فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور استان فارس را اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی دانست.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، مصطفی ده پهلوان امروز ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ در حاشیه مراسم رونمایی از سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید که به مناسبت فرارسیدن روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در این مجموعه جهانی برگزار شد گفت: ظرفیت آثار در حوزه میراث فرهنگی در استان فارس بسیار گسترده است و شهرت جهانی دارد.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور به شعار امسال روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی که به شکلی به تاب‌آوری در مقابل مخاطرات محیطی تأکید دارد، اشاره کرد و گفت: معتقدم این شعار به شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان جهش تولید و مشارکت مردم مطرح‌شده گره می‌خورد چراکه اگر میراث فرهنگی پشتوانه مردمی نداشته باشد محکوم‌به فناست.

او افزود: برای نمونه برداشت بی‌رویه آب و فرونشست‌های زمین خطرات جبران‌ناپذیری را برای مجموعه‌های جهانی چون تخت جمشید و پاسارگاد، نقش رستم به وجود می‌آورد.

ده پهلوان با اشاره به اینکه طبق آمارهای ارائه‌شده حدود ۷۰ چاه غیرمجاز در دشت مرودشت پلمپ شده است. افزود: زمانی حفاظت و صیانت از آثار تاریخی به‌درستی رخ می‌دهد که علاوه بر میراث فرهنگی جامعه هدف چون مردم و حتی ادارات و سازمان‌ها براین مهم تأکید داشته باشند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور در ادامه سخنانش اخذ سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید را اتفاق بزرگ و مهمی دانست و گفت: موضوع صیانت و پاسداشت از میراث‌فرهنگی وجوه مختلفی دارد که بخشی از آن به حفاظت‌های داخلی و علمی خود مجموعه‌ها و بخش دیگر آن به قوانین و مقررات موجود برمی‌گردد.

او اضافه کرد: سند مالکیت تخت جمشید اقدامی ارزشمند و بزرگی است که باعث می‌شود که حفاظت و صیانت از این مجموعه عظیم راحت‌تر صورت گیرد.

ده پهلوان ادامه داد: زمانی که میراث فرهنگی در پناه قانون قرار می‌گیرد بی‌تردید راحت می‌توان از آن‌ها حفاظت و حراست کرد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور به تعامل خوب وزارت میراث فرهنگی با قوه قضاییه در بحث حفاظت از آثار تاریخی کشور اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون برای رسیدگی به جرائم حوزه میراث فرهنگی شعبه‌ای ویژه در تهران فعال‌شده است.

او در بخش دیگری از سخنانش با مثبت ارزیابی کردن عملکرد مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از فعالیت‌های ارزنده و مدیریت خوب او در ماه‌های اخیر و بعد از انتصاب در این سمت تقدیر و تشکر کرد و گفت: باید یک دست‌مریزادی به استان فارس بگویم چراکه دکتر ثابت اقلیدی مجموعه استان را به‌خوبی مدیریت کرد و شاهد بودیم که استقبال مردم در نوروز از اماکن تاریخی این استان کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر بود.

امروز طی مراسمی که به مناسبت روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی در مجموعه جهانی تخت جمشید برگزار شد سند مالکیت تخت جمشید با حضور تنی چند از مسئولین کشوری و استانی و شهرستان مرودشت رونمایی شد و بیش از ۱۰۰ نفر از پیسشکسوتان، استادکاران، کنشگران و افراد موثر در تحقق مسولیت اجتماعی و مدیران دولتی و... تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403013003076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha