۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹
محدودیت‌های مشاور سرمایه‌گذاری 

درحال حاضر ۲۴ نهاد مالی تحت عنوان مشاور سرمایه‌گذاری از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز گرفته و درحال فعالیت هستند.

درحال حاضر ۲۴ نهاد مالی تحت عنوان مشاور سرمایه‌گذاری از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز گرفته و درحال فعالیت هستند. عمده این مجموعه‌ها به واسطه مجوزهای چهارگانه مشاور سرمایه‌گذاری، ‌ مشاوره عرضه، مشاوره پذیرش و سبدگردانی فعالیت می‌کنند. درواقع بخش سودآور و مهم برای آنها حوزه مدیریت دارایی و استفاده از مجوزهای غیر از مشاور سرمایه‌گذاری است. نکته حائز اهمیت این است که عمده فعالیت‌ها در حوزه تخصصی مشاور سرمایه‌گذاری به اظهار نظر نسبت به قیمت اوراق بهادار، تدوین گزارش‌های توجیهی، طرح تجاری، ارزیابی ریسک و مسائل مرتبط به حوزه آموزش برمی‌گردد.
از حدود سه سال گذشته و هم زمان به الزام به وجود رکن متعهد خرید در فرایند عرضه‌های اولیه، شرکت‌هایی که درخواست ورود به بازار سرمایه و عرضه اولیه را داشتند نیازمند تهیه گزارش‌های ارزش‌گذاری بودند که با سیاست‌های اتخاذ شده عملا حضور شرکت مشاور سرمایه‌گذاری در این حوزه محدود شده است چرا که شرکت‌های تامین سرمایه در کنار ارائه خدمات تعهد خرید، ‌ ارزش‌گذاری را نیز انجام می‌دهند؛ سیطره تأمین سرمایه‌ها در فرآیند ارزش‌گذاری‌های شرکت‌های در دست IPO، در سال ۱۴۰۲ صرفا به دلیل مورد پیش گفته مشهود است.
از آنجا که این مجوز ظرفیت مشخصی داشته و قانون‌گذار به واسطه ظرفیت مشخص خدمات، مجوز را به نهادهای مالی اعطا کرده است؛ پیشنهاد این است که سازمان بورس فعالیت‌های مرتبط با این حوزه را دسته‌بندی کرده و به گونه‌ای باشد که مانند حوزه‌های دیگری ارائه خدمات برای دارندگان مجوزها در شرایط یکسان صورت پذیرد.
لاین سودآور عمده شرکت‌های فعال در صنعت مشاور سرمایه‌گذاری حوزه مدیریت دارایی و حوزه‌های مرتبط با تامین مالی و پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه است که این حوزه‌ها با درنظر گرفتن ریسک اقتصاد سیاسی حاکم بر کشور در سال ۱۴۰۳، ریسک‌های مرتبط با حوزه نرخ بهره و به دنبال آن نرخ ارز قابل پیشبرد است.

  • فرشید زرین کیا - مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری خط ارزش
  • شماره ۵۳۶ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 493122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =