بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

در ژانر علمی تخیلی، داستان‌ها معمولاً در آینده، گاهی در گذشته یا در دنیا‌های موازی و فرضی رخ می‌دهند و دارای طرفداران بسیاری در سراسر جهان هستند و اغلب از نظر موفقیت تجاری و هنری بسیار برجسته‌اند.

به گزارش اینتیتر به نقل از اقتصاد۲۴، ژانر علمی تخیلی در سینما، یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین ژانر‌های هنری است که به طور گسترده از تخیل و علم استفاده می‌کند تا داستان‌هایی را در محیط‌ها و زمان‌هایی غیرممکن یا فرضی روایت کند. این ژانر شامل موضوعاتی مانند سفر در فضا، زمین‌شناسی فضایی، تکنولوژی پیشرفته، زندگی هوشمند مصنوعی، جهان‌های موازی و موارد مشابه است. فیلم‌هایی در این ژانر اغلب با جلوه‌های ویژه بصری و افکت‌های ویژه زیبا همراه هستند که برای مخاطبان جذابیت خاصی دارند.

در این ژانر، داستان‌ها معمولاً در آینده، گاهی در گذشته یا در دنیا‌های موازی و فرضی رخ می‌دهند و دارای طرفداران بسیاری در سراسر جهان هستند و اغلب از نظر موفقیت تجاری و هنری بسیار برجسته‌اند. از این‌رو، به معرفی برخی فیلم‌ها در این بخش که البته مورد استقبال مردم در سراسر جهان قرار گرفته است، می‌پردازیم.

۱- جنگ ستارگان

جنگ ستارگان سری فیلم‌های ساخته شده توسط لوکاس فیلم است که حالا امتیاز آن در اختیار کمپانی دیزنی قرار گرفته است. طی سال‌های اخیر حضور جنگ ستارگان از فیلم‌های سینمای فراتر رفته و به بازی‌های ویدیویی و سریال‌های تلویزیونی هم رسیده است. دو ربات به دنبال اوبی وان کنوبی می‌گردند در این راه لوک اسکای‌واکر جوان برای کمک به آن‌ها سیاره محل سکونت خود را همراه با اوبی وان و هان سولو ترک می‌کند، تا برای نجات پرنسس لیا و کهکشان به سایر شورشیان بپیوندد. فیلم با حمله ناوگان امپراطوری به یک کشتی سیاسی متعلق به جمهوری آلدران آغاز می‌شود و با ماجرای لوک اسکای‌واکر و ابی وان کنوبی از تاتویین تا یاوین ۴ به پایان می‌رسد.

۲- ماتریکس

هنوز هم وقتی حرف از فیلم علمی تخیلی می‌شود، یکی از اولین فیلم‌هایی که به ذهن مخاطبین می‌رسد، مجموعه فیلم‌های ماتریکس است. این فیلم جذاب با ایده‌ نابی که داشت، استایل خاص بازیگران و صحنه‌های اکشنش که از روی انیمه‌های ژاپنی الگوبرداری کرده بود، به یکی از بهترین فیلم‌های تخیلی جهان تبدیل شد و حتی باعث شد خیلی از فیلمبازان به این ژانر علاقه پیدا کنند.

ماتریکس در سال ۱۹۹۹ به دست برادران واچوسکیز ساخته شد و بازیگرانی نظیر کیانو ریوز، لارنس فیش بورن، و کری آن ماس در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم دنیایی پادآرمانی از آینده را به تصویر می‌کشد که بشریت، ناآگاهانه درون ماتریکس گیر افتاده‌اند. ماتریکس یک دنیای شبیه سازی شده است که توسط ماشین‌های هوشمند برای جلوگیری از افزایش جمعیت ساخته شده و از بدن انسان‌ها برای کسب انرژی استفاده می‌کند. از ویژگی‌های جذاب این مجموعه فیلم تخیلی، می‌توانیم به صحنه‌های اکشن آن اشاره کنیم که با وسواس بسیار زیادی ساخته شدند و توانستند محبوبیت زیادی را برای بازیگران فیلم به ارمغان بیاورند.

۳- فیلم ابرقهرمان‌ها

برای طرفداران دنیای مارول و ابرقهرمان‌ها، هیچ فیلم علمی تخیلی‌ای بهتر از ماجرا‌های ابرقهرمان‌ها نیست و در آن دسته، هیچ فیلمی رو دست انتقام‌جویان نمی‌آید. در سری فیلم‌های اونجرز، تمامی قهرمانان مارول از جمله هالک، مرد آهنی، کاپیتان آمریکا، ثور، بلک ویدو، و خیلی کاراکتر دیگر گروهی با هم تشکیل می‌دهند که بتوانند با خطرناک‌ترین دشمنان زمین مقابله کنند. این فیلم در ۴ قسمت منتشر شده که اولین آن‌ها، سال ۲۰۱۲ آمد و آخرین قسمت از این مجموعه سال ۲۰۱۹ منتشر شد که به کل داستان این قهرمانان، پایان داد. اگر دوست دارید فیلم‌های اونجرز را مشاهده کنید، بهتر است با داستان‌های دیگر مارول و کاراکتر‌های دیگر آشنایی داشته باشید. در این صورت، تماشای این فیلم بسیار لذت‌بخش‌تر خواهد بود و بهتر با مجموعه ارتباط برقرار خواهید کرد.

۴- فیلم عنصر پنجم

«۲۵۰ سال آینده، همه چیز نابود می‌شود، مگر اینکه عنصر پنجم پیدا شود.» داستان اصلی این فیلم از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ، در قرن بیست و سوم رخ می‌دهد. ماجرای اصلی، حول محور بقای سیاره زمین می‌چرخد؛ چیزی که حالا مسئولیت آن گردن یک راننده تاکسی و سرگرد سابق نیرو‌های ویژه یعنی کوربن دالاس افتاده است. بعد از اینکه یک زن جوان سر راه او و تاکسی‌اش قرار می‌گیرد، همه چیز آغاز می‌شود. دالاس برای اینکه در این امر موفق شود، با این زن جوان متحد می‌شود تا چهار سنگ عرفانی را که برای دفاع از زمین ضروری است، پیدا و بازیابی کنند؛ برای اینکه بتوانند دربرابر حمله قریب‌الوقوع یک موجود کیهانی شرور، شانسی داشته باشند.

۵- فیلم سیاره ممنوعه

داستان فیلم سیاره ممنوعه از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ، فرمانده آدامز و خدمه‌اش برای بررسی موضوع خاصی به مأموریت فرستاده می‌شوند. آن‌ها باید متوجه شوند که چرا هیچ ارتباطی از مأموریت قبلی به سیاره‌ای که ۲۰ سال قبل توسط دانشمندان کاوش شده بود، وجود نداشته است. زمانی‌که آن‌ها به مقصد می‌رسند، فقط دو بازمانده را پیدا می‌کنند؛ دکتر موربیوس و دخترش. آدامز از اصل قضیه خبر ندارد، اما موربیوس پیش از این به کشف قدرت بزرگ رسیده بود. موربیوس بعد از این کشف، اصلاً قصد ندارد که آن را با کسی در میان بگذارد. سیاره ممنوعه سینمای علمی تخیلی را از چندین جنبه مختلف به سطوح جدیدی برد. این فیلم اولین اثر علمی تخیلی بود که سفر انسان‌ها با سفینه‌هایی سریع‌تر از سرعت نور را به تصویر کشید؛ همچنین اولین فیلمی بود که داستان آن به‌طور کل در یک سیاره دیگر جریان داشت.

۶- فیلم تلقین

این فیلم از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ است که درباره یک دزد است که توانایی ورود به رویای دیگران را دارد. دام کاب شی خاصی را نمی‌دزدد بلکه به سرقت ایده‌ها می‌رود. او با توانایی جذابی که دارد، خود را به درون اعماق ناخودآگاه هدف‌های خود می‌فرستد و می‌تواند از آن‌جا اطلاعات مختلفی را به‌دست بیاورد؛ اطلاعاتی که حتی بهترین هکر‌های کامپیوتری هم نمی‌توانند به آن‌ها دست پیدا کنند. با اینکه کاب در دنیای خودش سلاح نهایی محسوب می‌شود، اما خب چنین چیز‌های قدرتمندی هم نقطه ضعف‌های خودشان را دارند. زمانی‌که کاب همه چیز خود را از دست می‌دهد، مجبور می‌شود به آخرین مأموریت مخصوص خود برود تا به رستگاری برسد. این فیلم همانند ماهیتی که دارد، فوق‌العاده رویایی است. یک اثر هوشمندانه، ابتکاری و دلهره‌آور.

۷- فیلم بازگشت به آینده

«او تنها بچه‌ای است که حتی پیش از اینکه به دنیا بیاید هم به دردسر افتاده است.» مارتی مک‌فلای یک نوجوان معمولی آمریکایی در دهه ۸۰ است که به‌صورت اتفاقی به سال ۱۹۵۵ برده می‌شود؛ آن هم با «ماشین زمان» خاصی به نام دلورین که نیروی پلوتونیوم کار می‌کرد و توسط دانشمندی که کمی دیوانه بود، اختراع شده بود. مارتی در طی سفر هیستریک، اما فوق‌العاده شگفت‌انگیز خود به گذشته، باید مطمئن شود که والدینش در دوران نوجوانی حتماً با یکدیگر ملاقات کنند و عاشق یکدیگر شوند؛ بلکه به این طریق مطمئن شود که می‌تواند به دوران آینده بازگردد. جالب است بدانید که این پروژه ۴۰ بار از طرف استودیو‌های مختلف رد شد؛ زیرا هم زمکیس در پروژه‌های قبلی‌اش موفق نبود هم اینکه شرکت‌ها مطمئن نبودند چنین فیلمی بتواند با آثار کمدی و موفق دوران خود رقابت کند. اما سرانجام با ۱۹ میلیون دلار هزینه ساخت، ۳۸۹ میلیون دلار برای استودیو سازنده کسب کرد.

۸- فیلم ادیسه فضایی

بالاخره به اولین شماره و آخرین مورد از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ رسیدیم. «۲۰۰۱» داستان تکامل است. در یک برهه‌ای از زمان، در گذشته‌های دور، کسی یا چیزی با قرار دادن یکپارچگی خاصی روی زمین، به رخ دادن تکامل کمک کرد؛ احتمالا در نقطه دیگری از جهان هم این کار را انجام داده بود. سپس تکامل، انسان را قادر ساخت تا روی سطح ماه قدم بگذارد؛ جایی که یکپارچگی دیگری پیدا شد.

این یکپارچگی نشان‌گر این بود که نژاد بشر تا چه اندازه پیشرفت کرده است. حالا نژاد بشر با کمک هوش مصنوعی باید جرأت این را پیدا کند که با یکپارچه‌ساز‌ها برخورد و مقابله کند. اگر موفق شود، در گام بعدی می‌تواند به تکامل بیشتری دست پیدا کند؛ حالا این گام بعدی، هرچه که می‌خواهد، باشد. این فیلم که در زمان خودش نقد‌های متنوع در طیف گسترده‌ای را دریافت کرد، تا به امروز هنوز هم یکی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم‌های تاریخ به شمار می‌رود.

۹- فیلم وال ای

چندین سال بعد از اینکه بشر، زمین را غیرقابل سکونت می‌کند، باقیمانده‌ی انسان‌ها از زمین کوچ می‌کنند تا در جای دیگری از فضا ساکن شوند. بشر ربات‌هایی را به زمین می‌فرستد تا زمین را از آلودگی پاک کنند. حال اکنون وال‌ای تنها ربات روی زمین روزی توسط یک رباتی دیگر به‌نام ایو که از فضا آمده است غافلگیر می‌شود. انیمیشن وال‌ای که مورد دیگری از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ به شمار می‌رود، یکی از آثار جذاب و بسیار محبوب استودیوی پیکسار هم است که در پنج بخش مختلف نامزد جایزه اسکار شده بود؛ درنهایت هم جایزه بهترین انیمیشن را به‌دست آورد و در همین بخش، موفق به دریافت جایزه گلدن گلوب هم شد. Wall-E یک انیمیشن آخرالزمانی است که حسی از امید و عشق را در یک زمین نابود شده به‌نمایش می‌گذارد.

۱۰- فیلم زیر پوست

ممکن است درک پیام این فیلم برای برخی‌ها سخت باشد؛ اما به جرئت می‌توان گفت که فیلم زیر پوست، با تصاویر بسیار جذاب و همچنین ایفای نقش چشمگیر اسکارلت جوهانسون یک اثر جذاب و تجربه‌ای جدید محسوب می‌شود و می‌توان آن را یکی از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ دانست.

جاناتان گلیزر با ساخت این فیلم، یک تحول شگفت‌انگیز در شغل خود ایجاد کرده است؛ یک شاهکار از داستان علمی و تخیلی وجودی که ما را به قلب ماجرایی می‌برد که نشان می‌دهد انسان بودن، فرازمینی بودن یا چیزی این میان، چه معنی‌ای دارد. داستان درباره یک موجود بیگانه است که با شکل یک زن جوان، در خیابان‌ها به‌دنبال طعمه می‌گردد. او قربانیان مرد خود را فریب می‌دهد و به بعد دیگری می‌برد. اما زمانی‌که یک بازدیدکننده بیگانه وارد ماجرا می‌شود، همه چیز تغییر می‌کند و پیچیده‌تر می‌شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.