۱۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰

کلیپ سلامت

ویدیو | خواص معجزه کننده سیاهدانه

مهمترین خواص خوردن سیاه دانه چیست؟! سیاه دانه برای چی خوبه؟ در این مقاله 8 مورد از تاثیرگذارترین خواص و فواید سیاه دانه، به علاوه اینکه چگونه می توانید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، مورد بحث قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،

۱. سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که رادیکال های آزاد مضر را خنثی می کنند و از آسیب اکسیداتیو به سلول ها جلوگیری می کنند. تحقیقات نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها می توانند تأثیر قدرتمندی بر سلامت و بیماری داشته باشند.در واقع، برخی از مطالعات نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها ممکن است در برابر چندین نوع بیماری مزمن، از جمله سرطان، دیابت، بیماری قلبی و چاقی محافظت کنند.ترکیبات متعددی که در کلونجی یافت می شوند، مانند تیموکینون، کارواکرول، تی آنتول و ۴-ترپینئول، مسئول خواص آنتی اکسیدانی قوی آن هستند.یک مطالعه لوله آزمایشی نشان داد که اسانس کلونجی همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند.با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود آنتی اکسیدان های موجود در کلونجی چگونه بر سلامت انسان تأثیر می گذارد.
ویدیو | خواص معجزه کننده سیاهدانه

ویدیو | خواص معجزه کننده سیاهدانه

۲.کاهش کلسترول

کلسترول یک ماده چربی مانند است که در سراسر بدن شما یافت می شود. در حالی که به مقداری کلسترول نیاز دارید، مقادیر زیاد آن می تواند در خون شما جمع شود و خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.ثابت شده است که کالونجی به ویژه در کاهش کلسترول موثر است.یک بررسی از ۱۷ مطالعه نشان داد که مصرف مکمل سیاه‌دانه با کاهش قابل توجه کلسترول LDL کل و کلسترول بد و همچنین تری گلیسیرید خون همراه است.جالب اینجاست که همچنین مشخص شد که روغن بلالنجی تأثیر بیشتری نسبت به پودر دانه بلانجی دارد.
با این حال، فقط پودر دانه باعث افزایش سطح کلسترول خوب شد.مطالعه دیگری بر روی ۵۷ فرد مبتلا به دیابت نشان داد که مصرف مکمل بلانجی به مدت یک سال باعث کاهش کلسترول تام و LDL می شود و در عین حال کلسترول HDL را افزایش می دهد.در نهایت، یک مطالعه بر روی ۹۴ فرد مبتلا به دیابت یافته‌های مشابهی داشت و گزارش داد که مصرف روزانه ۲ گرم کلونجی به مدت ۱۲ هفته باعث کاهش کلسترول کل و LDL می‌شود.

۳. خواص مبارزه با سرطان را دارد

کالونجی سرشار از آنتی اکسیدان است که به خنثی کردن رادیکال های آزاد مضری که ممکن است در ایجاد بیماری هایی مانند سرطان کمک کنند، کمک می کند. مطالعات لوله آزمایش نتایج چشمگیری در مورد اثرات بالقوه ضد سرطانی کلونجی و تیموکینون، ترکیب فعال آن، یافته است.به عنوان مثال، یک مطالعه لوله آزمایش نشان داد که تیموکینون باعث مرگ سلولی در سلول های سرطانی خون می شود. مطالعه دیگری در لوله آزمایش نشان داد که عصاره کلونجی به غیرفعال کردن سلول های سرطان سینه کمک می کند. سایر مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که بلونجی و اجزای آن ممکن است در برابر چندین نوع سرطان دیگر از جمله سرطان پانکراس، ریه، دهانه رحم، پروستات، پوست و روده بزرگ نیز موثر باشد. با این حال، هیچ مدرکی در مورد اثرات ضد سرطانی کلونجی در انسان وجود ندارد. مطالعاتی لازم است تا بررسی شود که آیا بلونجی وقتی به عنوان ادویه استفاده می شود یا به عنوان مکمل مصرف می شود، فوایدی برای مبارزه با سرطان دارد یا خیر.

۴. می تواند به کشتن باکتری ها کمک کند

باکتری های عامل بیماری مسئول لیست طولانی عفونت های خطرناک از عفونت گوش تا ذات الریه هستند.برخی از مطالعات لوله آزمایش نشان داده‌اند که بلانجی ممکن است خواص ضد باکتریایی داشته باشد و در مبارزه با گونه‌های خاصی از باکتری‌ها موثر باشد.یک مطالعه از کلونجی به صورت موضعی بر روی نوزادان مبتلا به عفونت پوستی استافیلوکوک استفاده کرد و نشان داد که به اندازه یک آنتی بیوتیک استاندارد مورد استفاده برای درمان عفونت های باکتریایی موثر است مطالعه دیگری استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین را که یک سویه از باکتری است که درمان آن دشوار است و به آنتی بیوتیک ها مقاوم است، از زخم های بیماران دیابتی جدا کرد.
کالونجی در بیش از نیمی از نمونه ها، باکتری ها را به روشی وابسته به دوز از بین برد.چندین مطالعه دیگر در لوله آزمایش نشان داده اند که سلونجی می تواند به مهار رشد  و همچنین بسیاری از گونه های دیگر باکتری کمک کند.با این حال، مطالعات انسانی محدود است و تحقیقات بیشتری لازم است تا بررسی شود که چگونه کلونجی ممکن است روی گونه‌های مختلف باکتری در بدن تأثیر بگذارد.

۵. می تواند به محافظت از کبد کمک کند

کبد یک اندام فوق العاده مهم است. سموم را حذف می کند، داروها را متابولیزه می کند، مواد مغذی را پردازش می کند و پروتئین ها و مواد شیمیایی تولید می کند که برای سلامتی حیاتی هستند. چندین مطالعه امیدوارکننده روی حیوانات نشان داده‌اند که کلونجی ممکن است به محافظت از کبد در برابر آسیب و آسیب کمک کند. در یک مطالعه، به موش‌ها یک ماده شیمیایی سمی، با یا بدون کلونجی تزریق شد.
تخم سیاه دانه سمیت این ماده شیمیایی را کاهش داد و از آسیب کبد و کلیه محافظت کرد. مطالعه حیوانی دیگری نیز یافته‌های مشابهی داشت که نشان می‌دهد بلونجی از موش‌ها در برابر آسیب ناشی از کبد در مقایسه با گروه کنترل محافظت می‌کند.یک بررسی، اثرات محافظتی کالونجی را به محتوای آنتی اکسیدانی و توانایی آن در کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو نسبت داد. با این حال، مطالعات بیشتری برای اندازه گیری اینکه چگونه بلونجی ممکن است بر سلامت کبد در انسان تأثیر بگذارد، مورد نیاز است. در اندیشه معاصر ببینید

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط