بازدهی ۴۰ درصدی تابان در ۵ ماه

تامین سرمایۀ تمدن در حال حاضر، با احتساب صندوق جسورانۀ فناوری آرمانی، مدیریت ۱۳ صندوق سرمایه‌گذاری متنوع را برعهده دارد.

به گزارش صدای بورس،تامین سرمایۀ تمدن با دریافت مجوزهای لازم، از اواخر سال ۱۳۹۰ به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت در حال حاضر، با احتساب صندوق جسورانۀ فناوری آرمانی، مدیریت ۱۳ صندوق سرمایه‌گذاری متنوع را برعهده دارد. در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آن‌ها نیز خواهیم داشت.

چهار صندوق برای ریسک‌گریزان
با توجه به فراوانی زیاد سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز، ۴ صندوق از ۱۳ صندوق تحت مدیریت این شرکت در راستای جذب این دسته از سرمایه‌گذاران، در گروه صندوق‌های با درآمد ثابت مشغول رقابت با دیگر صندوق‌ها هستند و عملکرد خوبی داشته‌اند. قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین صندوق تحت مدیریت این شرکت با خالص ارزش دارایی حدود ۵۲۳ هزار میلیارد ریال، صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین ‌شهر است که در سال گذشته بازدهی‌ای ۲۳.۱ درصدی داشته است. صندوق قابل‌معامله با درآمد ثابت تداوم اطمینان تمدن (با نماد تداوم)، با کسب حدود ۲۵ درصد بازدهی در یک‌سال گذشته، پربازده‌ترین صندوق با درآمد ثابت این مجموعه بوده است. همچنین صندوق سرمایه‌گذاری اندوخته توسعه صادرات آرمانی و صندوق سرمایه‌گذاری پاداش اعتماد تمدن نیز در سال گذشته حدود ۲۳ درصد بازدهی برای سرمایه‌گذاران محقق ساخته اند.

سه صندوق برای ریسک‌پذیران
خالص ارزش دارایی‌های صندوق سهامی ثروت‌آفرین تمدن در یک‌سال گذشته رشدی ۶ درصدی را تجربه کرده است. سهم بازار سهام از پرتفوی این صندوق حدود ۹۹ درصد است که در این بین، صندوق بیشترین سرمایه‌گذاری را در گروه «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی» و «استخراج کانه‌های فلزی» داشته است. این صندوق سهامی در ۱۲ ماه اخیر حدود ۱۷ درصد بازدهی داشته که در مقایسه با بازده شاخص کل بورس در سال ۱۴۰۲، به میزان ۶ درصد سود بیشتری را نصیب سرمایه گذاران کرده است. صندوق آرمان آتیه درخشان مس(با نماد آتیمس)، دیگر صندوق سهامی این شرکت و از نوع صندوق‌های قابل معامله است که با اختصاص ۹۲ درصد از سبد خود به بازار سهام و در صدر آن گروه‌های «محصولات شیمیایی» و «فلزات اساسی» قرار دارد بازدهی ۱۸.۲ درصدی داشته که در مقایسه با بازده شاخص کل بورس در سال ۱۴۰۲، به میزان ۷ درصد سود بیشتری نصیب سرمایه‌گذاران این صندوق کرده است.
از دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای افراد ریسک‌پذیر، صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله طلای تابان تمدن (با نماد تابش) می‌باشد. این صندوق ابزاری برای آن دسته از سرمایه‌گذارانی است که تمایل دارند در طلا سرمایه‌گذاری کنند. خرید طلای فیزیکی همیشه با پرداخت هزینه‌های اضافی تحت عناوین اجرت ساخت و مالیات همراه است؛ علاوه بر آن وجود ریسک‌های نگهداری فیزیکی طلا از جمله ریسک سرقت و یا مفقود شدن، باعث شده این صندوق ابزار مناسبی برای سرمایه‌گذاران باشد. چراکه دارایی این صندوق شمش و سکه طلا بوده و شامل هزینه‌های اضافی اشاره شده نیست. همچنین صندوق سرمایه‌گذاری طلای تابان تمدن معاف از مالیات بوده و ریسک‌های مطروحه در مورد طلای فیزیکی برای این صندوق وجود ندارد. علاوه بر تمام این مزایا، سهولت معامله در بورس و نقدشوندگی بالای آن بواسطه وجود بازارگردان، موجب شده تا ابزاری مطلوب برای سرمایه‌گذاران حوزه طلا باشد. این صندوق علیرغم عمر کوتاه خود (از تاریخ شروع فعالیت ۲۸/۰۸/۱۴۰۲ الی ۲۸/۰۱/۱۴۰۳) بازدهی معادل ۷۴/۴۹ درصدی را برای سرمایه‌گذاران خود به همراه داشته که بازدهی بالاتر از بازارطلا، سکه و دلار طی دوره فعالیت صندوق بوده است.

تعادل در ریسک و بازده
مهرماه ۱۳۹۰، صندوق گوهر نفیس تمدن در گروه صندوق‌های مختلط آغاز به کار کرد. این صندوق با اختصاص ۵۶ درصد از سبد خود به بازار سهام، حدود ۱۲ درصد به سپرده بانکی و ۳۰ درصد به انواع اوراق بهادار با درآمد ثابت، در یک‌سال اخیر بازدهی ۱۷ درصدی داشته و در افقی بلندمدت نیز طی حدود ۱۲ سال فعالیت خود، بازدهی مرکبی ۲۴۵۹ درصدی داشته است. صندوق اعتماد تمدن، دومین صندوق مختلط این مجموعه است که از بهمن‌ماه ۱۳۹۳ آغاز به کار کرده و در سالی که گذشت با ترکیبی برابر از سهام و اوراق بدهی موفق به خلق ۲۴ درصد بازده شده است.

بازدهی ۴۰ درصدی تابان در ۵ ماه


استراتژی‌های مدیریت صندوق‌های تمدن
تأمین سرمایه تمدن به عنوان شرکت ارائه دهنده خدمات مالی در زمینه مدیریت ثروت در دو بخش صندوق‌های با درآمد ثابت و غیر درآمد ثابت استراتژی‌های زیر را دنبال می‌کند:
صندوق‌های درآمد ثابت: این صندوق‌ها به گونه‌ای طراحی شده که برای افراد ریسک‌گریز جامعه مناسب هستند. از مهمترین اهداف این صندوق‌ها ثبات جریان‌های نقدی و ایجاد درآمد مستمر همگام با تغییرات نرخ سود در بازارهای پولی برای سرمایه‌گذاران است. استراتژی‌های این مجموعه در مدیریت این ابزار، سپرده‌گذاری منابع در بانک‌های کم ریسک و معتبر با بهترین نرخ‌ها، انتخاب اوراق با درآمد ثابت با ناشران معتبر و پایش دیرش و نرخ بهره متناسب با برآوردهای تغییرات نرخ بهره و نیز کاهش ریسک و کسب بازده متناسب با شاخص کل در انتخاب سهام است.
صندوق‌های غیردرآمد ثابت: انتخاب سهام در صندوق‌های غیر درآمد ثابت با توجه به وضعیت اقتصاد کلان و ترکیبی از استراتژی‌های مومنتوم و معکوس در سهام بنیادین با هدف کسب بازده بیشتر از شاخص کل در عین مدیریت ریسک انجام می‌پذیرد.
صندوق‌های قابل معامله: نقدشوندگی بالا و افزایش پیش‌بینی‌پذیری در کسب بازدهی صندوق‌ها.
صندوق طلا: افزایش بازدهی از طریق اتخاذ موقعیت‌های پوشش یافته و غیرپوشش یافته گواهی سکه طلا و شمش طلا، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در طلا از طریق نگهداشت ترکیب دارایی‌های صندوق در حد بهینه تاریخی.

شماره ۵۳۷ هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 493562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =