۰۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰

کلیپ سلامت

ویدیو | با این روش جادویی از ایجاد جرم گوش جلوگیری کنید

یکی دیگر از علت‌های تجمع جرم گوش بالا رفتن سن و پیر شدن پوست است. وقتی سن فرد بالاتر رود غده‌های گوش ضعیف می‌شود و میزان چربی موم ترشح شده کمتر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،جرم گوش به انگلیسی سرومن یا وکس نامیده می‌شود و به ماده‌ی موم مانندی گفته می‌شود که از غدد گوش خارجی ترشح می‌شود. در واقع در کانال گوش خارجی علاوه بر فولیکول‌های مو، غددی برای ترشح عرق هم وجود دارند که جرم گوش زرد رنگ را ترشح می‌کنند.

حالت چسبناک جرم گوش باعث می‌شود گرد و غبار، حشرات ریز و باکتری‌ها امکان ورود به مجرای گوش داخلی را پیدا نکنند. فواید جرم گوش به این دلیل اهمیت دارد که اگر این عوامل وارد مجرای گوش شود موجب ایجاد عفونت و آسیب به پرده صماخ می‌شود و شنوایی فرد مختل می‌شود. به طور طبیعی رنگ جرم گوش زرد تا قهوه‌ای رنگ است و اگر به عکس جرم گوش نگاه کنید کاملاً متوجه رنگ‌های جرم گوش عادی می‌شوید.

علت جرم گوش چیست؟

قبل از اینکه بدانیم چگونه باید جرم گوش را پاک کنیم لازم است با علت‌های تجمع جرم گوش آشنا شویم. زیرا به طور طبیعی جرم گوش تولید می‌شود و از گوش خارج می‌شود، اما اگر سرعت ترشح یا خروج جرم گوش متناسب نباشد، موجب ایجاد گرفتگی و تجمع در گوش می‌شود. موارد زیر علت‌های تجمع جرم گوش است.

رشد بیش از حد مو داخل مجرای گوش و جرم گوش

یک علت زیاد شدن جرم گوش این استhttp://فولیکول‌هایمو با سرعت بالایی فعالیت می‌کنند و مجرای گوش پرمو می‌شود. با فعالیت بیش از حد فولیکول‌های مو و زیاد شدن رشد آن‌ها، جرم گوش امکان تخلیه‌ی طبیعی را از دست می‌دهد و مشکلاتی را در شنوایی فرد ایجاد می‌شود.

تنگ بودن مجرای گوش و ایجاد جرم در گوش

برخی از افراد از بدو تولد درگیر مجرای گوش تنگی دارند که باعث می‌شود جرم گوش به سرعت این مجرا را مسدود کند. همچنین ممکن است در اثر ابتلا به عفونت‌های مکرر گوش به مرور زمان مجرای گوش تنگ شود و تخلیه جرم گوش را با مشکل مواجه کند.

تجمع جرم گوش با استفاده‌ی طولانی مدت از هدفون یا سمعک

کسانی‌که به مدت طولانی در شبانه روز سمعک در گوش دارند یا همیشه هدفون استفاده می‌کنند راه مجرای گوش را مسدود می‌کنند و همین امر موجب تجمع جرم گوش و ایجاد مشکل می‌شود.

تجمع جرم گوش به دلیل استفاده از گوش پاک کن

با اینکه خیلی از افراد تصور می‌کنند استفاده از گوش پاک کن برای تخلیه‌ی جرم گوش اقدام مناسبی است باید بگوییم این کار کاملاً اشتباه است و تجمع جرم گوش را آسان‌تر می‌کند. زیرا وقتی از گوش پاک کن استفاده می‌کنید فقط بخشی از جرم را می‌توانید خارج کنید و بخش بیشتر آن با گوش پاک کن به عقب رانده می‌شود و به مروز زمان موجب تجمع جرم در گوش می‌شود.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط