پروژه‌های تجدیدپذیر باید از مسیر بازار سرمایه تامین مالی کنند

محمد امین زنگنه،دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، با بیان این که تامین منابع مالی پروژه‌های تجدیدپذیر از مسیر بازار سرمایه باید صورت گیرد، گفت: با توجه به شرایط تحریمی در اقتصاد کشور، عملا سرمایه‌گذاری و فاینانس خارجی غیرممکن است و باید از ظرفیت‌های متنوع دیگر همانند بورس استفاده کرد.

به گزارش صدای بورس، محمد امین زنگنه، یکی از مشکلات اصلی برای توسعه صنعت تجدیدپذیر را مشکل تامین مالی دانست، گفت: احداث نیروگاه تجدیدپذیر نیازمند سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی است اما با توجه به وجود شرایط تحریمی، عملا سرمایه‌گذاری و فاینانس خارجی غیرممکن است و نمی‌توان آنطور که باید از این محل بهره‌مند شد. بنابراین، تامین منابع مالی پروژه‌های تجدیدپذیر باید از مسیر بازار سرمایه انجام شود.

وی در ادامه افزود: در روش سرمایه‌گذاری داخلی نیز باید بانک‌های تجاری، بازار سرمایه و یا از محل صندوق توسعه ملی اقداماتی در راستای ارائه تسهیلات برای ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر صورت گیرد.

صورت وضعیت تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر

زنگنه اظهار داشت: مشکل اصلی نیروگاه‌های کشور به خصوص نیروگاه تجدیدپذیر این است که بازپرداخت تعهدات قراردادی به موقع نبوده و صورت وضعیت تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر و مابقی نیروگاه‌های حرارتی در زمان مناسب پرداخت نشده است. در نتیجه سرمایه‌گذاران هم منابعی که از بانک و یا صندوق توسعه ملی دریافت کردند را نتوانستند به موقع بازپرداخت کنند.

دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران عنوان کرد: مشکل دیگر برای تامین مالی احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر، منابع بسیار محدود بانک‌های تجاری است، به طوری که تسهیلات این بانک‌ها تنها برای پروژه‌های خُرد و کوچک همچون پروژه نصب سامانه‌های خورشیدی بر سقف خانه‌ها است که مبلغ تسهیلات آنها نیز بسیار کم است و به همین دلیل می بایست برای تامین مالی از ظرفیت های بازار سرمایه استفاده کنند.

مسیر متنوع و تسهیل شده تامین مالی

وی در ادامه بیان کرد: تامین منابع مالی برای پروژه‌های صنعت تجدیدپذیر از محل بانک‌های تجاری و صندوق توسعه ملی بسیار سخت است و تامین مالی از محل بازار سرمایه هم باید از طریق اوراق بدهی باشد. بنابراین، تامین مالی از جمله مشکلات اصلی برای انرژی‌های تجدیدپذیر به شمار می‌رود.

زنگنه، در پایان ارائه ضمانت‌نامه به تولیدکنندگان برق را از جمله راهکارهای مورد نظر به منظور تامین مالی پروژه‌های تجدیدپذیر ذکر کرد و افزود: این موضوع مدت‌ها است از سوی انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر پیگیری می‌شود و امید می‌رود به زودی شاهد پرداخت ضمانت‌نامه پرداخت از سوی سازمان برنامه و بودجه به تولیدکنندگان برق باشیم.

دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران گفت: با توجه به اهمیت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، متنوع سازی ابزارهای مالی در این صنعت از ملزومات توسعه منابع پاک بوده و امید است با فراهم کردن امکانات لازم به منظور بهره‎مندی از ابزارهای موجود در بازار سرمایه جهت تامین مالی پروژه‌ها در آینده، در تلفیق نهادهای مالی و نهادهای فنی در کشور، این موارد بیش از پیش ارتقاء یابد.

منبع: سنا

کد خبر 493626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =