۱۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸

روانشناسی

روانشناسی/چرا افراد خوب کارهای بد انجام می دهند؟

برچسب زدن به عنوان "خوب" یا "بد" اغلب ناشی از نگاه دیگران به الگوهای قدیمی رفتار و شخصیت شماست. برای مثال، اگر معمولاً با مهربانی، شفقت و قضاوت منصفانه رفتار می کنید، ممکن است به عنوان "خوب" تلقی شوید.

روانشناسی/چرا افراد خوب کارهای بد انجام می دهند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،حال انسان حالت ناقصی است. هر کس با چالش های خود روبرو می شود، اشتباه می کند، در قضاوت اشتباه می کند یا چیزی می گوید که بعد از این واقعیت پشیمان می شود. این لحظات از شما یک آدم «بد» نمی‌سازند، بلکه شما را انسان می‌سازند.برای اطلاعات بیشتر با اندیشه معاصر همراه باشید.

آسیب های گذشته و رویدادهای نامطلوب زندگی

گذشته دیکتاتور قدرتمندی برای نحوه عملکرد شما در زمان حال است – حتی اگر از آن آگاه نباشید.دکتر راد میچل، روان‌شناس از کلگری، آلبرتا، می‌گوید: «افراد خوب ممکن است در اثر آسیب‌های حل‌نشده برانگیخته شوند، مضر عمل کنند. مانند سایه ای از گذشته، این آسیب ها می توانند برای لحظه ای مهربانی ذاتی انسانی آنها را تحت الشعاع قرار دهند.تروما و رویدادهای نامطلوب زندگی هر فردی را به طور متفاوتی تحت تأثیر قرار می دهد و برای برخی از افراد، تأثیرات آن می تواند آنها را به سمت تصمیم گیری های بد سوق دهد.به عنوان مثال، آسیب های دوران کودکی می تواند منجر به دلبستگی ناایمن در بزرگسالی شود. دلبستگی ناایمن ممکن است منجر به اعتبار سنجی شود که به یک رابطه آنلاین تبدیل شود.یا تجربه گرسنگی در گذشته ممکن است باعث شود که از فروشگاه های محلی غذا بدزدید و ذخیره کنید.در هر دو حالت، قصد آسیب رساندن به دیگران نیست. این رفتارها ناشی از تجربیات و احساسات منفی حل نشده از گذشته است.

روانشناسی/چرا افراد خوب کارهای بد انجام می دهند؟

روانشناسی/چرا افراد خوب کارهای بد انجام می دهند؟

حالت بقا

به گفته دکتر دیوید تان، کودک و روانپزشک قانونی از خلیج پلنتی نیوزلند، حالت بقا، زمانی که احساس می کنید به گوشه ای بازگشته اید، دلیل دیگری برای انجام کارهای بد افراد خوب است.به عنوان مثال اگر شغل خود را از دست دادید و با مشکلات مالی بزرگی مانند از دست دادن خانه خود مواجه بودید. احساس ناامیدی، استرس طاقت فرسا، و فشار برای تامین خانواده ممکن است شما را به فکر گزینه های غیراخلاقی مانند کلاهبرداری یا دزدی وادار کند.

نیاز به تعلق داشتن

بشریت ذاتاً منبع قابل اعتماد اجتماعی است و در طول تاریخ از طریق همکاری و همکاری گروهی زنده مانده است. اینکه بخواهید در میان همسالان خود احساس تعلق داشته باشید طبیعی است.لیندسی تانگ، مددکار اجتماعی بالینی دارای مجوز از وودلند هیلز، کالیفرنیا، می‌گوید: «یکی از دلایلی که ممکن است گاهی اوقات افراد خوب کارهای بد انجام دهند، به دلیل فشار یا تأثیر اجتماعی است. “میل ذاتی به تناسب و احساس پذیرفته شدن می تواند کسی را وادار کند که برخلاف قضاوت بهتر خود عمل کند.”او مثالی از درگیر شدن در شایعات مضر در مورد یک همکار می‌زند، حتی زمانی که می‌دانید این کار درست نیست.او می‌گوید: «این رفتار آنها را ذاتاً بد نمی‌کند، اما نشان می‌دهد که چگونه تأثیرات خارجی می‌تواند حتی خوش‌نیت‌ترین افراد را تحت تأثیر قرار دهد».

عدم خودآگاهی

تشخیص لحظه ای احساسات و موقعیت شما در دنیای اطراف به عنوان خودآگاهی شناخته می شود. به گفته تانگ، این اغلب عاملی است که چرا افراد خوب گاهی اوقات کارهای بد انجام می دهنداو می‌گوید: «وقتی کسی با احساسات یا ارزش‌های خود هماهنگ نیست، ممکن است ناخواسته به گونه‌ای عمل کند که برخلاف باورهایش باشد. “این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که فردی تحت استرس یا احساس غرق شدن است و زمانی را برای تفکر در مورد اعمال خود اختصاص نمی دهد.”تانگ می‌گوید، یک مثال می‌تواند گفتن چیزهای آزاردهنده‌ای در طول یک مشاجره باشد، زیرا شما بیش از حد درگیر احساسات آسیب‌دیدگی و ناامیدی خود هستید. به جای اینکه آن احساسات را در خودتان بپذیرید، در نهایت آن درد را به شخص دیگری فرافکنی می کنید.

خیر بزرگتر

“هدف وسیله را توجیه می کند” ضرب المثلی است که برگرفته از آثار ادبی فیلسوف ایتالیایی نیکولو ماکیاولی است. به این معنی است که یک نتیجه مثبت مستلزم هر اقدام منفی لازم برای دستیابی به آن است.میچل می‌گوید این حس کنترل دلیل دیگری برای انجام کارهای بد افراد خوب است.او می‌گوید: «گاهی اوقات، افراد خوب اقداماتی را انجام می‌دهند که معتقدند برای «خیر بزرگ‌تر» هستند، بدون اینکه متوجه عواقب مضر آن شوند. “این قضاوت نادرست از برآورد بیش از حد توانایی آنها برای کنترل یا پیش بینی نتایج ناشی می شود.”به عنوان مثال، نافرمانی مدنی بسیار زیاد است، مانند آسیب رساندن به اموال، برای جلب توجه به مسائل فوری اجتماعی، مانند تغییرات آب و هوا.

 

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط