خبر اولسیاسیمقالات

سفر السودانی به امریکا و پرونده‌ای که تعیین تکلیف نشد

سفر نخست وزیر عراق به امریکا پس از دیدار با مقامات بلندپایه این کشور و با تمرکز بر مسائل اقتصادی و بدون تعیین تکلیف پرونده حضور ائتلاف بین‌المللی در عراق به پایان می‌رسد.

میدل ایست نیوز: سفر محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق به واشنگتن امروز پس از دیدار با مقامات امریکایی که بازرترین آنها جو بایدن، رئیس جمهور امریکا و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور بود، بدون تعیین تکلیف حضور نظامی امریکا در عراق به پایان می رسد.

به گزارش العربی الجدید، با وجود پیش‌بینی‌ها و پیام‌های رسانه‌ای که السودانی و احزاب حامی آن در عراق درخصوص خروج نیروهای امریکایی از عراق و پایان حضور نظامی امریکا و سپس ترسیم روابط جدیدی با این کشور صادر کردند، اما این پرونده شاهد نتایج تعیین‌کننده‌ای نبود بلکه السودانی با بایدن درباره روابط پایدار در همه سطوح سخن گفت.

السودانی 14 آوریل به همراه هیئتی متشکل از 135 نفر از مقامات و سرمایه‌گذاران وارد واشنگتن شد. او در دیدار با جو بایدن، در کاخ سفید، انتقال از روابط نظامی به شراکت کامل با واشنگتن را اعلام کرد و گفت که سفرش به واشنگتن در زمان حساسی انجام شده و اهمیتی در تاریخ روابط دو کشور دارد.

از طرفی دیگر جو بایدن، رئیس جمهور امریکا نیز بر اهمیت شراکت با بغداد و تاثیر آن در خاورمیانه تاکید کرد.

یک منبع بلندپایه در هیئت عراقی گفت که دیدارهای انجام شده، صریح بوده و دو طرف درباره پرونده‌های بسیاری درخصوص عراق از جمله اوضاع امنیتی و داعش، فعالیت گروه‌های مسلح، روابط بغداد و اربیل، وضعیت آزادی‌ها و حقوق بشر و سایر پرونده‌ها رایزنی کردند.

این منبع به العربی الجدید گفت که گفت‌وگوهای جانبی نیز میان مقامات عراق و امریکا درخصوص تحریم‌‌های امریکا بر بانک های خصوصی عراق و موانعی که در تعامل نقدی با تاجران ایجاد کرده، وضعیت اقتصادی را نابه‌سامان کرده و از ارزش دینار در برابر دلار کاسته، صورت گرفته است.

وی افزود که مسئولان امریکایی بسیار صریح بودند و گفتند که هدف از این تحریم‌ها، مقابله با ایران و قاچاق دلار است.

منبع مذکور توضیح داد که السودانی در دیدارهای رسمی بیان کرده که مورد تایید و حمایت همه طیف‌های سیاسی عراق است و دولتش موضع واحدی نسبت به درگیری‌های منطقه‌ای دارد.

این منبع اشاره کرد که مهم‌ترین دیدار السودانی با وزرای خارجه، دفاع و خزانه‌داری و مشاور امنیت ملی و اتاق بازرگانی امریکا و مسئولان شرکت‌های نفتی و صنعتی برای تاسیس روابط جدید، مستحکم و استراتژیک و پایدار برای تقویت اقتصاد عراق و تغییر نوع روابط از نظامی به امنیتی با حفظ امنیت در کشور و احترام متقابل بود.

حضور نظامی امریکا

این منبع درباره مهم‌ترین پرونده یعنی حضور نظامی امریکا گفت که تفاهمات منجر به تداوم حمایت نظامی و امنیتی امریکا از عراق تحت عنوان شراکت دوجانبه بین دو کشور شده است و پرونده ائتلاف بین‌المللی و زمان حل این پرونده را به حاشیه راند که این امر به معنای عدم تعیین تکلیف حضور نظامی امریکا است چرا که امریکایی‌ها در حال حاضر تمایلی به صحبت درباره عقب‌نشینی ندارند.

از طرفی دیگر مظهر محمد صالح، مشاور مالی نخست وزیر عراق گفت که عراق با امریکا در چارچوب توافقنامه چارچوب استرانژیک که سال 2008 امضا شده، رابطه دارد و هیئت عراقی سعی می‌کند در مذاکراتش، بندهای این توافقنامه را فعال‌سازی کند.

وی درباره این سفر گفت که سفر امیدوارکننده ای است که به نظر می‌رسد شرایط برای پیشروی به سمت توافقنامه استراتژیک فراهم است و طی دو روز گذشته عراق توانست یادداشت‌های تفاهمی با طرف امریکایی در حوزه انرژی پاک و برق امضا کند.

مظهر محمد صالح اشاره کرد که به نظر نمی‌رسد، خروج امریکا یا پایان ماموریت ائتلاف بین‌المللی محقق شود، به خصوص با توجه به اینکه هیئت عراقی این پرونده را نگشود بلکه السودانی درباره اهتمام عراق به دریافت تجارب و سلاح از امریکا سخن گفت و اهتمام کشورش برای شراکت امنیتی با امریکا را ابراز داشت.

نتایج موقت

از طرفی دیگر عامل الفایز، از نمایندگان پارلمان عراق گفت که این سفر نتایج مثبت و خوبی برای عراق در همه سطوح از جمله نظامی و امنیتی دارد؛ مساله‌ای که می‌توان آن را راه حل برخی اشکالات درخصوص حضور نظامی امریکا در عراق دانست.

وی در گفت‌وگویی با العربی الجدید گفت که السودانی و هیئت همراه تلاش کردند، ارزش دینار عراق را باز پس گیرند و بر سر بانک‌های عراق به گونه‌ای که ایجاد راه حل‌های ویژه برای وضعیت آینده آن را تضمین کند، رایزنی کنند.

عبدالله الرکابی، تحلیلگر سیاسی عراقی نیز گفت که تیم سیاسی عراقی که مخالف امریکای‌ها هستند، بیشتر از سایر طرف‌ها انتظار نتایج مثبت از این سفر را دارند و منظور اینجا نیروهای سیاسی عضو چارچوب هماهنگی است که امیدوارند حمایت امریکا از دولت السودانی ادامه یابد چرا که برای آنها راه نجاتی است.

وی افزود که چارچوب هماهنگی می‌خواهد از طریق تعمیق روابط با امریکا، مشروعیتی برای ماندن در قدرت کسب کند اما می‌توان گفت که همه نتایج این سفر موقتی است به خصوص با توجه به اینکه نوع روابط با رفتن بایدن و احتمال به قدرت رسیدن دونالد ترامپ یا شخص مشابه آن به قدرت در امریکا وجود دارد.

همچنین بخوانید

سفر السودانی به امریکا چه تاثیری بر روابط بغداد و واشنگتن خواهد گذاشت؟

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا