۲۲ دستور رئیس قوه قضاییه ؛ کد ملی افراد را مسدود نکنید ویدئو

رئیس قوه قضاییه: کارت ملی فرد را با عنوان محرومیت ضبط می‌کنیم! با این کار زندگی مردم فلج می‌شود. اگر می‌خواهیم محرومیت‌های اجتماعی تعیین کنیم باید متناسب باشد طوری نباشد که فرد نتواند زندگی کند

۲۲ دستور رئیس قوه قضاییه ؛ کد ملی افراد را مسدود نکنید ویدئو

رئیس قوه قضاییه گفت: مسئولان قضایی در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم و شهروندان در همه شوؤن و ابعاد، اقدامات و تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند و همه تلاش خود را در جهت آرامش و امنیتِ روان و جان و مال و عِرض مردم معطوف کنند.

رئیس قوه قضاییه گفت: گاهی اوقات با صدور احکام محرومیت‌های اجتماعی زندگی فرد را فلج می‌کنیم.

 وی افزود: کارت ملی فرد را با عنوان محرومیت ضبط می‌کنیم! با این کار زندگی مردم فلج می‌شود. اگر می‌خواهیم محرومیت‌های اجتماعی تعیین کنیم باید متناسب باشد طوری نباشد که فرد نتواند زندگی کند

انتقاد رئیس عدلیه از وثیقه‌های سنگینی که با جرم متناسب نیست

رئیس عدلیه بیان داشت: قرار‌های منجر به بازداشت ما کماکان زیاد است؛ اینکه وثیقه سنگینی که متناسب با عنوان اتهامی نیست، برای یک متهم تعیین شود، هم از حیث شرعی و قانونی برای ما مسئولیت ایجاد می‌کند و هم تعداد زندانیان را افزایش می‌دهد. نباید یک متهم، مدت مدیدی را به سبب عجز از تودیع وثیقه در زندان بماند؛ در اینگونه موارد دست مقامات قضایی باز است و باید تدابیر لازم را جهت تعیین تکلیف متهم و پرونده اتخاذ نمایند؛ بخشنامه پذیرش اموال منقول به عنوان وثیقه نیز صادر شده است. همچنین باید در موعد صدور قرار‌های کیفری، به گونه‌ای تمهید و تدبیر شود که فرد بتواند در زمان مقتضی، قرارِ صادره را تأمین کند و به این ترتیب، در مواردی که ضرورتی ندارد، از رفتن متهم به زندان جلوگیری شود.

تاکید چندباره رئیس عدلیه درباره ممنوع‌الخروجی‌ها؛ افراد در فرودگاه متوجه نشوند که ممنوع‌الخروج هستند

قاضی‌القضات در ادامه این نشست، اظهار داشت: وضعیت ما اکنون درخصوص ساماندهی مقوله‌ی ممنوع‌الخروجی و اعمال محدودیت‌های مشابه، بهتر شده است؛ بار دیگر تاکید داریم که در اِعمال ممنوع‌الخروجی افراد باید کلیه شرایط و جوانب را بسنجیم و چنانچه فردی را ممنوع الخروج کردیم، مراتب را به اطلاع او برسانیم تا او تازه در فرودگاه و احیاناً همراه خانواده، متوجه ممنوع‌الخروجی خود نشود؛ رعایت این قضیه در قبال اکثر افراد و موارد لازم است، مگر موارد استثنایی. همچنین در زمانی که ضرورت‌ها رفع شد، باید ممنوع‌الخروجی فرد را ملغی کنیم و مراتب را به اطلاع او برسانیم. 

با استفاده از ترتیبات قانونی می‌توان قراری صادر کرد که متهم قبل از تعطیلات به بازداشت موقت نرود

رئیس دستگاه قضا در ادامه بیان داشت: در کلیه مراحل و مراجع قضایی باید به امر اتقان‌آراء اهتمام داشت؛ اینکه آرای یک قاضی، به کرّات با پذیرش درخواست‌های اِعمال ماده ۴۷۷ مواجه می‌شود، یک نکته منفی است که باید از ناحیه رئیس کل دادگستری مربوطه، نسبت به این امر نظارت و اتخاذ تدبیر شود. 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 134065

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر