۱۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰

اعلام زمان و مبلغ واریز حقوق فروردین بازنشستگان | شرط اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان چیست؟

زمان واریز حقوق فروردین بازنشستگان تامین اجتماعی و لشکری و همچنین میزان افزایش حقوق این گروه‌ها مشخص شد. همچنین خبرهایی از زمان و شرط اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و نشست افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در این مطلب آمده است.

همسان سازی حقوق بازنشستگان 1403

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، شرط افزایش سن بازنشستگی، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و زمان واریز حقوق دو گروه بازنشستگان لشکری و تامین اجتماعی از جمله اخباری است که این روزها با نزدیک شدن به روزهای پایانی فروردین ۱۴۰۳ از طرف مخاطبان دنبال می‌شود. در خبرهای امروز میزان افزایش مبلغ حقوق بازنشستگان، زمان واریز حقوق فروردین گروه‌های بازنشستگی و همچنین شرطی برای اجرای طرح همسان‌سازی حقوق این گروه‌ها آمده است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

براساس اعلام معاون توسعه مدیریت و منابع صندوق بازنشستگی کشوری، حقوق فروردین ماه بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق طبق مصوبه هیئت دولت همراه با ۲۰درصد افزایش، امروز پرداخت می‌شود. به گفته جعفر امیرآبادی‌زاده، حقوق بازنشستگان با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و خزانه داری کل و پیگیری‌های صورت گرفته براساس تصویب نامه شماره ۳۰۳۴ مورخ ۱۴فروردین ماه ۱۴۰۳ هیئت وزیران امروز (چهارشنبه ۲۹فروردین ماه) و تا ساعاتی دیگر پرداخت می‌شود.

همچنین طبق پیگیری‌ها و هماهنگی‌ها، افزایش مصوب هیئت وزیران که در زمان صدور احکام حقوق امسال محاسبه شده بود، در زمان واریز حقوق‌ها نیز عملیاتی می‌شود.

افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران نیز براساس اعلام رئیس سازمان تامین اجتماعی از اردیبهشت ماه در احکام آنان اعمال و معوقات فروردین ماه نیز خردادماه به حساب آنان واریز شود.

بنابراعلام موسوی، در حالی‌که در دوره گذشته برای پرداخت ماهانه ۲۷ هزار میلیارد تومان حقوق و مستمری، ماهانه حدود ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان کسری وجود داشت که از محل استقراض بی‌حساب و کتاب از نظام بانکی و ایجاد تعهدات بی‌پشتوانه برای آیندگان تأمین می‌شد، در تمام ماه‌های سال گذشته این سازمان توانست حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان حقوق بازنشستگان و سایر تعهدات سازمان را بدون یک ریال استقراض از بانک‌ها تأمین و بموقع پرداخت کند.

گفتنی است، افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ بازنشستگان ۲۰ درصد خواهد بود، این رقم ابتدا ۱۸ درصد بود که بعد از بررسی ۲ درصد به آن اضافه شد. کمیسیون تلفیق بودجه تصویب کرده است که حداقل حقوق شاغلان در سال جاری ۱۰ میلیون تومان و حداقل حقوق بازنشستگان ۹ میلیون تومان باشد.

حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیرانی که توسط بانک‌های ملی، ملت، تجارت، پست بانک، سپه، صادرات و کشاورزی واریز آنها انجام می‌شود، امروز واریز خواهد شد؛ به این ترتیب واریز حقوق فروردین بازنشستگان به پایان می‌رسد. در عین حال، بازنشستگان تامین اجتماعی در انتظار باز شدن سامانه ثبت نام وام هستند؛ براساس اعلام سازمان تامین اجتماعی قرار است مبلغ وام بازنشستگان به ۳۰ میلیون تومان افزایش یابد؛ اما هنوز ثبت نام آغاز نشده است.

افزایش ۶ میلیون تومانی حقوق بازنشستگان با اعمال همسان سازی
یک خبر جدید و مهم تامین اجتماعی درباره فرمول جدید محاسبه حقوق بازنشستگان و متناسب سازی | بازنشستگان بخوانند

سازمان تامین اجتماعی در راستای اجرای ماده (۹۶) قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی مکلف است در طول سه سال اول برنامه نسبت به همسان سازی حقوق بازنشستگان غیرحداقل بگیر اقدام نماید به نحوی که در پایان سال سوم برنامه، نسبت مستمری بازنشسته به حداقل دستمزد همان سال، با ۹۰ درصد نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقراری مستمری، متناسب گردد.

نمایندگان مجلس در اسفندماه گذشته مصوب کردند که مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به حداقل دستمزد همان سال، با نود درصد (۹۰%) نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقراری مستمری، متناسب گردد.

میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در این باره می‌گوید: میزان افزایش حقوق بازنشستگان ۲۰ درصد تعیین شد، البته بازنشستگان علاوه بر ۲۰ درصد، شامل ۴۰ درصد اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان براساس برنامه هفتم توسعه هم می‌شوند.»

بازنشستگان تامین اجتماعی خواستار اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و افزایش مستمری‌ها به اندازه هزینه‌های زندگی هستند. به همین منظور، نشستی با حضور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و نمایندگان کانون کارگران بازنشسته کشوری برگزار شد.

براساس آخرین اخبار در روز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳، نشست افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بدون حصول نتیجه خاتمه یافت.جلسه هیات مدیره و بازرسین کانون عالی کارگران بازنشسته کشور با میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و معاونان وی در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان بدون دستیابی به نتیجه پایان یافت.

ایلنا در گزارشی نوشت: ظاهرا قرار است نشست دیگری در همین روزها برگزار شود.

در راستای «کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و تقویت توان صندوق‌ها در انجام تکالیف محوله» «افزایش سن بازنشستگی» در ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه آمده است که جنجال‌های زیادی را در زمان بررسی به همراه داشت که پس از تایید شورای نگهبان از فروردین ۱۴۰۳ با شرایطی به اجرا در می‌آید.

براین اساس، به ازای هر سال سنوات اشتغال بیمه‌شدگان، چندین ماه به سال‌های اشتغال آنها اضافه خواهد شد. البته اجرای تمام یا بخشی از احکام فوق الذکر مشروط بر آن است که سن بیمه شده در زمان بازنشستگی برای مردان از ۶۲ سال و برای زنان از ۵۵ سال بیشتر نباشد؛ به عبارت دیگر بر اساس این مصوبه، سنوات خدمت لازم برای بازنشستگی زنان و مردان، به‌ترتیب ۳۰ و ۳۵ سال تعیین شده است.

پس از اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان، بازنشسته باید ظرف ۳ سال، ۹۰ درصد حقوق شاغلان را دریافت کند. این افزایش در سال اول (۱۴۰۳) ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم هر سال ۳۰ درصد افزایش می‌یابد، لذا در سال سوم برنامه هفتم، حقوق و مزایای بازنشستگان به ۹۰ درصد حقوق و مزایای شاغلان باید برسد.

رضا فیضی نژاد معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری لازمه اجرای متناسب‌سازی حقوق‌ بازنشستگان، به‌خصوص ماده ۲۹ قانون برنامه را «تهیه آیین‌نامه و تعیین ساز و کار اجرایی آن توسط سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه» و ابلاغ آن به صندوق بازنشستگی کشوری می‌داند. به گفته وی، تهیه و تدوین پیش نویس آیین نامه مربوط به اجرای متناسب سازی در برنامه هفتم توسعه، با محوریت سازمان اداری استخدامی و مشارکت سایر دستگاه‌های مرتبط در مرحله ویرایش نهایی است که پس از ابلاغ متناسب‌سازی اجرا و احکام مربوطه نیز صادر خواهد شد.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط