کد خبر 248348
۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱

گزارش «حیات» به‌مناسبت «روز ارتش»؛

ای ظفر مردان میهن! رزمتان پاینده باد

ای ظفر مردان میهن! رزمتان پاینده باد

عادت کرده بودیم به ارتشی که حافظ منافع بیگانه باشد. چه حکومتی بیگانه با هویت معنوی و اعتقادی و ملی این مردم، چه قدرت خارجی بیگانه. ارتشی که مستقل نبود، غروری نداشت که سرش را بالا بگیرد و افتخار کند به پشتگرمی یک ملت. امام که آمد همان روز اول گفت: آقای ارتشی تو نمی‌‎خواهی آقا باشی؟ تو نمی‌خواهی مستقل باشی؟ و ارتش به ملت پیوست و ارتش اسلام، ارتش ایران و ارتش مردم شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، بیست و نهم فروردین هرسال، روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، یادآور قهرمانی‌ها، حماسه آفرینی‌ها، جانبازی‌ها و رشادت‌های غیورمردان و شیردلانی است که در معرکه‌های بلا، جان بر سر پیمان خود با خدا و مردم نهادند و شرف و شهامت خویش را در سنگرهای دفاع و مرزبانی از اسلام و ایران، مایه عزت و آبروی تاریخ‌مان ساختند.

بی‌شک، ارتشی چنین بیدار و برافراشته قامت، در تاریخ هیچ ارتشی در جهان ثبت نشده بود. ارتشی که در روزهای آغاز تهاجم و تجاوز کفرکیشان کین گستر و کوردل، چنان درسی به متجاوز دادند و چنان سیلی بر گوش ابرقدرت‌های جهان سلطه و استکبار زدند که دیگر خیال خام دست اندازی به حریم لاله های سرخ و سروهای سبز به سر هیچ قداره بند دوره گردی نیفتد.

جواب گل، گلوله بود؟!....

از همان روز که آفتاب این انقلاب از هزاران کیلومتر دور از وطن پیغام داد: «از ما به ارتش ایران بگویید: جواب گل، گلوله بود؟» این سخن چنان در عمق عاطفه و وجدان ارتشیان اثر کرد و شاخه گل‌های فرورفته در لوله تفنگ‌های نظامیان صف بسته برای ارعاب و سرکوب مردم انقلابی، چنان فاصله‌ها را زدود و دل‌ها را به هم پیوند زد که دسته دسته ارتشیان به ملت پیوستند و با انقلاب و امام همراه شدند و عکس‌های امام را بر همان تانک‌ها و ریوها و جیپ‌های ارتشی بر سر دست گرفتند و بالا بردند.

از طاغوت گسستیم، به الله پیوستیم

بیعت همافران نیروی هوایی ارتش با امام، یکی از مهمترین حوادث منتهی به پیروزی انقلاب بود که نقش بسیار مهمی در روند نابودی رژیم ستمشاهی داشت. در اولین روزهای طلعت خورشید عشق از خاک وطن، این همافران در اقدامی شجاعانه و فداکارانه، با قبول همه مخاطرات و تبعات احتمالی، به اقامتگاه رهبر انقلاب رفتند، با امام بیعت کردند و کمر رژیم را شکستند و فریاد زدند: «از طاغوت گسستیم   به الله پیوستیم»

همچنین حادثه تاریخساز درگیری همافران با گارد جاویدان در پادگان نیروی هوایی تهران بود که شعله در انبار باروت انداخت و شهر را یکپارچه آتش کرد و خیابانها صحنه جنگ خونین مسلحانه مردم با عوامل رژیم شد و سرانجام با به گل نشستن کشتی طاغوتیان و اتصال بدنه ارتش به اقیانوس انقلاب، با اعلام بیطرفی ارتش، در روز 22 بهمن 57 کار نظام اهریمنان رسما خاتمه یافت و ایران، از اسارت ستم شاهان آزاد شد.

ای ظفر مردان میهن! رزمتان پاینده باد

و اینک: «ارتش جمهوری اسلامی ایران»

از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، ارتش در چالش و مخاطره ای سخت و انقلاب در معرض آزمونی سهمگین و تاریخی قرار گرفت؛ القائات و تبلیغات گروهک‌های مارکسیستی و مدعی انقلابیگری بر علیه ارتش و متهم کردن ارتشیان شریف و شجاع پیوسته به انقلاب به مزدوری در دوران طاغوت و طرح مساله انحلال ارتش توسط جریان‌های تجزیه طلب، برانداز و خودفروخته یک بحران بزرگ بود که جز شخص امام امت، هیچکس را یارای ایستادن در برابر این حجم از سمپاشی ها و فتنه افکنی‌ها نبود.

رهبر انقلاب با درک ضرورت بازسازی ارتش در راستای فرهنگ استقلال، معنویت، دین باوری و بیگانه‌ستیزی و وطن دوستی، با اعلام روز ارتش، و با حضور برابر رژه ارتشیان، بر همه آن تفرقه بازی‌ها و جوسازی‌ها خط بطلان زده و بر نقش ارتش بعنوان مرزبان عزت و اقتدار وطن صحه نهادند.

حضور موثر ارتش در جریان‌هایی چون غائله کردستان و مقابله با تجزیه طلبان در پاوه و سنندج و نقده و گنبد و ترکمن صحرا به سرکردگی گروهکهای ضد انقلابی چون: حزب دموکرات و کومله، خلق عرب در خوزستان و قدرت نمایی ارتش در حفظ دستاوردهای انقلاب موجب شد تا همگان دریابند این ارتش، با وجود نفوذ جسته و گریخته عناصر ناخالص و غیر مومن و بیگانه با اسلام و انقلاب، در کلیت خود ارتشی است، از نو متولد شده که خود را در این انقلاب پیدا کرده، در دریای این مردم تطهیر شده و با این روح شهادت طلبی مردمی، هویت و شخصیتی تازه یافته و از ارتش حافظ منافع آمریکا و دربار به ارتش جمهوری اسلامی ایران تبئیل شده است: ارتشی برای مردم، برای اسلام و برای ایران اسلامی ما.

دفاع مقدس؛ مکتب معرفت و معراجگاه کرامت ارتش

با شروع جنگ تحمیلی و تهاجم مزدوران استکبار جهانخوار از زمین و هوا به خاک گلگون و مقدس سرزمین لاله ها، ارتش در عظیم ترین آزمون تاریخی خویش، با نمایش جانفشانی‌ها و سلحشوری‌های بی‌مانند و معجزه‌گون، تصویری تمام عیار از حماسه، ایمان و ایثارگری آفرید و در کنار و دوشادوش سپاهیان جان‌برکف و نیروهای مردمی و بسیجی مومن و مخلص، از نصر تا طریق القدس و از بیت المقدس و فتح المبین و حماسه فتح خرمشهر تا والفجر و رمضان و خیبر و کربلا و از فتح حلبچه تا مرصاد، آنچنان صحنه‌های شگفت آوری از رزم و رشادت ترسیم کرد که نظیری برایش در تاریخ نمی‌توان یافت.

ظهور و درخشش شهدای بزرگی از خانواده بزرگ ارتش از شیرودی و کشوری و دوران و فلاحی و فکوری و نامجو تا بابایی و اقارب پرست و زارع نعمتی و آبشناسان و صیاد شیرازی و... و خلق حماسه‌هایی به عظمت عملیات حمله به اچ-3 در اولین ماه‌های جنگ تا مقاومت ناوچه های سهند و سبلان و جوشن در برابر رزمناوهای آمریکای جهانخوار در آخرین روزهای جنگ، امتدادی از حماسه و شهادت طلبی در افق معنویت، معرفت و بلوغ و تکامل عارفانه ارتشیان مخلص، مومن و فداکار را به نمایش گذاشت.

ارتش در کنار سپاه؛ حامی امنیت و ثبات منطقه

ارتش پیروزمند جمهوری اسلامی در کنار رکن دیگر اقتدار و امنیت ملی و منطقه ای، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پرتو گفتمان معنویت، اخلاق و ایمان دینی و هویت اسلامی، همواره در راستای راهبرد بازدارندگی، ثبات و امنیت در منطقه با محوریت ام‌القرای اسلام و دفاع از پایگاه‌های مقاومت منطقه‌ای برابر منافع جهان سلطه و استکبار، امروز نقش و جایگاهی محوری دارد. راهی که ارتش ما از دوران ستمشاهی و مستعمرگی زیردست مستشاران آمریکایی دارای مصونیت ویژه و کاپیتولاسیون تا ارتش امروز بعنوان قطب اقتدار ملی- منطقه ای و مایه امید جبهه مقاومت پیمود راهی است به درازای خودباوری و خداجویی...

ای ظفر مردان میهن! رزمتان پاینده باد

ارتشی «اخلاقمدار» و «ولایتمدار»

امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران ارتشی مستقل، خودکفا و خوداتکاست، ارتشی است که از فن‌آوری‌های نوین برخوردار است و در عین حال که در کنار دانش و فن‌آوری، دانش محور است، همواره وجه اخلاق مدار و ولایت مدار خود را به‌عنوان فضیلت و امتیاز و عنصر هویت بخش خود، تجلی بخشیده است. عشق پرسنل ارتش به قرآن مجید، فرهنگ اسلام، پیامبر (ص)، اهل بیت عصمت و طهارت و ولایت فقیه نشانگر ولایتمداری این نهاد نظامی، مردمی و انقلابی است.

اگر امروز نیروهای دیپلماسی و افسران میدان صلح در مبارزه سیاسی و مذاکره منطقی با قدرت‌ها در صحنه جهانی حضور دارند و در مذاکره با قدرت‌های بزرگ، شجاعانه از منافع کشور دفاع می‌کنند، پشتوانه آنها رای و نظر مردم، هدایت‌های رهبری و اقتدار نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

ایران در مذاکرات و تعاملات دیپلماتیک خود به دنیا اعلام کرد که ما به کشوری تجاوز نمی‌کنیم اما در برابر هر تجاوزی قاطعانه می‌ایستیم. این حمایت نیروهای مسلح، اقتدار نیروهای مسلح و حمایت مردم دلیر ماست که مسئولان مذاکره کننده را در خط مقدم دیپلماسی توانمند ساخته تا از منافع ملی کشور به خوبی دفاع کنند. از این روی ارتش ما محور صلح در منطقه نیز هست.

ارتش در کلام مراد و مقتدای ارتشیان

آخرین پیام حضرت امام(ره) به ارتش، در آخرین روزهای حیات مبارک آن حکیم فرزانه حاوی فرازهایی شورانگیز و ماندگار بود که با نقل بخش‌هایی از آن، این گفتار را متبرک می‌سازیم:

«افتخار و آفرین بر ارتشی که در اوج تصمیم جاودانه خود حصار تعبد طاغوت را شکست و «برج و باروی» رژیم سلطنت و حکومت ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را به آتش کشید و خود را از قیود حاکمیت ستمگران و مستشاران امریکایی که با هزاران آمال و آرزو برای منافعشان از ایران جزیره ثبات ساخته بودند، رهایی بخشید. در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایادی شرق و غرب و آنها که صداقت و امانت و دینداری و میهن داری ارتشیان را در حماسه پیروزی درک نکرده بودند، کمر به نابودی‌ ارتش بستند و با شعارهای به ظاهر انقلابی و فریبنده مصمم به انحلال آن و غارت سلاحها و نابودی امکانات دفاعی کشور شدند که خداوند متعال کشور و انقلاب اسلامی ما را از توطئه شوم آنان رهایی بخشید و ارتش سرافراز ایران اسلامی همچون برق و صاعقه بر سر توطئه گران که در گوشه و کنار مرزها خواب تجزیه ایران را در سر پرورانده بودند فرود آمد.

و اما مهمتر از همه اینها حماسه هشت سال دفاع مقدس و مظلومانه ارتش و سپاه و نیروهای انتظامی و مردمی است که در حقیقت در برابر همه جهانخواران ایستادند و متجاوزینی که به خود وعده فتح سه روزه خوزستان و سقوط تهران را داده بودند به باتلاق مرگ و هلاکت فرستاد. واقعاً ارتش و نیروهای سپاهی و بسیجی‌ها مظلومانه و با کمترین امکانات جنگیدند و برگ‌های زرین افتخار و کرامت و شرافت و شهادت را به اسلام عزیز هدیه نمودند.

شجاعت‌ها و رشادت‌های بی‌نظیر نیروی هوایی و هوانیروز و خلبانان دلاور در نفوذ به اعماق خاک دشمن و رویارویی با مدرنترین امکانات اهدایی استکبار به صدامیان و دفاع از حریم هوایی کشور نشانه تعهد، عشق و ایمان آنان به خدا و اسلام و میهن اسلامی است. من به‌عنوان فرمانده کل قوا به مسئولین و تصمیم گیرندگان نیز دستور می‌دهم که در هیچ شرایطی از تقویت نیروهای مسلح و بالابردن آموزش‌های عقیدتی و نظامی و توسعه تخصص‌های لازم و خصوصاً حرکت به طرف خودکفایی نظامی غفلت نکنند و مبادا توجه به برنامه‌های دیگر موجب غفلت از این امر حیاتی گردد که مطمئناً غفلت از تقویت بنیه دفاعی کشور، طمع تهاجم و تجاوز بیگانگان و نهایتاً تحمیل جنگها و توطئه‌ها را به دنبال می‌آورد.

ارتش و سایر نیروهای مسلح در دوران بازسازی باید به اصل بازسازی معنوی و اعتقادی نیز توجه کافی داشته باشند، چرا که همه در میدان نبرد و کارزار آموخته و تجربه کرده‌اند که معنویت و ایمان چقدر در پیروزی‌ها و موفقیتها و بالا بردن توان و استقامت نیروها مؤثر است...»

ارتش در کلام کاروانسالار اقتدار

«آنچه می‌تواند به معنای حقیقی کلمه یک مجموعه ی نظامی را در درجه‌ی اول ارزش‌گذاری کند، مسائل معنوی و باطنی است.»، «ارتش امروز، یک ارتش منظم، محکم، منضبط و با تجهیزات عالی است.»، «ارتش، یک سرمایه و ذخیره و اندوخته برای این ملت است.»، «اعتقاد و ایمان قلبی نقش بسیار سازنده یی در تقویت ارتش دارد.» و «بحمداللَّه امروز ارتش ما، یک ارتش متدین است.»

«به فضل پروردگار، ارتش جمهوری اسلامی ایران - همان طوری که امام بزرگوار می خواستند و آرزو می کردند و بارها بر زبان آورده بودند - یک ارتش مردمی و خدایی است.»، «واقعیتها به ما ثابت می‌کنند که ارتش جمهوری اسلامی ایران در میان ارتشهای همگن خود در هر نقطه‌ی عالم یک ارتش ممتاز است.»

ای ظفر مردان میهن! رزمتان پاینده باد

اقتدار پرچمت بر فراز آسمان

روز ارتش، یادمان افتخارآفرینی‌های غیورترین فرزندان میهن عشق و حماسه و شرف و شهامت، بر ارتشیان شجاع و نستوه ایران اسلامیمان، این مرز پرگهر، مبارک باد.

میهن غیور من! ای شکوه بیکران
نام پرطنین تو تا همیشه جاودان

همت بلند تو زادگاه کاوه ها
غیرت و غرور تو بیشه ی دلاوران

قله‌های روشنت مهد علم و معرفت
اقتدار پرچمت بر فراز آسمان

آمدم که جان دهم، سر بر آستان نهم
تشنه ی شهادت اند زخم های پیکرم

زیر پای من زمین، جان و قلبم آتشین
سر نهاده ام چنین، من به امر رهبرم

وای اگر جنون من، سر کشد ز خون من
سر به خاک می‌نهد، کوه در برابرم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha