«تک ماده» برای ۴ درس؛ کمک به دانش‌آموز یا پوشاندن ضعف آموزش در مدارس؟/ «کاهش معدل از سخت‌تر شدن سوال‌ها نیست از کاهش سطح آموزشی است»

آموزش و پرورش اعلام کرده دانش‌آموزان می‌توانند با استفاده از قانون تک ماده در ۴ درس نمره قبولی بگیرند، تصمیمی که حالا سبب‌ساز انتقاد به ضعف اموزش در مدارس و افت تحصیلی دانش‌آموزان شده است.

به گزارش خبرآنلاین، دانش‌آموزان می‌توانند برای ۴ درس از قانون «تک ماده» استفاده کنند و قبول شوند، این را معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفته است. از این پس برای فارغ التحصیلی دانش‌آموزان، چنانچه آخرین نمره دانش‌آموزی در ۴ عنوان درس «نهایی» (از مجموع دروس دوره دوم متوسطه) حداقل ۷ و معدل کل آن نیز بیش از ۱۰ باشد (حدنصاب قبولی را در ۴ عنوان درسی نهایی کسب نکرده باشد) می‌تواند با استفاده از تبصره و یا همان «تک ماده» فارغ‌التحصیل شود.

به گفته محمدمهدی کاظمی، این مصوبه جدید از سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ اجرا می‌شود و دانش‌آموزان، در امتحانات خرداد ماه از مزایای این مصوبه بهره‌مند می‌شوند. بنابراین پایه دوازدهمی‌ها و دانش آموزان دوره دوم متوسطه بزرگسالان، از راه دور و داوطلب آزاد، می‌توانند از سال تحصیلی فعلی از این تبصره استفاده کنند.

البته تصمیم اخیر آموزش و پرورش با واکنش‌هایی در فضای مجازی همراه شده است، یک کاربر در شبکه اجتماعی ایکس نوشته که: «در امتحانات نهایی دوره متوسطه دانش‌آموزان در ۴ درس می‌توانند تک ماده کنند! زمان ما فقط یک درس را می‌شد تک ماده کرد، هر روز بیسوادتر از قبل!»

کاربر دیگری هم در شبکه اجتماعی ایکس نوشته که : «اون موقع‌ها تک ماده یعنی بزرگ‌ترین گناه، برای همین ما بالاخره درس‌ها را هرجور شده می‌خوندیم؛ الان دارن بی‌سواد می‌کنن همه رو»

فرد دیگری هم دراین‌باره نوشته: «دانش‌آموزان نسبت به ۱۵ سال پیش بسیار ضعیف هستن، اینکه یک دانش‌آموز دهمی نتواند تقسیم دو تا کسر را بدست بیاورد اصلا طبیعی نیست. اینکه نتواند مسئله را درست بخواند اصلا طبیعی نیست، فهم مسئله را باید دوم دبستان یاد بگیرن و آن مدل تقسیم را سال چهارم دبستان.»

رنگ‌بندی معدل دانش‌آموزان در وضعیت قرمز

این تصمیم آموزش و پرورش درحالی گرفته شده است که از مدت‌ها قبل انتقادهایی درباره افت تحصیلی دانش‌آموزان متوجه این وزارتخانه شده بود و حالا برخی معتقدند تصمیم‌هایی از این قبیل نه برای کمک به دانش‌آموزان بلکه برای پوشاندن ضعف آموزش در مدرسه‌ها است.

انتشار میانگین معدل قبولی‌های خرداد سال گذشته نشان دهنده افت تحصیل دانش‌آموزان است. آن‌طورکه در گزارش‌ها آمده میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ بدین شرح است: رشته تجربی(۱۱.۲۳)، رشته ریاضی (۱۰.۷۹)، رشته انسانی (۸.۷۵)، رشته معارف (۱۰.۵۶)، معدل‌هایی که براساس آمارها نسبت‌ به سال‌های گذشت افت کرده‌اند، جدول زیر نشان دهنده سیر نزولی معدل دانش‌آموزان در چند سال گذشته است.

رنگ‌بندی معدل دانش‌آموزان در وضعیت قرمز؛ همه بی‌انگیزه هستند/ محتوای کتاب‌های درسی ربطی به زندگی روزمره دانش‌آموزان ندارند

مسائل اقتصادی آسیب جدی به آموزش زده است

همان‌طورکه از جدول مشخص است میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸ در رشته علوم تجربی، ۱۳.۷۷ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۱.۲۳ رسیده است. در رشته علوم ریاضی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸، ۱۳.۲۸ و در سال ۱۴۰۲، ۱۰.۷۹ است. در رشته علوم انسانی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸، ۱۰.۷۶ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۸.۷۵ رسید. در رشته علوم و معارف اسلامی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸، ۱۲.۸۸ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۰.۵۶ رسیده است. تصویر زیر وضعیت معدل در استان‌های مختلف را نشان می‌دهد، همان‌طورکه از رنگ‌بندی‌ها معلوم است جز چند استان وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان در سایر استان‌ها قرمز و نارنجی است، یعنی میانگین معدل دانش‌آموزان ۱۰ و کمتر از ۱۰ است، رنگ‌بندی‌ای که معنای دیگری هم دارد، مثلاً رضا امیدی، جامعه‌شناس، در کانال تلگرامی خود درباره آن نوشت: «نقشه وضعیت معدل استان‌ها تا حد زیادی منطبق با نقشه فقر کشور است.»

قبل‌تر هم محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش درباره افت تحصیلی دانش‌آموزان به خبرآنلاین گفته بود: «مسائل اقتصادی آسیب جدی به آموزش زده است. ما به عنوان شهروند عادی این فشار اقتصادی را حس می‌کنیم. به زبان ساده وقتی شکم بچه‌ی آدم گرسنه است دیگر آدم به‌فکر آموزش و تحصیل نیست.»

عباس عبدی، فعال سیاسی اجتماعی، مدتی قبل در یادداشت به افت تحصیلی دانش‌آموزان واکنش نشان داد و نوشت: «این کاهش شدید معدل ناشی از سخت‌تر شدن سوال‌ها نیست، زیرا همین مطالعه نشان می‌دهد که فقط ۱۱درصد سوال‌ها سخت بوده‌اند و ۲۵ درصد آسان و بقیه متوسط بوده‌اند، پس حتما ناشی از کاهش سطح آموزشی آنان است. در مجموع می‌توان کارنامه دولت کنونی را در مساله آموزش و پرورش نیز از این طریق که نتیجه نهایی هر نوع سیاست و اجرایی است مشاهده کرد، خیلی است که از این پایین‌تر هم بتوان رفت.»

درهمین‌باره محمدتقی فلاحی، کارشناس آموزش به خبرآنلاین گفته بود که: «افت تحصیلی دانش‌آموزان اتفاق جدیدی نیست و سال‌ها در آموزش‌وپرورش وجود داشته است، این مسئله دلایل زیادی دارد، اما بخش زیادی از آن در خود مدرسه است، مثل این‌که دانش‌آموزان ما بی‌انگیزه هستند، علاوه بر این معلم‌ها هم بی‌انگیزه هستند، وقتی یک معلم نارضایتی داشته باشد تسلط کامل خود را موقع آموزش به دانش‌آموزان از دست می‌دهد. با نگاهی که جامعه به موفقیت دارد، این سوال در ذهن دانش‌آموز ایجاد می‌شود که آیا تحصیل کردن واقعاً او را به موفقیت می‌رساند؟ نتایج کنکور را بررسی کنید معلوم می‌شود دانش‌آموزان از کدام مدارس وارد دانشگاه‌ها می‌شوند، لذا تحصیل برای کسب موفقیت در آینده برای یک قشر خاص شده که شاید از نظر مالی هم چندان به آن نیازی نداشته باشند و فقط برای کسب وجهه اجتماعی به دنبال تحصیل هستند، لذا انگیزه دانش‌آموز برای درس خواندن کم شده است.»

سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران هم دراین‌باره به خبرآنلاین گفته که: «امروز درس و تحصیل اولویت دانش‌آموزان نیست، میان دانش‌آموزان دیگر انگیزه‌ای وجود ندارد، از خودشان سوال می‌پرسند چرا درس بخوانیم، مادر و پدر ما که درس خواندند آخرش چه شد؟ بنابراین فکر می‌کنند اگر فقط ناخن بکارند درآمد بیشتری دارند.»

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1897068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
    24 1
    در این ده سال هر کسی از راه رسید معلم شد بدون در نظر گرفتن سواد و شخصیت شخص. در روستایی که من زندگی میکنم یک معلم با سواد وجود نداره ، کسی که تا 40 سالگی داشته پارچه فروشی میکرده به دلیل اینکه 20 سال قبل یه جایی سرباز معلم بوده اونم هم با دیپلم(ناپلئونی) بدون کوچکترین آزمونی استخدام شده . در این روستا یک معلم نداریم که رتبه کنکورش زیر 20 هزار منطقه سه باشه . همه این معلم ها رشته دبیرستانشان انسانی بوده(در گذشته اکثر کسانی که از مطالعه فراری بودن و معدل پایینی داشته اند به سمت رشته انسانی کشیده میشدند). الان دانش آموزان پنجم در حل کردن یک جمع ساده که من پرسیدم (5+2) عاجز بودند. نمیدانم آینده چه خواهد شد ولی مطمئنم که از این روستا دیگه کسی دانشگاه دولتی و رشته خوب قبول نخواهد شد.
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
    17 4
    چرا همش به حقوق معلم نگاه میکنند اکثر معلم ها سواد درست حسابی ندارند من تا حالا معلم ندیدم که قبل از استخدام شدن 200 جلد کتاب غیر درسی خوانده باشد اکثرا شب امتحانی هستند . بزرگترین مشکل آموزش و پرورش سواد معلمان هست. الان هم که توی استخدامی ارزش دروس عمومی و اختصاصی بیشتر از تخصصی هست الان کسی معلم شده که میانگین دروس تخصصیش 9 درصد بوده بجای کسی که میانگین دروس تخصصیش 40 درصد بوده.
  • بهروز IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
    15 3
    قبل ازانقلاب دانش آموزدبیرستان ششم بهمن تهران بودم دردرس انگلیسی نمره قبولی نیاوردم وخواستم همین یک درس را درخردادتک ماده کنم اما گفتندتجدیدشده ای بایدبروی تابستان را درس بخوانی اگردرشهریوربازنتوانستی نمره بیاوری آنوقت می توانی ازتک ماده استفاده کنی حالا چهاردرس تک ماده،بیشتربه جوک تحصیلی می ماندتا یک تصمیم سنجیده وارقاق آموزشی زیرا افت تحصیلی بیشتررا دردوران متوسطه ببارخواهدآوردوارزش مدارک تحصیلی این دوره رامانندپول ملی روبه کاهش خواهدگذاشت
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
    13 3
    متاسفانه سطح سواد معلم هامون خییییلییییی پایین اومده الان تنها دغدغه ی کسانی که در آزمون فرهنگیان شرکت کرده اند چند درس از کتاب های دینی دهم یازدهم و سوال های سطح پایین استعداد معلمیه و سوال های دینی،سیاسی،که چن ماه قبلش طوطی وار خفظشون کردن.و نوع پوشش و حضور در راهپیمایی ها برای مصاحبه است بله اینها یکی از چیز های مهم برای یک معلم ایرانی است ولی اولویت های بسیار مهم تری از اینها برای غربالگری معلم ها وجود دارد و باید در کنار گزینه های بالا به آنها نیز توجه شود.
  • . US ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
    13 0
    کار از کار گذشت
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
    12 1
    من دبیر هستم آموزش و پرورش دولتی ایران واقعاً پوشالی است خصوصا الان ازسرکوچه هرکی که رفته دانشگاه مدرک گرفته یک آزمون ومصاحبه ازش گرفتن واوردنش سرکلاس درحالی که اصلاً کلاس داری بلد نیست
  • ES ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
    10 0
    من در خانواده فرهنگی بزرگ شدم . درسم متوسط به بالا . علاقه به محیط آموزشی و ... در آزمون آموزش و پروش سال 94 قبول شدم . اما خانواده شهید و جانباز جایگزین من شد . متاسفانه به فضای غیر آموزشی و علمی هدایت شدم و در شغل دیگری مشغول کارم . سال 98 با ورد کرونا همین معلم های جایگزین ما سر کلاس حاضر نشدند و تعدادی غیر بومی هم انتقالی گرفتند . دوباره مدارس مناطق محرو ما بی معلم ماند ....... در اداره ای که مشغول کار شدم به دلیل تخصص و حل مشکل اداره با انجام پروژه فعلا کارگری مشول کارم . در اینجا هم تو آزمون استخدامی قبول شدم و متاسفانه با سهمیه دارها جایگزین شدم و ...(متاسفانه تخلفات و بی مسئولیتی های فراوان اونها ....) فکر کنم بنده دینم به شهدا و ایثارگران ادا کردم و دینی بر گردنم نماینده....
  • رضاجم IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
    16 0
    چرا باید تا این حد ارزش دیپلم را پایین آورد؟بنظرم باید هر گونه تک ماده را حذف کنند تا واقعا کسانی که به لحاظ علمی سرآمد هستند دیپلم بگیرند چه اشکال داره که هر کس به لحاظ علمی ناتوان است دیپلم هم نگیرد؟اکنون همه را دیپلمه (بخصوص در گرایشهای کارودانش) می کنند بعد هم دانشگاههای علمی کاربردی (بخوانید دانشکاه)بدون کنکور آنها را صاحب مدرک می کنند و دیگر حاضر نیستند جز کار پشت میز نشینی کارهای مهارتی و فنی که توام با زحمت جسمی است انجام بدهند .کار دولتی هم که محدود در نتیجه مواجه شده ایم با خیل عظیم بیکاران‌پرتوقع و بی سواد اما مدرک دار!!!
  • هانی IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
    17 2
    اون موقع که گوشی دادید دست بچه ها و کرونا رو از جیب معلمان اداره کردید باید بهش فکر میکردید... اون موقعی که ما معلمان رو مجبور کردین به بچه ها کیلویی نمره بدن چون اموزش مجازی بود باید به این روزا فکر میکردید..
  • . IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
    6 1
    عجبببببببببببببب