ارتش آمریکا: اولین نبرد هوایی هوش مصنوعی و خلبان انسانی انجام شد

پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۰
مطالعه 1 دقیقه
هواپیمای جنگنده‌ی آزمایشی X-62A از نمای بالا
یک جت جنگنده‌ی مجهزبه هوش مصنوعی اولین نبرد موفقیت‌آمیز خود را با خلبان انسانی انجام داد.
تبلیغات

آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته‌ی دفاعی آمریکا (DARPA) اعلام کرد که یک جت کنترل‌شده با هوش مصنوعی طی آزمایش داگ‌فایت (نبرد هوایی بین هواپیماهای جنگنده از فاصله‌ی نزدیک) با موفقیت مشغول نبرد با خلبان انسانی شد.

دارپا در دسامبر ۲۰۲۲ (آذر و دی ۱۴۰۱) به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی Air Combat Evolution، استفاده از هوش مصنوعی برای توسعه‌ی سیستمی که قادر به کنترل یک جت جنگنده باشد را آغاز کرد.

دارپا پس از انجام شبیه‌سازی‌های داگ‌فایت با استفاده از خلبان هوش مصنوعی، کار خود را با به‌کارگیری این فناوری در داخل هواپیمای آزمایشی X-62A ادامه داد.

هواپیمای کنترل‌شده با هوش مصنوعی در پایگاه هوایی ادواردز در کالیفرنیا به پرواز درآمد و در سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور و مهر ۱۴۰۲) اولین آزمایش موفقیت‌آمیز داگ‌فایت بین هوش مصنوعی و انسان انجام گرفت.

خلبان‌های انسانی در X-62A این امکان را داشتند که هوش مصنوعی را در جریان نبرد غیرفعال کنند؛ اما دارپا می‌گوید خلبانان در هیچ نقطه‌ای نیازی به غیرفعال‌سازی آن نداشتند.

X-62A در مقابل جنگنده‌ی F-16 که صرفاً توسط خلبان انسانی کنترل می‌شد قرار گرفت. هر دو هواپیما در درگیری رو در رو با سرعت ۱٬۹۳۰ کیلومتربرساعت به ارتفاع حدود ۶۰۰ متری نزدیک شدند. با این حال، دارپا نمی‌گوید کدام هواپیما برنده‌ی این نبرد شد.

دارپا تاکنون ۲۱ پرواز آزمایشی با هوش مصنوعی انجام داده است و می‌گوید که این آزمایش‌ها در سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات