مانند درک کلامی و تولید گفتار
چالش های مهارت های حرکتی
ارتباط چشمی ضعیف
مشکلات اجتماعی، مانند عدم علاقه به کودکان دیگر
عدم پاسخگویی زمانی که نام آنها خوانده می شود
علایق محدود یا تکراری
مشکل در تغییر روال
مشکل در زبان بدن غیر کلامی، مانند اشاره کردن یا اشاره کردن
گاهی اوقات، این علائم توسط پزشکان، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی یا والدین نادیده گرفته می شود و نیاز به تحقیقات عمیق در مورد روش های تشخیص و تشخیص را ایجاد می کند.

بیایید خلاصه کنیم

ویژگی های صورت به طور بالقوه می تواند به پزشکان و سایر متخصصان پزشکی در تشخیص و تشخیص اوتیسم کمک کند. در حالی که ویژگی های صورت وجود دارد که در تحقیقات نشان داده شده است که در افراد اوتیستیک شایع تر است، این نباید تنها روش تشخیص باشد.تحقیق فعلی که از این مفهوم پشتیبانی می کند دارای حجم نمونه کوچک و محدودیت هایی است. بسیاری از محققان بر این باورند که ویژگی های صورت تفاوت های مغزی افراد اوتیسم را نشان می دهد.اگر این حوزه تحقیقاتی به رشد خود ادامه دهد و از این مفهوم با حجم نمونه بزرگتر و جمعیت های متنوع تر حمایت کند، این می تواند به حمایت و درمان افراد اوتیسم در سنین پایین تر کمک کند.اگر اوتیستیک هستید و نیاز به حمایت دارید، می‌توانید با استفاده از فهرست درمانگران فراگیر، پزشکان بالینی دوستدار نورواگرام را پیدا کنید. همچنین می‌توانید به مرکز منابع اوتیسم PsychCentral مراجعه کنید

 

 

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط