معاون وزیر صمت در مراسم افتتاح نمایشگاه ایران بیوتی:

گام های بلند ایران در مسیر خودکفایی در صنعت شوینده / صنعت شوینده ایران به بلوغ رسید

برادران گفت: در حال حاضر ۹۵ درصد بازار شوینده در دست تولیدکنندگان داخلی است و رونق بازارهای قاچاق و تقلبی به شدت کاهش یافته است.

گام های بلند ایران در مسیر خودکفایی در صنعت شوینده / صنعت شوینده ایران به بلوغ رسید

مراسم افتتاحیه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت شوینده، بهداشتی، سلولزی و ماشین آلات وابسته (ایران بیوتی) امروز ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور جمعی از نمایندگان مجلس و فعالان این حوزه در محل سالن کنفرانس شماره ۱ محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد. 

خوداتکایی در صنعت شوینده نزدیک است

محمد مهدی برادران در مراسم افتتاحیه این رویداد عنوان کرد: یکی از دغدغه‌ های مقام معظم رهبری کمبود برخی از کالا‌های اساسی به ویژه شوینده در روز‌های پایانی سال در بازار بود. خوشبختانه در سایه تلاش‌ های بی‌ وقفه فعالان این صنعت، امروزه شاهد فراوانی این کالا در بازار کشور هستیم و در  بازار شب عید نیز با هیچ مشکلی در زمینه تامین این کالاها برای مردم به وجود نیامد.

وی افزود: در سال‌ های اخیر، شاهد پیشرفت‌ های چشمگیری در حوزه شوینده و سلولوزی بوده‌ ایم. به طوری که در آینده‌ ای نزدیک، جشن خوداتکایی کامل در این صنعت را برگزار خواهیم کرد.

بازار در دست تولیدکنندگان داخلی است

 برادران با بیان اینکه حجم بازار مواد شوینده در کشور حدود ۱۳۰ همت، است گفت: در سال گذشته، ۴۵ میلیون دلار مواد اولیه برای تولید شوینده و بهداشتی آرایشی در کشور تامین شده است که در مقایسه با سال قبل از آن، ۲ درصد کاهش یافته است که البته به سمت عمق بخشی در تولید هم رفته ایم.

برادران گفت: برای اولین بار در ایران، تولید اسانس از پایه مولکول انجام می‌ شود و کشورمان در این زمینه رتبه هفتم دنیا را دارا است. همچنین تا سه سال قبل، وارد کننده گلیسیرین بودیم، اما امروز در این بخش به خوداتکایی رسیده و نیازهای داخلی را تامین می‌ کنیم. البته در پی ایی جی- ام پی جی، فسفات و ... تولید بازار را در دست گرفته ایم و در حال عمق بخشی به کالا‌های داخلی هستیم علاوه بر این، در حال حاضر ۹۵ درصد بازار شوینده در دست تولیدکنندگان داخلی است و رونق بازارهای قاچاق و تقلبی به شدت کاهش یافته است.

 معاون وزیر صمت گفت: در سال ۱۴۰۲، در کنار واردات ۴۵ میلیون دلاری مواد اولیه، ۱۶۱ میلیون دلار صادرات در این حوزه انجام شده که ۱۸ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

تولید بدون کارخانه

 برادران به حوزه فعال سازی ظرفیت‌ های خالی این صنعت اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌ های اصلی وزارت صمت، فعال‌ سازی ظرفیت‌ های خالی در این صنعت است. در همین راستا، طرح "تولید بدون کارخانه" با مشارکت مردم در حال اجراست و تاکنون برای بیش از ۲ میلیون تن ظرفیت در این بخش پروانه صادر شده است.

وی ادامه داد: هدفگذاری فعالان این صنعت، جهش ۲۵ درصدی در تولید شوینده در سال جاری است.

شاه‌ بیت اقتصاد جهش تولید

 برادران گفت:‌ بر اساس آمار رسمی، در سال ۱۴۰۲، ۱۸۲۲ هزار تن شوینده در کشور تولید شده که ۱۳ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است. معاون وزیر صمت افزود: صنعت شوینده کشور هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی به بلوغ رسیده و علاوه بر تامین نیاز داخلی، بازارهای صادراتی را نیز هدف‌ گیری کرده است. با اتکا به ظرفیت‌ های موجود و تعامل با شرکت‌ های پتروشیمی، مدیریت قیمت تمام شده در این صنعت به عنوان شاه‌ بیت اقتصاد جهش تولید، در دستور کار قرار دارد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها