۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ اردیبهشت

زارع پور: اگر اپراتورها پول دارند به توسعه شبکه اختصاص دهند

ICTPRESS - وزیر ارتباطات گفت: سیاست ما در وزارت ارتباطات این است که اولویت اپراتورها توسعه شبکه باشد؛ اگر اپراتورهای تلفن همراه پولی دارند باید نخست به این بخش (توسعه شبکه) اختصاص دهند. من نه خریدارم نه فروشنده که بخواهم خرید دیجی‌کالا از سوی همراه اول را تأیید یا تکذیب کنم.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ هیأت دولت، در جمع خبرنگاران، گفت: از جمله کارهای مشترک ما و دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۲، هوشمندسازی خدمات بود. همچنین سال گذشته پنجره واحد دانشگاه‌ها فعال شد که ۲۶۰ دانشگاه به آن متصل شدند و این کار در ارزیابی اتحادیه بین‌المللی مخابرات منتخب شد که مایه افتخار است.

وی افزود: پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هم سال قبل از آن در این اتحادیه مورد تقدیر قرار گرفته بود. امسال مسیر هوشمندسازی دولت را دنبال خواهیم کرد، در حالی که سال گذشته ۷۰ درصد خدمات دولت از طریق پنجره ارائه می‌شد و ۱۲ درصد از آن هوشمند بوده است، تلاش می‌کنیم امسال این میزان به ۳۰ درصد برسد.

زارع‌پور در پاسخ به سوالی در مورد تولید گوشی تقلبی نوکیا در ایران گفت: تولید گوشی با وزارت صمت است. هر وسیله ارتباطی در کشور که در حوزه امواج الکترومغناطیسی ارتعاش داشته باشد باید از وزارت ارتباطات مجوز بگیرد. از این جهت همه اینها از وزارت ارتباطات مجوز می‌گیرند اما بحث پروانه تولید و اینکه آیا اصالت دارند یا خیر به عهده وزارت صمت است.

وی در ادامه اظهار داشت: ماهواره‌های متعددی در مرحله ساخت داریم و ماهواره‌هایی آماده پرتاب هستند. همچنین سعی می‌کنیم ماهواره‌های متعددی را به شکل سنجشی داشته باشیم؛ یعنی چند ماهواره تصویربرداری در فضای کشور داشته باشیم.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: در طراحی و ساخت ماهواره‌های متعدد سنجشی هستیم تا به این واسطه ماهواره تصویربرداری در فضا داشته باشیم. یکی از این ماهواره‌ها پارس یک -نمونه دوم آن- در حال ساخت است که ان‌شاءالله آماده خواهد شد.

زارع‌پور درخصوص ماهواره‌های لایه LEO چند مرتبه در طول روز از روی کشور عبور می‌کنند گفت: از آنجایی که سرعت آنها ۷-۸ برابر سرعت زمین است، بنابراین دائماً این ماهواره‌ها را روی آسمان کشورمان نداریم. اگر تعداد ماهواره‌ها بیشتر باشد دسترسی ما به داده‌های ماهواره‌ای و اطلاعات آن‌ها بیشتر خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: منظومه‌سازی، دانشی است که شاید در اختیار بیش از ۵-۶ کشور نباشد و دانشمندان ما به آن دست پیدا کرده‌اند. امیدواریم امسال بتوانیم اولین قدم‌ها را در حوزه ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی برداریم. اکنون منظومه شهید سلیمانی از سوی بخش خصوصی در حال ساخت است.

نظرات : 0

ثبت نظر

59090