۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۳
ادامه سریال خروج پول از بورس

بازار در هفته منتهی به چهار شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ تحت تاثیر حمله تلافی جویانه موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی قرار داشت.

به گزارش صدای بورس،بازار در هفته منتهی به چهار شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ تحت تاثیر حمله تلافی جویانه موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی قرار داشت. شاخص کل با افت ۶۰ هزار واحدی و معادل ۲.۵ درصدی به محدوده ۲،۰۰۰،۰۰۰ واحدی رسید و شاخص هم وزن هم افت ۳.۷ درصدی را تجربه کرد.

در هفته مورد بررسی بیش از ۱۱۰۰ میلیارد خروج پول اشخاص حقیقی را شاهد بودیم و ارزش معاملات خرد هم به صورت متوسط ۳.۸ هزار میلیارد ریال بود که نسبت به هفته قبل که بیش از ۵.۲ هزار میلیارد تومان بود افت محسوسی را نشان می‌دهد. بعد از تحولات سیاسی مذکور سازمان بورس اقدام به کاهش دامنه نوسان سهام به یک درصد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دو درصد کرد که همین امر باعث کم شدن تغییرات قیمت‌ها در طول هفته شد.
در هفته گذشته در گروه خودرویی شاهد افزایش نرخ بعضی محصولات مطابق دستورالعمل شورای رقابت بودیم. رئیس سازمان مالیاتی از کاهش مالیات تولید از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد خبر داد. آمریکا معافیت تحریمی برجامی ایران را تمدید نکرد. اختلاف نرخ نیما و آزاد همچنان رو به رشد است. رئیس سازمان برنامه گفت امسال ۱۱ میلیارد دلار ارز ترجیحی کالاهای اساسی و نهاده‌های کشاورزی پیش‌بینی شده که معادل بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه است. پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت ما نگران وضعیت بازار ارز هستیم؛ باید موضوع سیاست‌های ارزی تعیین تکلیف شود که چالشی برای سیاست‌های اقتصادی کشور است. سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی خبر از انجام اصلاحات در جهت رفع تعهد ارزی داده و اظهار امیدواری کرده است که این موضوع طی روزهای آتی در صحن هیات دولت به تصویب برسد. وی این موضوع را درخواست صادرکنندگان دانسته و گفته است: انجام این کار تولید و صادرات و ارزآوری را به دنبال خواهد داشت. شاملا افزایش نرخ ۲۰ درصدی نرخ سولفات سدیم را اعلام کرد. «پاسا» و «پیزد» افزایش نرخ داشتند.
«زپارس» نرخ ذرت بذری را افزایش داد. «تپکو» و «کمینا» از قراردادهای جدید رونمایی کردند. «توریل» از محل فروش زمین ۲ همت سود شناسایی کرد. «غگلپا»، «کتوسعه»، «آریا»، «پی پاد»، «وغدیر» و «واتی» به ترتیب در مجمع ۷۵، ۲۰۰، ۷۲۰، ۷۰۰ ۳۰۰ و ۱۴۰ تومان به ازای هر سهم تقسیم کردند «پکویر» در سه ماهه به سود ۲۸ تومانی رسید و «قیستو» در ۶ ماهه ۹۴ تومان سود ساخت. همراه اول از مذاکره برای خرید دیجی کالا پرده برداشت. همچنین کنسرسیوم بانکی خریدار پرسپولیس و هلدینگ خلیج فارس خریدار استقلال است. در بورس کالا ورق فولاد مبارکه پر استقبال بود. مدیرعامل پالایشگاه تبریز اعلام کردبه فرمول قیمت‌گذاری فرآورده‌های پالایشگاه‌ها که نابه‌هنگام و ناعادلانه بود، اعتراض کردیم. معاون اول رئیس جمهور دستور اصلاح داده و از طریق انجمن و هلدینگ پارسیان در حال پیگیری هستیم. مدیرعامل توانیر گفت: براساس مصوبه نرخ خرید برق در سال ۱۴۰۳ قیمت خرید برق از نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس متصل به شبکه در ساعات اوج مصرف به ٩٠٨تومان به ازای هر کیلووات ساعت افزایش یافت.
در بازارهای جهانی نفت برنت پس از رشد هیجانی مجدد به کمتر از ۹۰ دلار در هر بشکه بازگشت و قیمت مس جهانی با رشد هفتگی ۵ درصدی به ۹۴۵۰ دلار رسید. قیمت روی و آلومینیوم با رشد حدود ۱۰۰ دلاری به ترتیب به ۲۸۰۰ و ۲۵۵۰ دلار در تن رسید. قیمت دلار و سکه طلا هم با نوسانات سنگین ارزی همراه شدند دلار بازار آزاد بعد از رسیدن به قیمت ۷۰ هزار تومانی به کانال ۶۶ هزار تومان ریزش کرد و سکه طلا در حال حاضر در محدوده ۴۵ میلیون تومان در حال معامله است.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۳۷ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 493564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =