۲۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰

سلامت و پرشکی

آزمون بیماری کلیه/ IQ پزشکی خود را آزمایش کنید!

کلیه ها یک جفت اندام لوبیایی شکل هستند که درست در زیر قفسه سینه در دو طرف ستون فقرات قرار دارند. آنها با از بین بردن مواد زائد و مایعات اضافی به فیلتر کردن خون شما کمک می کنند، اما آنها خیلی بیشتر از این کار می کنند.

آزمون بیماری کلیه/ IQ پزشکی خود را آزمایش کنید!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،کلیه ها به حفظ تعادل الکترولیت ها در بدن کمک می کنند. علاوه بر این، هورمون‌های تولید شده توسط کلیه به تنظیم فشار خون، ساخت گلبول‌های قرمز و تقویت استخوان‌ها کمک می‌کنند.برای اطلاعات بیشتر با اندیشه معاصر همراه باشید.

توضیح:

کلیه ها روزانه ۱۵۰ لیتر خون را فیلتر می کنند و ۱ تا ۲ لیتر ادرار تولید می کنند که از مواد زائد بدن و آب اضافی تشکیل شده است. ادرار ازانهااز طریق لوله هایی به نام حالب به مثانه می رود و در آنجا ذخیره می شود تا زمانی که پر شود. هنگامی که مثانه به ظرفیت خود رسید، سیگنال هایی به مغز ارسال می شود که زمان ادرار است و ادرار از طریق لوله ای به نام مجرای ادرار از بدن خارج می شود.

آزمون بیماری کلیه/ IQ پزشکی خود را آزمایش کنید!

آزمون بیماری کلیه/ IQ پزشکی خود را آزمایش کنید!

“کلیه” اصطلاح پزشکی است که به عملکرد کلیه اشاره دارد. “عملکرد کلیوی” به وضعیت کلیه ها و چگونگی تصفیه خون آنها اشاره دارد. دو کلیه سالم ۱۰۰% عملکرد کلیه شما را تامین می کنند.

توضیح:

این بیماری  می‌تواند علائم و نشانه‌های مختلفی داشته باشد که غیراختصاصی هستند، به این معنی که همین علائم می‌تواند نشانه‌ای از اختلال عملکرد در اندام دیگر بدن نیز باشد.

برخی از علائم غیر اختصاصی بیماری کلیوی عبارتند از:
– خستگی
– ضعف
– مشکل در تمرکز
– مشکل خواب
– پوست خشک و خارش دار
– میل مکرر به ادرار کردن
– وجود خون در ادرار
– ادرار کف آلود است
– پف دور چشم
– از دست دادن اشتها
– تورم در مچ پا و پا
– گرفتگی عضلات

توضیح:

ممکن است بیماری کلیوی داشته باشید و برای مدت طولانی هیچ علامتی نداشته باشید. آسیب به انها می تواند به آرامی و به تدریج و در طی سال ها و حتی دهه ها رخ دهد. شایع ترین علل آسیب انها شامل فشار خون بالا است که به خوبی مدیریت نمی شود و دیابت کنترل نشده.

بیماری کلیه پلی‌کیستیک

توضیح:
نوعی بیماری کلیوی که ژنتیکی یا ارثی است، این بیماری پلی کیستیک (PKD) است. پلی کیستیک به معنای “کیست های زیاد” است و این اختلال با کیست در هر دو (کیست های کلیه دو طرفه) مشخص می شود. این کیست ها می توانند رشد کنند و باعث بزرگتر شدن انها شوند و در عین حال جایگزین بافت طبیعی می شوند. این در نهایت می تواند منجر به بیماری مزمن کلیه و نارسایی کلیه در طول زمان شود.

همودیالیز

همودیالیز فرآیندی است که مواد زائد و مایعات اضافی را از خون حذف می کند – کاری که معمولاً توسط انها سالم انجام می شود – و یکی از گزینه های درمان نارسایی کلیوی است. دیالیز صفاقی یکی دیگر از گزینه های درمانی است که مواد زائد و مایعات را فیلتر می کند، اما این کار را با استفاده از پوشش داخلی شکم (صفاق) انجام می دهد. معمولاً زمانی که نارسایی کلیه رخ می دهد ابتدا دیالیز انجام می شود. این گزینه‌ها این بیماری را درمان نمی‌کنند، اما می‌توانند کیفیت زندگی را بهبود بخشند و طول عمر فرد مبتلا به نارسایی کلیوی را افزایش دهند. آخرین راه چاره پیوند ان است که به موجب آن بیمار ان را از اهداکننده زنده یا تازه فوت شده دریافت می کند. این می تواند یک درمان باشد، با این حال، ممکن است اندام رد شود و بیمار باید تا پایان عمر از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده کند.

دیابت

شایع ترین علت نارسایی کلیه در ایالات متحده دیابت است. سیستم داده های کلیوی ایالات متحده دلایل اصلی نارسایی کلیه را به شرح زیر رتبه بندی می کند:
۱. دیابت (۴۳.۸ درصد موارد جدید نارسایی کلیه)
۲. فشار خون بالا (۲۶.۸%)
۳. گلومرولونفریت (۷.۶%)
۴. بیماری های کیستیک (۲.۳%)
۵. بیماری های اورولوژی (۲.۰%)
۶. علل دیگر، ترکیبی (۱۷.۵%)

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط