دست‌ودل‌بازی بانک مرکزی در بازار باز

با افزایش نیاز بانک‌ها به وجوه نقد، رکورد تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز بار دیگر شکسته شد.

به گزارش صدای بورس،دومین گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۳ امروز منتشر شد. این گزارش که به صورت هفتگی توسط بانک مرکزی منتشر می‌شود، خلاصه‌ای از عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی در بازار باز و بازار بین بانکی را ارائه می‌دهد.

بر اساس گزارش منتشر شده از وضعیت حراج بازار باز در آخرین هفته فروردین ماه، تب نقدینگی در بانک‌های کشور باز هم داغ‌تر شده و با افزایش نیاز بانک‌ها به وجوه نقد، تزریق پول بانک مرکزی در این بازار بار دیگر رکوردشکنی کرده است.

همچنین با استناد به این گزارش، ۲۲ بانک و موسسه اعتباری غیربانکی در هفته جاری، در حراج بازار باز مشارکت کرده و بخشی از نیاز خود به نقدینگی را بر طرف کرده‌اند. حداقل نرخ توافق بازخرید و مدت توافق بازخرید در حراج بازار باز این هفته نیز به ترتیب در ارقام ۲۳ درصد و هفت روز ثابت باقی ماندند.

باز 01.27

عطش بانک‌ها در بازار باز

با افزایش نیاز بانک‌ها به وجوه نقد طی ماه‌های گذشته، رقم سفارش ‌های ارسال شده توسط آنها در بازار باز در این مدت شاهد روندی صعودی بوده است. طوری که این رقم از ابتدای دی ماه سال ۱۴۰۲ همواره رشد کرده و با آغاز سال جدید، وارد کانال ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی شده است.

ر دومین حراج بازار باز امسال نیز، این رقم با رشدی هزار میلیارد تومانی در مقایسه با هفته قبل مواجه شد و به حدود ۲۰۳ هزار میلیارد تومان رسید. این در حالیست که در تاریخ عملیات بازار باز بانک مرکزی تنها در یک هفته میزان سفارش‌های بانک‌ها بیش از این میزان ثبت شده بود.

تزریق پول ۲۰۳ همتی بانک مرکزی

بانک مرکزی در پاسخ به سفارش‌های این هفته بانک‌ها، همه آنها را پذیرفت و ۲۰۳ هزار میلیارد تومان در بازار باز تزریق کرد که بیشترین میزان در تاریخ عملیات بازار باز است. این تزریق پول در حالی رخ داد که بانک مرکزی پیش از این برای ۱۰ هفته رقم وام‌دهی به بانک‌ها را در ۱۴۵ هزار میلیارد تومان و پس از آن برای دو هفته در ۱۹۷ هزار میلیارد تومان ثابت نگه داشته بود.

از طرف دیگر، در بازار باز این هفته بخشی از اوراق وثیقه‌گذاری شده توسط بانک‌ها به منظور اخذ وام از بانک مرکزی به مبلغ ۱۹۸ میلیارد تومان بازخرید شد و این مبلغ به بانک مرکزی بازگشت.

منبع: تجارت نیوز

کد خبر 493602

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • میزان اختصاص ارز واردات و نرخ آن اعلام شد

    میزان اختصاص ارز واردات و نرخ آن اعلام شد

    مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران با اشاره به ارز تخصیصی به حوزه صنایع اظهار کرد: برای صنایع مختلف شامال معاملات نیمایی و معاملات اشخاص در مجموع یک میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار ارز نیمایی و ۴۸۵ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات، تامین شده است.

  • کاهش بسیار چشم گیر خالص داراییهای بانک مرکزی بسیار معنا دار است

    فرشاد مومنی:

    کاهش بسیار چشم گیر خالص داراییهای بانک مرکزی بسیار معنا دار است

    «با هر مقیاسی وضعیت تولید فناورانه در ایران را بررسی کنید، می‌بینید که اوضاع به سامان نیست و چشم انداز اقتصادی ایران در سال ۱۴۰۳ این پیام را دارد که در صورت تداوم روند سال‌های قبل در عرصه سیاستگذاری تمام متغیرهای ما از نظر کیفیت سقوط خواهند داشت ولو اینکه به لحاظ کمی به دلیل دوپینگهای مقطعی فرازو فرود داشته باشند.

  • نرخ رشد نقدینگی کمتر از متوسط ۶۲ سال اخیر+نمودار

    نرخ رشد نقدینگی کمتر از متوسط ۶۲ سال اخیر+نمودار

    بررسی تحولات بلندمدت نرخ رشد نقدینگی در اقتصاد ایران نشان می‌دهد، این نرخ در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ نسبت به متوسط ۲۰ ساله، ۲۵ ساله و حتی ۶۲ ساله این شاخص میزان کمتری را نشان می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =