فاکتورهای افزایشی دست‌به‌کار شدند 

از آغاز جنگ حماس و رژیم صهیونیستی بیش از شش ماه می‌گذرد و به عقیده کارشناسان مسایل سیاسی، رژیم صهیونیستی در تلاش است تا به هر شکل ممکن دامنه این جنگ را به خاک ایران بکشاند.

به گزارش صدای بورس،از آغاز جنگ حماس و رژیم صهیونیستی بیش از شش ماه می‌گذرد و به عقیده کارشناسان مسایل سیاسی، رژیم صهیونیستی در تلاش است تا به هر شکل ممکن دامنه این جنگ را به خاک ایران بکشاند. با این حال تا این لحظه مقامات تهران از ورود مستقیم به این جدال پرهیز کرده‌اند. در تازه‌ترین وقایع روزشمار جنگ اسراییل و حماس، روز اول آوریل کنسولگری ایران در سوریه مورد حمله موشکی رژیم صهیونیستی قرار گرفت و طی آن هفت تن از فرماندهان ایرانی به شهادت رسیدند.

جمهوری اسلامی و مقامات ارشد حکومت ایران نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و اسراییل را به تلافی این حمله تهدید کردند و این موضوع باعث آماده‌باش کامل ارتش رژیم صهیونیستی و به همان شکل آماده‌باش کامل بازارهای کالایی شد.
با این حال بررسی نزدیک به ۵۰ روزه بازارهای طلا و ارز نشان می‌دهد بازارهای کالایی ایران نه به دلیل این حمله بلکه به دلایل نامشخص دیگر مدت‌هاست روند افزایشی را آغاز کرده است که در این گزارش به بررسی این موضوع می‌پردازیم.
قیمت طلای ۱۸ عیار از زمان حمله هوایی به سفارت ایران در سوریه با رشد قیمتی معادل ۳۸۰ هزار تومان روبه‌رو شده و این در حالی است که از ابتدای اسفند ماه بیش از ۸۰۰ هزار تومان رشد قیمت را تجربه کرده است.
همین موضوع در مورد سکه تمام بهار آزادی و سکه امامی نیز مشهود است، به طوری که قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی در یک هفته بعد از حمله به سفارتخانه ۶ میلیون تومان اما در بازه ۵۰ روزه خود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رشد را تجربه کرده است. قیمت سکه امامی نیز در این مدت ۶ میلیون و در بازه پنجاه روزه ۱۱.۴ میلیون تومان افزایش یافته است.
این موضوع نشان می‌دهد حمله رژیم صهیونیستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران به اندازه حمله سفته بازان و دلالان به بازارهای طلا خسارت بر جای نگذاشته و این موضوع از اول آوریل به بهانه این حمله سازماندهی شده است.
متاسفانه نگاهی به بازار ارز نیز نشان می‌دهد قیمت هر دلار آمریکا که ابتدای اسفند ماه ۵۶ هزار تومان بود اکنون به ۶۴.۷ هزار تومان رسیده و دقیقا این ارز از زمانی وارد کانال ۶۰ هزار تومانی شده که هنوز اتفاقی در سوریه رخ نداده بود و اتفاقا از زمان بروز این حمله قیمت دلار ۳ هزار تومان رشد را تجربه کرده است. این بررسی نشان می‌دهد بازار طلا و سکه در ایران با شدت بالاتری نسبت به بازار ارز و به صورت مستقل تحت الشعاع وقایع، اخبار و تقاضا قرار گرفته و قیمت آن بیش از اثر دلاری از رشد قیمت جهانی طلا، حباب قیمتی و هجوم نقدینگی تبعیت می‌کند.
قیمت جهانی طلا در روند ۵۰ روز گذشته از ۲۰۰۸ دلار به ۲۳۳۰ دلار رسیده که بخش مهمی از این رشد قیمت تابع موضوع غزه و بخشی متوجه جنگ اوکراین و روسیه است. از طرفی سیاست‌های ملی و تصمیمات بانک‌های جهانی در رابطه با نرخ‌های بهره همگی موضوعاتی هستند که در این مدت بازار جهانی طلا را در کنترل خود گرفته است.

حباب بازار طلا و سکه
با این حال بررسی حباب قیمت طلا و سکه در بازار ایران نشان می‌دهد آن چه کنترل بازار را بر عهده گرفته نه رشد قیمت دلار و نه قیمت جهانی طلا بلکه اثرات حبابی ناشی از تقاضای کاذب در بازار است. دلیل این ادعا نیز وجود حباب‌های عجیب و غریب در قیمت طلا و سکه در بازار است.
قیمت هر سکه بهار آزادی با ۷.۴ میلیون تومان، هر سکه امامی ۱۱.۲ میلیون تومان، نیم سکه ۱۰.۶۷ میلیون تومان و ربع سکه ۹.۳ میلیون تومان روبه‌رو است که بین ۱۵ تا ۴۰ درصد قیمت این بازار را در اختیار گرفته است که این ارقام در بازاری مثل طلا و سکه عامل ایجاد انگیزه کاذب برای خرید محسوب می‌شوند.
البته نباید منطق اقتصادی را کنار گذاشت؛ اقتصاد ایران اقتصادی با ریسک بسیار بالا محسوب می‌شود که ظرفیت‌های خاصی برای جذب سرمایه‌های مولد ندارد و از طرفی افت شدید ارزش پول ملی به بی ارزش شدن روزانه پس‌اندازها و نقدینگی منجر شده و در نتیجه افراد تلاش می‌کنند پول داغ را به کالا تبدیل کنند و در حال حاضر وجود ظرفیت‌ها و حباب بالا و رشد افسارگسیخته طلا که به بازدهی‌های بالاتر منتهی می‌شود، بخشی از افت ارزش پول را جبران می‌کند؛ به خصوص آن که شواهد محکمی برای بازگشت به قیمت‌های پایین‌تر مشاهده نمی‌شود و به نظر می‌رسد همانطور که برخی نزدیکان دولت نیز به آن اشاره می‌کنند، دولت از دلار ۱۰۰ هزار تومانی حرف می‌زند و انفعال عجیب دولت در برابر رشد روزانه دلار و طلا موید این موضوع است که قرار نیست اتفاقی بازدارنده را در بازار شاهد باشیم.
قیمت دلار از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم ۱۳۰ درصد افزایش یافته است که برای سه سال رقمی عجیب و غیرقابل قبول است، به خصوص آن که در این دوره دولت توانسته نفت نیز به فروش برساند.

خرید کنیم یا نه؟
با این اوصاف اما برخی کارشناسان به خریداران توصیه می‌کنند از خرید خودداری کنند و تلاش می‌کنند موقعیت کنونی را موقتی قلمداد نمایند.
هرچند حباب موجود می‌تواند موید این نظریه باشد اما با این حال شواهدی مربوط به کاهش تنش‌ها دیده نمی‌شود و احتمالا گام بعدی که به منظور انتقام خون شهدای سفارتخانه ایران در سوریه توسط جهوری اسلامی ایران برداشته می‌شود، شوک جدیدی را به بازارهای طلا و سکه وارد می‌کند و حتی در غیر این صورت و با تلاش رژیم صهیونیستی به ورود ایران به میدان جنگ که از مدت‌ها پیش شاهد شیطنت‌های این رژیم هستیم، بازار طلا در حالت آماده‌باش باقی خواهد ماند و در صورت درست بودن این تحلیل، بازار طلا به این زودی‌ها به مدار آرامش بازنمی‌گردد.
یورونیوز در گزارشی به بررسی احتمالات آتی برای رویارویی احتمالی ایران و رژیم صهیونیستی پرداخته و می‌گوید: از جمله اقداماتی که ایران می‌تواند انجام دهد، این است که دست نیروهای نیابتی خود در انجام عملیات علیه نیروهای ایالات متحده را باز بگذارد، از این گروه‌ها برای حمله مستقیم به اسرائیل استفاده کند و یا ظرفیت برنامه هسته‌ای خودش را برخلاف میل ایالات متحده و متحدانش بالا ببرد؛ اما هر کدام از این موارد چالش‌هایی را با خود به همراه دارد.
به اعتقاد کارشناسان، اقدام تلافی‌جویانه به شکل حمله مستقیم ایران به رژیم صهیونیستی بعید به نظر می‌رسد چرا که باعث حمله متقابل به خاک ایران می‌شود و این ظرفیت را دارد که پای آمریکا را به یک جنگ منطقه‌ای بکشاند.
یکی از منابعی که این موضوع را به دقت رصد می‌کند، به شرط فاش نشدن نامش به خبرگزاری رویترز گفت که به هر حال «ایران با یک معضل مواجه است؛ از طرفی می‌خواهد از حملات بیشتر اسرائیل ممانعت به عمل آورد و از طرف دیگر می‌خواهد که از ورود به یک جنگ همه‌جانبه اجتناب کند.»
او گفت: «[مقامات ایرانی] با این معضل طبیعی مواجه هستند که اگر پاسخ دهند، ممکن است درگیر یک رویارویی نظامی شوند که اصلا تمایلی به آن ندارند. بنابراین سعی می‌کنند اقدامات خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که نشان دهند بی‌تفاوت نیستند ولی قصد تشدید اوضاع را هم ندارند.»

فاکتورهای افزایشی دست‌به‌کار شدند 

  • حمزه بهادیوند چگینی - روزنـامه‌نـگار
  • شماره ۵۳۶ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 493111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =