تاثیر شگفت‌انگیز ورزش در از بین بردن اثرات پیری

اخیرا دانشمندان کشف کرده‌اند که نوع خاصی از چربی در بافت‌ها با افزایش سن ایجاد می‌شود و ورزش می‌تواند این روند را از بین ببرد.

به گزارش تکناک، محققان دانشگاه UMC در آمستردام با همکاری محققان UMC+، بافت موش و انسان را قبل و بعد از ورزش مطالعه کردند تا به این نتیجه برسند. نتایج این مطالعه اخیراً در مجله Nature Aging منتشر شده است.

ریکلت هوتکوپر، یکی از محققان این مطالعه می‌گوید: این ایده که می‌توانیم پیری را از بین ببریم، چیزی است که مدت‌ها به عنوان موضوعی علمی تخیلی تلقی می‌شد، اما این یافته‌ها به ما اجازه می‌دهد تا چیزهای بیشتری در مورد فرآیند پیری درک کنیم. ژرژ یانسنز، نویسنده اول مقاله می‌گوید: همه می‌گویند که چاقی بخشی از پیر شدن است اما این مسئله درست نیست. با درک بیشتر در مورد روند پیری، می‌توانیم به روش‌های جدید مداخله نیز دست یابیم.

تحقیق در مورد بیماری‌های مرتبط با سن

در سال‌های اخیر، تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده است که ممکن است بتوانیم با مداخله در فرآیندهای اساسی که منجر به پیری می‌شود، با بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مقابله کنیم. اگرچه علم به طور فزاینده‌ای چگونگی تغییر متابولیسم را در طول پیری ترسیم کرده است، هنوز بخش‌های بزرگی ناشناخته باقی مانده است.

یانسنز می‌گوید: ما می‌خواستیم فصل جدیدی به اطلس علمی در این زمینه اضافه کنیم. لیپیدها بخش مهمی از رژیم غذایی ما هستند و برای عملکرد سلول‌های بدن ما حیاتی هستند. لیپیدهای خاص غشای سلول‌ها را تشکیل می دهند و تضمین می‌کنند که داخل و خارج از هم جدا می‌مانند.

برای افزودن این فصل جدید، گروه تحقیقاتی چگونگی تغییر ترکیب چربی‌ها در موش‌ها را بررسی کردند. آنها ده بافت مختلف از جمله ماهیچه‌ها، کلیه‌ها، کبد و قلب را بررسی کردند. مشاهده شد که یک نوع لیپید، بیس (مونوآسیل گلیسرو) فسفات‌ها یا BMPs، در تمام بافت‌های حیوانات مسن‌تر افزایش یافته است. سپس محققان بررسی کردند که آیا این اتفاق در انسان نیز می‌افتد یا خیر. اگرچه امکان دستیابی به تعداد زیادی بافت مختلف وجود نداشت، تجمع BMP در نمونه عضلانی افراد مسن نیز قابل مشاهده بود. در نهایت، آنها نمونه‌برداری‌های بیشتری از عضله افراد را قبل و بعد از یک مداخله سالم که شامل یک ساعت ورزش در روز بود، تکمیل کردند و شاهد کاهش میزان BMP در شرکت‌کنندگان فعال بودند.

کوپر گفت:‌ این نتایج یک گام جدید مهم برای درک ما از روند پیری هستند، اما مطمئناً آنها پاسخ نهایی نیستند. ما قصد داریم مطالعات بعدی را برای درک بهتر چگونگی کمک BMPها به پیری و پیامدهای تجمع BMP بر روند پیری انجام دهیم، و همچنین بررسی کنیم که آیا این روند فقط تحت تأثیر ورزش است یا راه‌های دیگری برای تأثیرگذاری بر سطوح BMPها وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.