۱۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰

کلیپ سلامت

ویدیو | چه زمانی لبنیات بخوریم برای لاغری؟

برخی از افراد، عدم تحمل لاکتوز دارند یا تمایلی به مصرف شیر، ندارند. برخی از افراد هم فقط علاقه ای به خوردن شیر ندارند و طعم سایر لبنیات را می پسندند. توصیه جمعی از پزشکان به این گروه از افراد، این است که به جای شیر، از سایر خوراکی های موجود در فهرست لبنیات مانند ماست، دوغ و پنیر در طول روز استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،یکی از گروه های مواد غذایی که مصرف آن برای بدن بسیار مهم و ضروری است خانواده‌ی لبنیات نام دارد. توصیه می شود که روزانه ۲ الی ۴ واحد از این خانواده در رژیم غذایی افراد گنجانده شود. مصرف لبنیات از لحاظ ارزش غذایی در بالای هرم قرار دارند. ماست به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک بسزایی می کند، پنیر می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت باشد و کره و خامه کالری فراوانی دارند و دوغ صباح یکی از نوشیدنی های مغذی و دارای املاح فراوانی است.

خامه، سرشار از انرژی

با اینکه خامه، چربی شیر است اما در گروه روغن‌ها جای می گیرد و هر قاشق مرباخوری از آن، یک واحد چربی محسوب می شود و ۴۵ کیلوکالری انرژی دارد. این چربی از نوع حیوانی و سرشار از کلسترول است، بنابراین کسانی که به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا هستند و باید کلسترول رژیم غذایی شان محدود باشد، باید دور این ماده غذایی را خط بکشند.

ویدیو | چه زمانی لبنیات بخوریم برای لاغری؟

ویدیو | چه زمانی لبنیات بخوریم برای لاغری؟

کشک، فقط پاستوریزه

کشک از دوغ به دست می آید؛ ابتدا کره ماست را می گیرند و آنچه باقی می ماند، دوغ است. بعد آب دوغ را می گیرند و بعد از غلیظ کردن، آنچه مانده به اندازه گلوله هایی درمی‌آورند و می‌گذارند خشک شود، به این ترتیب کشک به‌دست خواهد آمد. البته این روش سنتی تهیه کشک است و در کارخانه ها تمام مراحل تولید مکانیزه انجام می شود، کشک را پاستوریزه هم می کنند.

می توان کشک را از منابع پروتئین و کلسیم دانست ولی اگر نمک فراوانی به آن زده شده باشد، سدیم موجود در نمک باعث می شود کلسیم کشک جذب نشود.، یک لیوان کشک، معادل یک لیوان شیر و ماست و بین ۶۵ تا ۷۵ کیلوکالری انرژی دارد.

شیر، سرشار از کلسیم

خوردن شیر یکی از توصیه‌های اکید پزشکان تغذیه است. متاسفانه در ایران میانگین مصرف شیر، نسبت به دیگر کشورها بسیار پایین تر است. این موضوع باعث نگرانی بسیاری از افراد می شود. ما ایرانی ها در بهترین حالت ممکن، سالی ۸۰ لیتر شیر و لبنیات مصرف می کنیم، در حالی که هر فرد هلندی سالیانه حدود ۴۸۰ لیتر شیر و لبنیات را در وعده های مختلف غذایی گنجانده است. در اندیشه معار ببینید

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط