سیاسی

نشست کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران در دمشق

نشست کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران در وزارت دادگستری سوریه در دمشق برگزار شد.

میدل ایست نیوز: نشست کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران در وزارت دادگستری سوریه در دمشق برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، به گفته رئیس دادگاه تجدیدنظر در وزارت دادگستری سوریه و یکی از اعضای شورای عالی قضایی، قاضی حسن شاش، رئیس طرف سوری در این کمیته، تبادل نظر پیرامون پرونده‌های در حال رسیدگی در مراجع قضایی سه کشور مرتبط با تروریسم و گروهک‌های تروریستی، همکاری در زمینه تعقیب و محاکمه تروریست‌ها و اجرای عدالت و پیگیری حقوقی قضایی جنایات تروریستی از جمله موضوعات مطرح در دستور کار این نشست است.

شاش گفت: در این نشست همکاری‌های قضایی بین سه کشور از طریق تبادل مستمر اطلاعات، تجربیات، بررسی جنایات و اتخاذ همه اقدامات برای مقابله با تروریسم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: همچنین تقویت همکاری و هماهنگی حقوقی برای خنثی کردن نقشه سلطه‌طلبانه امریکا و متحدانش که در جنگ تروریستی خود شکست خورده و به اهداف خود نرسیدند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پیش از این نشست، احمد السید، وزیر دادگستری در دیدار با کمیته مشترک راه‌های تعمیق و تحکیم و همکاری بین سه کشور در زمینه مبارزه با تروریسم را مورد بحث و بررسی قرار داد.

وزیر دادگستری سوریه در بیانیه مطبوعاتی پس از این نشست، حمایت خود را از دستور کار این کمیته اعلام کرد.

وی بر اهمیت کمیته مشترک قضایی بین سه کشور برای تحقیق در مورد مسائل حقوقی و تعمیق همکاری بین آنها با توجه به وجود جنگ حقوقی و تروریسم اقتصادی و نظامی علیه این سه کشور تاکید کرد.

به گفته السید سرقت منابع سوریه، حمله به کنسولگری‌ها و مقرهای دیپلماتیک و کشتار مردم در فرودگاه‌ها، همانطور که در عراق اتفاق افتاد، نقض قوانین بین‌المللی بوده و اگر این جهان به دنبال امنیت و صلح است، قوانین بین‌المللی باید به بهترین شکل اعمال شود.

قاضی لیث جبر حمزه، رئیس اداره نظارت قضایی جمهوری عراق در بیانیه‌ای با تاکید بر اهمیت این نشست برای تبادل اطلاعات و ارتقای همکاری@های قضایی، خاطرنشان کرد: در این دیدار موضوعات متعددی در زمینه مبارزه با تروریسم مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مهم‌ترین آن مبارزه با گروه تروریستی (داعش)، گروه‌های تکفیری، جرایم سازمان یافته، مواد مخدر و سایر جنایات بود.

کاظم غریب آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران نیز بر اهمیت نشست کمیته در سطح سه کشور قربانی تروریسم مورد حمایت برخی از کشورهای مدعی دفاع از حقوق بشر تاکید کرد.

به گفته غریب آبادی، اقدام تروریستی بزدلانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری ایران در دمشق ناقض تمام معاهدات بین المللی، منشور سازمان ملل متحد و حاکمیت ارضی سوریه است.

وی افزود: رویه‌های قضایی در امتداد اقدامات نظامی و سیاسی است که از طریق سازمان‌های بین‌المللی علیه رژیم جنایتکار صهیونیست در حال پیگیری است.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد که پاسخ ایران به این جنایت رژیم صهیونیستی مناسب و بر اساس ماده 51 منشور سازمان ملل متحد بود. این رژیم قتل عام‌های زیادی را علیه فلسطینیان بی‌دفاع انجام داد و هزاران ساختمان مسکونی را در نوار غزه ویران کرد.

منبع
خبرگزاری رسمی سوریه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا