نسخه دسکتاپ کروم با هوش مصنوعی جمنای قدرتمندتر می‌شود

ادغام دستیار هوش مصنوعی جمنای در نوار آدرس دسکتاپ کروم به‌زودی در نسخه آزمایشی Canary 125 دردسترس کاربران خواهد بود. با این اتفاق کروم به مرورگر قدرتمندتری تبدیل می‌شود.

به‌گزارش تک‌ناک، گوگل کروم مرورگری پیشرفته است و با اینکه همه ویژگی‌های آن به اندروید منتقل نشده، همچنان یکی از مرورگرهای برتر وب برای این سیستم‌عامل به‌حساب می‌آید. بخش آدرس در بالای صفحه که گوگل آن را Omnibox می‌نامد، راهی عالی برای شروع جست‌وجو است.

در این بخش، شما می‌توانید آدرس اینترنتی و عبارتی برای جست‌وجو یا فرمانی برای دسترسی به تنظیمات کروم را وارد کنید. حالا گوگل با پشتیبانی از جمنای (Gemini) در Omnibox، هوش مصنوعی را نیز به این ترکیب اضافه کرده است.

جمنای دستیار هوش مصنوعی قدرتمند گوگل است و اخیراً جایگزین دستیار گوگل در اندروید شده است. شاید دسترسی به امکانات این هوش مصنوعی برای کاربران دسکتاپ محدود به‌نظر برسد؛ اما این شرکت پس از آزمایش‌های اولیه، نمایش خودکار خلاصه‌های تولید‌شده با هوش مصنوعی در بالای نتایج جست‌وجو را آغاز کرده است.

در همین‌ حال، دسترسی به جمنای از‌طریق وب‌سایت اختصاصی روی دسکتاپ امکان‌پذیر بود؛ اما جدیدترین نسخه‌های آزمایشی کروم (Canary) نشان می‌دهند که ادغام مستقیم با Omnibox کروم تقریباً تکمیل شده است.

تا زمانی‌که در وب‌سایت جمنای وارد حساب کاربری خود شده باشید، این ادغام به شما امکان می‌دهد تا هر سؤالی را با @gemini در Omnibox شروع کنید تا پاسخی از هوش مصنوعی دریافت کنید. سپس به آدرس gemini.google.com/prompt هدایت می‌شوید و سؤال شما در قسمت مرتبط نمایش داده می‌شود و به‌دنبال آن پاسخی از جمنای دریافت خواهید کرد.

بااین‌حال، این قابلیت به‌صورت لحظه‌ای برای تمام کاربران کروم روی دسکتاپ در‌دسترس نیست. شما باید دو پرچم (Flags) را برای فعال‌شدن این قابلیت فعال کنید که درحال‌حاضر، فقط یکی از آن‌ها در نسخه پایدار فعلی وجود دارد. پرچم دیگر (IPH message for Site search starter pack) فقط در نسخه ۱۲۵ کروم دردسترس قرار دارد که درحال‌حاضر در مرحله آزمایش Canary است:

  • chrome://flags/#omnibox-starter-pack-expansion
  • chrome://flags/#omnibox-starter-pack-iph

ازلحاظ مفهومی، این یکپارچه‌سازی شباهت زیادی به گزینه‌های جست‌وجوی داخلی کروم دارد. در روش جست‌وجوی داخلی، کاربر برای جست‌وجو درون زیرمجموعه‌های خاص مرورگر، پیشوندی مانند @tabs یا @bookmarks را قبل از عبارت مدنظر خود قرار می‌دهد.

این قابلیت در نسخه‌ آزمایشی Canary بررسی شده است و به‌نظر می‌رسد عناصر رابط کاربری آن به‌اندازه‌ کافی برای انتشار پایدار بهبود یافته‌اند. امیدواریم این قابلیت همچنان یکی از ویژگی‌های اصلی کروم ۱۲۵ در زمان انتشار نسخه‌ پایدار آن باقی بماند.

در پایان باید بگوییم که این «پرچم‌ها» در نسخه‌ موبایل مرورگر در‌دسترس نیستند؛ بنابراین، کاربران موبایل همچنان می‌توانند از شیوه‌ معمول خود برای پرسش و پاسخ با هوش مصنوعی استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.