تمرکز اصلی PS5 Pro بر اجرای بازی‌ها با کیفیت 60 فریم‌برثانیه

سونی به‌دنبال بازی‌های تقویت‌شده‌ای است که با سرعت 60 فریم‌برثانیه روی PS5 Pro اجرا شوند و از قدرت بیشتر این کنسول قدرتمند برای ارائه گرافیک و عملکرد بهتر استفاده کنند.

به‌گزارش تک‌ناک، سونی در حال کار روی مدل جدید پلی‌استیشن 5 است که با اسم رمز Trinity شناخته می‌شود و به‌احتمال زیاد اواخر امسال با نام PS5 Pro عرضه خواهد شد. وب‌سایت ورج اوایل این هفته مشخصات فاش‌شده از PS5 Pro را تأیید کرد و خبرهایی نیز درباره نحوه‌ بهینه‌سازی بازی‌های فعلی و آینده‌ PS5 برای استفاده از سخت‌افزار قدرتمندتر PS5 Pro منتشر شد. سونی روی حالت تقویت فوق‌العاده (Ultra-Boost) برای اجرای بهتر بازی‌های قدیمی‌تر روی PS5 Pro کار می‌کند.

ورج به‌نقل از منابع آگاه از برنامه‌های سونی می‌نویسد که این شرکت از توسعه‌دهندگان می‌خواهد حالت گرافیکی جدید و اختصاصی برای PS5 Pro در بازی‌ها ایجاد کنند که ترکیبی از فناوری ارتقای مقیاس رزولوشن PSSR سونی به 4K و نرخ فریم 60 فریم‌بر‌ثانیه و جلوه‌های ردیابی پرتو (Ray-Tracing) باشد. Insider Gaming اولین وب‌سایتی بود که ماه گذشته جزئیاتی از این بازی‌های بهینه‌سازی‌شده برای PS5 Pro را گزارش داد.

در‌حالی‌که سونی این حالت جدید را در بازی‌ها می‌خواهد، لیبل «بهینه‌سازی‌شده» (Enhanced) برای PS5 Pro همچنان برای سناریوهای دیگری در نظر گرفته شده است که شامل بازی‌های 30 فریم‌بر‌ثانیه می‌شود. توسعه‌دهندگان می‌توانند رزولوشن هدف را برای بازی‌های PS5 Pro که با رزولوشن ثابت روی PS5 اجرا می‌شوند، افزایش دهند یا حتی حداکثر رزولوشن هدف را برای بازی‌هایی افزایش دهند که با رزولوشن متغیر روی PS5 اجرا می‌شوند.

این توضیحات نشان می‌دهد که احتمالاً شاهد بازی‌های بهینه‌سازی‌شده‌ PS5 Pro خواهیم بود که روی پلی‌استیشن 5 معمولی با رزولوشن بین 1080p تا 1440p و نرخ 30 فریم‌بر‌ثانیه اجرا می‌شوند و روی PS5 Pro با همان نرخ فریم، رزولوشن بین 1280p تا 2160p را ارائه می‌دهند. افزایش رزولوشن ثابت از 1440p به 2160p نیز باعث می‌شود بازی «بهینه‌سازی‌شده‌ PS5 Pro» در نظر گرفته شود.

همچنین، توسعه‌دهندگان می‌توانند با فعال‌کردن جلوه‌های ردیابی پرتو بدون بهبود رزولوشن یا نرخ فریم، لیبل «بهینه‌سازی‌شده‌ PS5 Pro» را دریافت کنند. اگر توسعه‌دهنده‌ای به‌جای 30 فریم‌بر‌ثانیه، هدف 60 فریم‌بر‌ثانیه را با همان رزولوشن در نظر بگیرد، این نیز ممکن است باعث شود بازی «بهینه‌سازی‌شده‌ PS5 Pro» محسوب شود.

با‌این‌حال، صرفاً اجرای بازی با نرخ فریم باثبات‌تر روی PS5 Pro برای دریافت لیبل «بهینه‌سازی‌شده» کافی نیست؛ چراکه سونی به بازی‌هایی که با وضوح متغیر اجرا می‌شوند و با وجود افزایش وضوح در PS5 Pro حداکثر وضوح آن‌ها بهبود نمی‌یابد، این لیبل را نخواهد داد. بنابراین، اگر وضوح بازی از بازه‌ 1440p تا 2160p به بازه‌ 1800p تا 2160p منتقل شود، آن بازی واجدشرایط دریافت لیبل «بهینه‌سازی‌شده» نیست.

توسعه‌دهندگان برای بهره‌مندی از ویژگی‌های PS5 Pro باید بازی‌های خود را با آخرین SDK سونی به‌روزرسانی کنند؛ اما برخی از بازی‌هایی که به‌روزرسانی نشده‌اند، همچنان از عملکرد بهتر روی کنسول آینده بهره‌مند خواهند شد. طبق اطلاعات تازه‌منتشرشده، PS5 Pro حالت «تقویت فوق‌العاده» خواهد داشت که به اجرای حالت‌های VRR با نرخ فریم بیشتر کمک می‌کند و بازی‌هایی با رزولوشن متغیر ممکن است با رزولوشن‌های بهتری رندر شوند. درمجموع، نرخ فریم کلی نیز در برخی از بازی‌ها باثبات‌تر خواهد بود.

با‌این‌حال، سونی به توسعه‌دهندگان هشدار می‌دهد که بازی‌هایی که با رزولوشن ثابت و تنظیمات گرافیکی برای رزولوشن‌های رندر ثابت اجرا می‌شوند و نیز بسیاری از بازی‌های پچ‌نشده در حالت «تقویت فوق‌العاده» بهبودی نشان نخواهند داد. حتی اگر توسعه‌دهندگان روی نسخه‌های قدیمی‌تر SDK سونی باقی بمانند، همچنان می‌توانند از PSSR برای ارتقای مقیاس عناوین خود و دسترسی به حافظه‌ اضافی سیستمی استفاده کنند که سونی به توسعه‌دهندگان بازی ارائه می‌دهد.

به‌نظر می‌رسد الزامات دریافت لیبل «بهینه‌سازی‌شده‌ PS5 Pro» تا حد زیادی شبیه به کاری است که سونی با PS4 Pro انجام داد تا توسعه‌دهندگان بتوانند تغییرات مدنظر خود را برای بهبود انتخاب کنند. اگر بازی واجد‌شرایط دریافت لیبل «بهینه‌سازی‌شده» باشد، احتمالاً روی بسته‌بندی دیسک و صفحات فروشگاه پلی‌استیشن سونی به‌نحوی این موضوع نمایش داده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.