۲۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸

سلامت و پرشکی

پزشکی وسلامت/انواع پسوریازیس، تصاویر، درمان آن را بشناسید!

هنگامی که این سلول ها به سطح می رسند و می میرند، پلاک های برجسته و قرمز رنگی تشکیل می شوند که با فلس های سفید پوشیده شده اند. پسوریازیس به صورت یک پاپول پوسته پوسته شدن کوچک شروع می شود. هنگامی که پاپول های متعدد به هم می پیوندند، پلاک ها...

پزشکی وسلامت/انواع پسوریازیس، تصاویر، درمان آن را بشناسید!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،پسوریازیس یک بیماری التهابی برنامه ریزی شده ژنتیکی است که عمدتاً در حدود ۳ درصد از افراد در ایالات متحده پوست را تحت تأثیر قرار می دهد. پسوریازیس با سلول های پوستی مشخص می شود که تا ۱۰ برابر سریعتر از حد طبیعی تکثیر می شوند.برای اطلاعات بیشتر با اندیشه معاصر همراه باشید.

بیماری‌زایی

پسوریازیس یک بیماری مرتبط با دستگاه ایمنی بدن است. در طی این بیماری دستگاه ایمنی با ارسال سیگنال‌های معیوب موجب تسریع رشد سلول‌های پوست می‌شود. در واقع در حالت عادی سلول‌های پوست به‌طور دائم از لایه‌های زیرین به طرف سطح حرکت کرده، در آنجا هسته‌های خود را از دست داده و به صورت پوسته‌های مرده از بدن دفع می‌شوند. این روند به‌طور معمول حدود یک ماه به طول می‌انجامد، اما در جریان این بیماری، چرخهٔ حیات سلول‌های پوست بر اثر همان اشکالات دستگاه ایمنی، سرعت یافته، در نتیجه چندین لایه سلول مرده در سطح پوست تجمع پیدا می‌کنند که همان پوسته‌های این بیماری را تشکیل می‌دهند.

پزشکی وسلامت/انواع پسوریازیس، تصاویر، درمان آن را بشناسید!

پزشکی وسلامت/انواع پسوریازیس، تصاویر، درمان آن را بشناسید!

علائم

علائم این بیماری می‌تواند بین افراد مختلف، متفاوت باشد و شامل یک یا چند از نشانه‌های زیر شود:

تکه‌های قرمز روی پوست که با فلس‌های نقره‌ای پوشیده شده‌است.
نقاط کوچک پوسته پوسته شده (معمولاً در کودکان دیده می‌شود).
پوست خشک و ترک خورده که ممکن است خون‌ریزی هم بکند.
خارش و سوزش در نقاطی از پوست.
ناخن ضخیم، سوراخ شده یا برآمده.
مفاصل متورم و سفت شده (آرتریت پسوریاتیک)

تشخیص

پسوریازیس اغلب با معاینه بالینی تشخیص داده می‌شود و هیچ تست خونی برای تشخیص آن وجود ندارد، هر چند گاهی انجام برخی آزمایش‌ها برای یافتن علل شعله‌ورکنندهٔ آن ضروری است. در هر حال در موارد مشکوک، می‌توان از بیوپسی پوست استفاده کرد. در این روش پزشک با بریدن تکهٔ کوچکی از پوست و بررسی آن زیر میکروسکوپ، بیماری را تشخیص می‌دهد. پسوریازیس ممکن است با درماتیت (اگزما) اشتباه گرفته شود.

انواع پسوریازیس

پنج نوع پسوریازیس وجود دارد. یادگیری بیشتر در مورد نوعاین بیماری، خود کمک خواهد کرد که بهترین درمان برای شما تعیین شود.

پسوریازیس پلاکی

پلاک این بیماری یک مرکز نقره‌ای احاطه‌شده با مرز قرمز است.بازوی فردی پوشیده ازاین بیماری پلاکی
پسوریازیس پلاکی (Plaque Psoriasis) (این بیماری والگاریس) رایج‌ترین شکل از بیماری است و به صورت تکه‌های برآمده و قرمز پوشش داده شده با یک لایهٔ سفید نقره‌ای از سلول‌های پوست مرده به نظر می‌رسد. این تکه یا پلاک اغلب در پوست سر، زانو، آرنج و کمر ظاهر می‌شود. آن‌ها اغلب خارش‌دار و دردناک هستند، و می‌توانند خون‌ریزی کنند.

خالدار

پسوریازیس خالدار (Guttate) یا قطره‌ای یک نوع ازاین بیماری است که به صورت ضایعات نقطه مانند کوچک به نظر می‌رسد. این بیماری خالدار اغلب در دوران کودکی یا جوانی شروع می‌شود، و می‌تواند توسط یک عفونت استرپتوکوکی باعث شده باشد. این نوع شایع‌ترین پسوریازیس، پس از این بیماری پلاکی است. حدود ۱۰ درصد از افرادی که به پسوریازیس مبتلا می‌شوند، پسوریازیس خالدار دارند.

معکوس

پسوریازیس معکوس (Inverse) یا فلکسورال به صورت ضایعات قرمز در روی بدن مانند پشت زانو، زیر بغل یا در کشاله ران است. ممکن است صاف و براق به نظر برسد. بسیاری از مردم از نوع دیگری از این بیماری در جای دیگر در بدن در همان زمان مبتلا هستند.[۲] همچنین این نوع از این بیماری ممکن است با عفونت‌های ناشی از کاندیدا، استرپتوکوک و درماتوفیت اشتباه گرفته شود.

پوسچولار

این بیماری پوسچولار (Pustular) یا چرک‌دانه‌ای که با جوشهای چرکی سفید (تاول چرک غیر عفونی) احاطه شده توسط پوست قرمز به نظر می‌رسد. چرک متشکل از سلول‌های سفید خون است. این یک عفونت نیست، و مسری نمی‌باشد.

اریترودرمیک

پسوریازیس اریترودرمیک (Erythrodermic) به صورت خاص شکل التهابی این بیماری است که اغلب بر بیشتر سطح بدن تأثیر می‌گذارد. این ممکن است که در ارتباط با این بیماری پوسچولر von Zumbusch رخ می‌دهد. این یک نوع نادر ازاین بیماری است و یک بار یا بیشتر در طول عمر ۳ درصد از افرادی که پسوریازیس دارند رخ می‌دهد. به‌طور کلی در افرادی که پلاک پسوریازیس ناپایدار به نظر می‌رسد. این به این معنی است که ضایعات به وضوح تعریف نشده‌است. گستردگی، قرمزی آتشین و لایه برداری از پوست مشخصهٔ این فرم از پسوریازیس است. خارش شدید و درد اغلب با آن همراه است.

 

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط