کمک شایان گیمرها به تحقیقات علمی

طبق یک مطالعه جدید در مجله Nature Biotechnology ، استفاده از گیمرها و فناوری بازی‌های ویدیویی می‌تواند تحقیقات علمی را به‌طرز چشمگیری افزایش دهد.

به گزارش تکناک، در این راستا و در یک ابتکار عمل بزرگ شهروندی در سراسر جهان، بازیکنان یک بازی ویدیویی به نام Borderlands 3، درک میکروبیوم انسانی را بهبود بخشیده‌اند.

4.5 میلیون گیمر در سراسر جهان قرار است با انجام یک مینی بازی به نام Borderlands 3 به بازسازی تاریخچه تکامل میکروبی انسان کمک کنند. نتایج این همکاری هم دانش محققان در مورد میکروبیوم را به میزان قابل توجهی ارتقا می‌دهد و هم برنامه‌های هوش مصنوعی که برای انجام این کار در آینده استفاده خواهند شد، بهبود می‌بخشد.

ردیابی روابط تکاملی باکتری‌ها

این بازیکنان با انجام بازی Borderlands Science که یک مینی بازی در سبک لوتر-شوتر است، به ردیابی روابط تکاملی بیش از یک میلیون نوع باکتری مختلف که در روده انسان زندگی می‌کنند، کمک کرده‌اند که برخی از آنها نقش مهمی در سلامتی ما دارند. در این بازی، بازیکنان با تراز کردن ردیف‌هایی از کاشی‌ها که نشان‌دهنده بلوک‌های ژنتیکی میکروب‌های مختلف هستند، دی‌ان‌ای میکروبی را توالی‌یابی کردند و ثابت کردند انسان‌ها توانسته‌اند کارهایی را انجام دهند که حتی بهترین الگوریتم‌های رایانه‌ای موجود هنوز قادر به حل آن‌ها نیستند.

این پروژه همکاری مشترکی بود که توسط محققان دانشگاه مک گیل و با همکاری شرکت سرگرمی Gearbox و شرکت Massively Multiplayer Online Science (MMOS) و محققان دانشگاه کالیفرنیا، انجام شد.

انسان‌ها الگوریتم‌های موجود را بهبود می‌بخشند

گیمرها نه تنها نتایج حاصل از برنامه‌های موجود را که برای تجزیه و تحلیل توالی‌های DNA استفاده می‌شوند، بهبود بخشیده‌اند، بلکه به ایجاد زمینه‌ای برای برنامه‌های هوش مصنوعی بهبودیافته که می‌توانند در آینده استفاده شوند نیز کمک می‌کنند.

جروم والدیسپول، نویسنده ارشد این مقاله گفت: ما نمی‌دانستیم که آیا بازیکنان یک بازی محبوب مانند Borderlands 3  علاقه‌مند خواهند بود تا با بازی کردن، نتایج تکامل میکروبی شناخته شده را بهبود بخشند. بازیکنان Borderlands Science پنج برابر بیشتر از بازی قبلی ما یعنی Phylo، داده‌های مربوط به توالی‌های DNA میکروبی را که ما طی ده سال به‌دست آوردیم، جمع‌آوری کردند.

آتیلا زانتنر که مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران شرکت MMOS است، کسی بود که ایده ادغام تجزیه و تحلیل DNA در یک بازی ویدیویی تجاری با جذابیت بازار انبوه را داد. زانتنر می‌گوید: از آنجایی که تقریباً نیمی از جمعیت جهان بازی‌های ویدیویی انجام می‌دهند، خیلی مهم است که ما بتوانیم راه‌های خلاقانه جدیدی برای استخراج ارزش از این همه زمان و نیروی مغزی که صرف بازی می‌شود، پیدا کنیم. Borderlands Science نشان می‌دهد که با همکاری با صنعت بازی، تا چه حد می‌توان در زمینه علم پیشرفت کرد.

توسعه‌دهندگان Gearbox مشتاق بودند میلیون‌ها بازیکن بازی Borderlands را در سراسر جهان با ایجاد یک تجربه درون‌بازی جذاب درگیر کنند تا نشان دهند چگونه ذهن‌های باهوشی که Borderlands بازی می‌کنند، قادر به تولید داده‌های علمی ملموس، مفید و ارزشمند در سطحی هستند که قابل دسترسی نیست.

رندی پیچفورد، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت سرگرمی Gearbox گفت: من مفتخرم که اعلام کنم Borderlands Science به یکی از بزرگترین و موفق‌ترین پروژه‌های علمی شهروندی در تمام دوران تبدیل شده است و فرصتی برای پروژه‌های مشابه در بازی‌های ویدیویی آینده پیش‌بینی می‌کند و تأثیرات مثبتی را که بازی‌های ویدیویی می‌توانند بر جهان بگذارند، نشان می‌دهد.

ارتباط میکروب‌ها با بیماری و سبک زندگی

در بدن انسان، ده‌ها تریلیون میکروب وجود دارد که نقش مهمی در حفظ سلامت دارند. اما جوامع میکروبی می‌توانند در طول زمان در پاسخ به عواملی مانند رژیم غذایی، داروها و عادات سبک زندگی تغییر کنند.

به دلیل تعداد بسیار زیاد میکروب‌های درگیر، دانشمندان هنوز در مراحل اولیه شناسایی میکروارگانیسم‌ها هستند تا تشخیص دهند آنها چگونه تحت تأثیر قرار می‌گیرند یا اینکه چگونه می‌توانند بر شرایط گوناگون تأثیر بگذارند. به همین دلیل است که پروژه محققان و نتایج گیمرها بسیار مهم است.

نایت گفت: ما انتظار داریم که بتوانیم از این اطلاعات برای ارتباط انواع خاصی از میکروب‌ها با آنچه می‌خوریم، نحوه پیری و بسیاری از بیماری‌ها از بیماری التهابی روده گرفته تا آلزایمر که اکنون می‌دانیم میکروب‌ها در آن نقش دارند، استفاده کنیم. از آنجایی که تکامل یک راهنمای عالی برای عملکرد است، داشتن یک شجره‌نامه بهتر از میکروب‌ها، دید دقیق‌تری از آنچه که آنها در درون بدن و محیط زندگی ما انجام می‌دهند، به ما می‌دهد.

تشکیل جوامع برای پیشرفت دانش

والدیسپول می‌گوید: در این تحقیق ما 4.5 میلیون نفر داشتیم که به پیشرفت علم کمک کردند. این نتیجه متعلق به آن‌ها نیز هست و باید نسبت به آن احساس غرور کنند. نتایج به دست‌ آمده نشان می‌دهند که ما می‌توانیم با ترس یا تصورات غلطی که ممکن است اعضای جامعه درباره علم داشته باشند، مبارزه کنیم و شروع به تشکیل جوامعی کنیم که به‌طور جمعی برای پیشرفت دانش کار می‌کنند.

دانیل مک‌دونالد، مدیر علمی ابتکار میکروستا می‌افزاید: Borderlands Science با استفاده از داده‌های تولید شده توسط یک پروژه علمی عظیم شهروندی، فرصتی باورنکردنی برای تعامل با شهروندان در مورد یک مشکل جدید و مهم ایجاد کرد. این نتایج بسیار ارزشمند هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.