۱۸:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰

کلیپ سلامت

ویدیو | روماتیسم مفصلی را اینجوری درمان کنید

تشخیص روماتوئید آرتریت بر اساس تاریخچه بالینی بیمار، معاینه فیزیکی و آزمایشات تشخیصی انجام می‌شود. برخی از آزمایشات معمول شامل آزمایشات خون مثل آزمایش ESR (نرخ سرعت رسوب گلبول‌های قرمز)، CRP ( پروتئین C-واکنش‌گرا) و آنتی‌بادی‌های روماتوئید (RF) است. همچنین، برخی از آزمایشات تصویربرداری مانند آندوسکوپی (بررسی داخل مفاصل با استفاده از دستگاه ویژه) و ...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید (به انگلیسی: rheumatoid arthritis) یک بیماری التهابی مزمن است که اغلب، مفاصل را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این بیماری، سیستم ایمنی بدن به طور نادرست به مفاصل حمله کرده و باعث التهاب و آسیب به یک مفصل یا تعدادی از بافت‌های مفصلی می‌شود.

این بیماری یک بیماری خودایمنی محسوب می شود. در بیماری‌های خودایمنی، سیستم ایمنی به بافت‌های خود حمله می‌کند. بیماری روماتیسم مفصلی موجب التهاب، درد و تورم مفاصل بدن می‌شود. التهاب باعث می‌شود که مفاصل دردناک، داغ و متورم شوند و حرکت آن محدود شود.

عوامل ایجاد روماتیسم مفصلی

روماتوئید آرتریت یک بیماری پیچیده است که علل و عوامل خطر متعددی دارد. برخی از دلایل شایع ابتلا به روماتیسم مفصلی عبارتند از:

  • عوامل ژنتیکی: وجود سابقه خانوادگی مبتلا به روماتوئید آرتریت می‌تواند یک عامل خطر مهم در ابتلا به این بیماری باشد. وراثت ژنتیکی می‌تواند در افزایش احتمال ابتلا به بیماری تأثیرگذار باشد.
  • سن: روماتوئید آرتریت معمولاً در سنین بالغی آغاز می‌شود، اما ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. بالاترین شیوع بیماری در گروه سنی ۴۰ تا ۶۰ سال است.
  • جنسیت: زنان در مقایسه با مردان، بیشتر در معرض خطر ابتلا به روماتوئید آرتریت هستند. نسبت زن به مرد در این بیماری تقریباً ۳ به ۱ است.
  • عوامل محیطی: برخی عوامل محیطی نیز می‌توانند در ایجاد روماتوئید آرتریت نقش داشته باشند. مثلاً عفونت‌های باکتریایی و ویروسی مانند عفونت هلیکوباکترپیلوری، ویروس اپشتاین-بار، و عفونت‌های تنفسی می‌توانند به روماتوئید آرتریت مرتبط باشند.
  • عوامل استرسی و روانی: استرس مزمن و فشارهای روانی می‌توانند ریسک ابتلا به روماتوئید آرتریت را افزایش دهند یا در تشدید علائم بیماری نقش داشته باشند.
  • سیگار کشیدن: سابقه سیگاری نیز به عنوان یک عامل خطر مرتبط با روماتوئید آرتریت شناخته شده است. سیگاری مبودن ی‌تواند احتمال ابتلا و شدت بیماری را افزایش دهد.
  • عوامل دیگر: عواملی مانند چاقی، نژاد (مثل بیشتر بودن در نژاد آفریقایی و آمریکایی لاتین)، کمبود ویتامین D، رژیم غذایی، عدم فعالیت بدنی منظم و مشکلات دستگاه ایمنی بدن می‌توانند نیز در افزایش خطر ابتلا به روماتوئید آرتریت نقش داشته باشند.

درک این عوامل خطر می‌تواند به ما در پیشگیری، تشخیص و مدیریت بهتر روماتوئید آرتریت کمک کند. باید توجه داشت که این فهرست کامل نیست و سایر عوامل نیز ممکن است در ایجاد این بیماری نقش داشته باشند.

ویدیو | روماتیسم مفصلی را اینجوری درمان کنید

ویدیو | روماتیسم مفصلی را اینجوری درمان کنید

مهم‌ترین علائم ابتلا به روماتیسم مفصلی

مهم‌ترین علائم ابتلا به روماتوئید آرتریت شامل موارد زیر می‌شود:

  • درد در مفصل: درد مفاصل به‌ویژه هنگام صبح یا بعد از استراحت، یکی از علائم اصلی روماتوئید آرتریت است. این درد معمولاً به صورت سمتی و همزمان در چندین مفصل احساس می‌شود.
  • التهاب، تب و قرمزی مفصل: مفاصل آلوده به روماتوئید آرتریت متورم و ملتهب می‌شوند. این التهاب می‌تواند باعث درد، سفتی و کاهش قدرت حرکت مفصل شود.
  • سختی مفصل به‌ویژه هنگام صبح: سختی مفصل و محدودیت حرکت مفاصل، به خصوص در ابتدای روز، یکی از علائم شایع در روماتوئید آرتریت است. این سفتی معمولاً پس از مدتی از آغاز فعالیت‌های روزانه کاهش می‌یابد.
  • خستگی و بی‌حالی: افراد مبتلا به روماتوئید آرتریت ممکن است احساس خستگی، بی‌حالی، کمبود انرژی و کاهش عملکرد داشته باشند.
  • افزایش دمای بدن: در برخی موارد، بیماران مبتلا به روماتوئید آرتریت می‌توانند دمای بالای بدن یا تب را تجربه کنند.

البته علائم دیگری مانند تعرق، کاهش وزن، کم اشتهایی، درد قفسه سینه و خشکی چشم‌ها در نتیجه التهاب، ضعف عمومی، سفتی و درد در مناطق دیگر از بدن (نه محدود به مفاصل) و نشانه‌های التهابی در انگشتان (مانند متورم شدن نوک انگشتان و مفاصل کوچک دست و پا) نیز ممکن است ظاهر شوند. در اندیشه معاصر ببینید

 پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط