arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۶۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۹ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۳

زلنسکی: از اوکراین مانند اسرائیل حفاظت کنید / بریتانیا: رویارویی نیروهای ناتو با روسیه "به تشدید نگران‌کننده درگیری" خواهد انجامید؛ بنابراین در سرنگونی پهپاد‌های روس شرکت نمی‌کنیم

رئیس جمهور اوکراین می‌گوید کشورش می‌توانست از مدت‌ها پیش مانند اسرائیل محافظت شود. مداخله در خاورمیانه نشان داد که "اتحاد تا چه اندازه می‌تواند در دفاع علیه تروریسم موثر باشد". بریتانیا این درخواست را با دلایلی رد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دویچه وله: رئیس جمهور اوکراین می‌گوید کشورش می‌توانست از مدت‌ها پیش مانند اسرائیل محافظت شود. مداخله در خاورمیانه نشان داد که "اتحاد تا چه اندازه می‌تواند در دفاع علیه تروریسم موثر باشد". بریتانیا این درخواست را با دلایلی رد کرد.
 
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، پس از مداخله غرب در کمک دفاعی به اسرائیل در جریان پاسخ نظامی ایران، خواستار کمک مشابه به کشورش شد. زلنسکی عصر دوشنبه ۱۵ آوریل (۲۷ فروردین) در نطق ویدئویی روزانه خود گفت که اسرائیل، آمریکا، بریتانیا، فرانسه و اردن به طور مشترک به مقابله با موشک و پهپادهای رزمی ایران رفتند و این کار را "با حداکثر اثربخشی" به انجام رساندند.
 
زلنسکی افزود: «جهانیان شاهد اقدامات متحدان ما در آسمان اسرائیل و کشورهای همسایه بودند، اقدامی که نشان داد وقتی مبنایی برای وحدت اراده سیاسی کافی وجود داشته باشد، تا چه اندازه می‌توان در دفاع علیه ترور موثر عمل کرد. آنها به طور مشترک مانع از آن شدند که ترور دست بالا را پیدا کند. و اکنون با کمک سایر کشورها برای جلوگیری از گسترش درگیری تلاش می‌کنند.»
 
زلنسکی می‌گوید، اسرائیل عضو ناتو نیست، بنابراین نیازی به فعال کردن ماده ۵ پیمان ناتو، مبنی بر تعهد به کمک متقابل در صورت بروز تهدید علیه هر عضو، وجود نداشت: «و هیچ کشوری هم به جنگ کشیده نشد؛ آنها فقط برای محافظت از زندگی انسان‌ها کمک کردند.»
 
اوکراین می‌توانست از مدت‌ها پیش مانند اسرائیل محافظت شود
 
زلنسکی می‌گوید، ایران در حمله به اسرائیل از پهپادهای رزمی "شاهد" استفاده کرد که توسط ارتش روسیه علیه اهدافی در اوکراین نیز استفاده می‌شود: «صدای شاهد در آسمان اوکراین همانند آسمان خاورمیانه است.»
 
از نظر زلنسکی، اگر اوکراین "حمایت همه‌جانبه مشابهی از شرکای خود برای مقابله با پهپادها و موشک‌ها دریافت می‌کرد، حریم هوایی اروپا می‌توانست از مدت‌ها پیش از محافظت لازم برخوردار شود. جهان آزاد با دفاع از اسرائیل نشان داد که اتحاد نه تنها ممکن است، بلکه صد در صد موثر است".
 
بریتانیا: عملیات پدافندی غرب برای اوکراین ممکن نیست
 
وزیر خارجه بریتانیا در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور اوکراین توضیح داد که چرا بریتانیا پهپادهای روسیه را مانند پهپادهای ایران رهگیری نکرده است.
 
دیوید کامرون به فرستنده رادیویی "ال‌بی‌سی" در پاسخ به پرسشی در همین زمینه، نخست تصریح کرد که بریتانیا پهپادهای روسیه را در مسیر حمله به اوکراین رهگیری نخواهد کرد.
 
وی توضیح داد: «بریتانیا درگیری ناتو با فدراسیون روسیه را تشدید نخواهد کرد، بنابراین در سرنگونی پهپادهایی که روسیه بر فراز اوکراین پرتاب می کند، شرکت نخواهد کرد.» او افزود که رویارویی نیروهای ناتو با سربازان روس "به تشدید نگران‌کننده درگیری" خواهد انجامید.
 
کامرون اظهار داشت: «ما به تنهایی بیش از هر کشور دیگری به اوکراینی‌ها کمک رسانده‌ایم. ما بیش از ۶۰هزار سرباز و شهروند اوکراینی را آموزش دادیم؛ ما اولین کشوری بودیم که سلاح‌های ضد تانک، توپ‌های دوربرد و تانک‌ها را در اختیار آنها گذاشتیم.»
 
کامرون گفت: «حمله ایران به اسرائیل قابل توجه بود، و گرچه اسرائیل حق پاسخ دادن را دارد، ولی بریتانیا از این کشور می‌خواهد که اوضاع را تشدید نکند.»
نظرات بینندگان