۰۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱

کلیپ سبک زندگی

چرا ممکن است با پیری زودرس پوست مواجه شویم + فیلم

پیری زودرس پوست به بروز علائم پیری پوست در سنین پایین‌تر از حد طبیعی گفته می‌شود. این علائم می‌تواند شامل چین و چروک، افتادگی پوست، لکه‌های تیره، خشکی پوست و کاهش خاصیت ارتجاعی پوست باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،چین و چروک‌های پوستی از مهم‌ترین علائمی هستند که با افزایش سن ظاهر می‌شوند و می‌توان گفت هیچ کس نمی‌تواند مانع پیری شود. اما می‌توان بروز آن را به تعویق انداخت. اگر علائم پیری پوست، زودتر از موعد رخ دهد، گفته می‌شود که پیری زودرس رخ داده است. عوامل مختلفی می توانند موجب بروز این عارضه گردند. اما سبک زندگی غلط به عنوان یکی از دلایل غیر ژنتیکی این عارضه، از مهمترین دلایل ابتلا به پیری زودرس پوست می باشند. در ادامه کلیه دلایل این عارضه و راهکارهای پیشگیری و درمان را بررسی نمودیم.

چرا ممکن است با پیری زودرس پوست مواجه شویم؟

عوامل مختلفی می‌توانند باعث پیری زودرس پوست شوند. برخی از این عوامل ژنتیکی هستند و برخی دیگر غیر ژنتیکی. در ادامه ها یک از این عوامل را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

چرا ممکن است با پیری زودرس پوست مواجه شویم + فیلم

چرا ممکن است با پیری زودرس پوست مواجه شویم + فیلم

عوامل ژنتیکی

عوامل ژنتیکی نقش مهمی در پیری زودرس پوست دارند. برخی از افراد به طور ژنتیکی مستعد ابتلا به پیری زودرس پوست هستند. این افراد معمولا دارای پوستی نازک‌تر و حساس‌تر هستند که بیشتر در معرض آسیب‌های محیطی قرار می‌گیرد. چنانچه شما نیز در خانواده و نزدیکان خود چنین افرادی را دارید، باید بیشتر از سایرین به سلامت پوست خود توجه داشته باشید و با روش‌های مراقبتی صحیح از آسیب‌دیدگی بیشتر جلوگیری کنید.

۱- قرار گرفتن در معرض نور خورشید

نور خورشید حاوی اشعه‌های مضری به نام اشعه ماورا بنفش (UV) است که می‌تواند به پوست آسیب برساند. اشعه UV باعث تخریب کلاژن و الاستین می‌شود. کلاژن و الاستین دو پروتئین مهمی هستند که به حفظ استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کنند. تخریب این پروتئین‌ها خود را به شکل چین و چروک بروز خواهد داد.

۲- سیگار کشیدن

سیگار کشیدن باعث آسیب به سلول‌های پوست و کاهش جریان خون در پوست می‌شود. این امر می‌تواند باعث خشکی، چین و چروک و تیرگی پوست گردد. به همین دلیل افراد سیگاری بیشتر در خطر پیری پوست هستند و آسیب‌های پوستی را بیشتر از سایر افراد تجربه می‌کنند.

۳- تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی مانند یائسگی یکی دیگر از دلایلی است که باعث خشکی و نازک شدن پوست می‌شود. یائسگی با کاهش سطح هورمون استروژن همراه است. استروژن نقش مهمی در حفظ سلامت پوست دارد، به همین دلیل بانوان پس از یائسگی آسیب‌های پوستی را تجربه خواهند کرد. در اندیشه معاصر ببینید

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط