خبر اولسیاسی

السودانی:
از عوامل قدرت عراق، داشتن روابط تاریخی با ایران و روابط راهبردی با امریکاست

نخست‌وزیر عراق در دیدار هیئتی از مجلس نمایندگان امریکا از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه بر اهمیت انتقال روابط عراق و امریکا به مرحله روابط دوجانبه فراگیر در بخش‌های توسعه‌ای تأکید کرد.

میدل ایست نیوز: محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، در دیدار هیئتی از مجلس نمایندگان امریکا از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه ضمن توضیح درباره اهداف سفر خود به امریکا بر اهمیت انتقال روابط عراق و امریکا به مرحله روابط دوجانبه فراگیر در بخش‌های توسعه‌ای تأکید کرد.

بر اساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق، السودانی تأکید کرد که عواملی که ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش 10 سال پیش بر اساس آنها تشکیل شد، دیگر منتفی شده و توان نیروهای عراقی افزایش یافته و دیگر تهدید داعش از میان رفته است.

وی گفت که عراق متعهد به نتایج گفت‌وگوهای جاری میان هیئت‌های عالی نظامی دو کشور و نیز به ادامه شراکت با جامعه جهانی در مبارزه با تروریسم است و افزود که ملت عراق از ملت‌هایی است که با شجاعت تمام در برابر خطر تروریسم ایستاد.

السودانی گفت که نوع رابطه پایداری که عراق با امریکا در نظر دارد مبتنی بر میزان نزدیکی دو ملت و فهم مشترک آنها و چیزی فراتر از حکومت‌ها و نظام‌های اداری است به خصوص که عراق به لحاظ تنوع قومیتی از وضعیتی ویژه در منطقه و از نظام قانونی دموکراتیکی برخروردار است که در آن انتقال مسالمت‌آمیز قدرت تضمین شده است.

وی گفت که یکی از عوامل قدرت عراق امروز روابط مشترک تاریخی و اجتماعی با کشورهای همسایه از جمله ایران در عین برخورداری از روابط راهبردی با امریکا در کنار برخوداری از منابع و موقعیت جغرافیایی مهم است که به عراق قدرت ایجاد موقعیت اقتصادی مهمی را می‌دهد که به نفع ملت‌های منطقه و فرصت‌های توسعه است و با پروژه‌های راهبردی می‌تواند امنیت و ثبات و شکوفایی را تحقق بخشد.

اعضای مجلس نمایندگان امریکا نیز ضمن خوش‌آمدگویی به السودانی ابراز امیدواری کردند که شراکتی سازنده و پایدار میان دو کشور و دو ملت برقرار شود.

پیش از آن، نخست‌وزیر عراق در محل اقامت خود در واشنگتن با آلخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی، امریکا دیدار و راه‌های استفاده از تجارب این وزارتخانه در بخش امنیت مرزها و مبارزه با مواد مخدر و فناوری‌های نوین کشف قاچاق مواد مخدر و نیز آموزش نیروهای عراقی را بررسی کرد.

نخست وزیر عراق از چند روز پیش در سفری رسمی به دعوت رئیس جمهور امریکا به واشنگتن رفته است.

همچنین بخوانید:

جزئیات توافقات کمیته عالی هماهنگی روابط امریکا و عراق در عرصه‌های گوناگون اقتصادی و اجتماعی

منبع
دفتر نخست وزیر عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا