کد خبر : 29996

گیاه برگ انجیری

گیاه برگ انجیری یکی از محبوب‌ترین اگیاهان آپارتمانی است و نگهداری از آن ساده و راحت بوده و طبق مراحل زیر قابل اجرا است.

به گزارش ورنداز :

شرایط نگهداری از گیاه برگ انجیری

گیاه برگ انجیری یکی از محبوب‌ترین اگیاهان آپارتمانی است و نگهداری از آن ساده و راحت بوده و طبق مراحل زیر قابل اجرا است.

نور مناسب برای گیاه برگ انجیری

لازم است این گیاه در نور غیر مستقیم خورشید قرار گیرد و به هیچ عنوان آن را در مقابل نور مستقیم قرار دهید زیرا باعث سوختن برگ‌ های این گیاه شده و پژمرده شدن و خراب شدن آن را به دنبال خواهد داشت اما این بدان معنا نیست که این دیاب نور خیلی کمی نیاز دارد و نور خیلی کم نیز باعث از بین رفتن برگ‌ های آن می‌ شود.

آبیاری گیاه برگ انجیری

آبیاری بیش از حد برای این گیاه مناسب نیست بنابراین در نظر داشته باشید در فصل تابستان هفته‌ای دو بار و در فصل زمستان نیز هر دو هفته یک بار آن را آبیاری کنید و لازم است بدانید آبیاری صحیح این گیاه بسیار مهم است زیرا باعث رشد کافی و بهتر آن می‌ شود.

رطوبت و دمای مناسب

از آنجایی که این گیاه به رطوبت مناسب نیاز دارد در فصل تابستان حتماً از غبار پاشی هفته سه مرتبه استفاده کنید و در فصل زمستان و سرما یک الی دو بار. یکی دیگر از بهترین روش‌ ها برای ایجاد رطوبت به این گیاه استفاده از سنگریزه در زیر گلدان آن است که می‌ توانید آن را پر از آب کنید.

لازم به ذکر است که دمای مناسب برای گیاه برگ انجیری دمای 18 تا 27 درجه سانتیگراد است و به طور کلی جهت رطوبت رسانی به این گیاه می‌ توانید هفته یک بار آن را مرطوب کنید

خاک مناسب برای گیاه برگ انجیری

انتخاب خاک مناسب و کافی برای این گیاه از دیگر مسائل مهم در نگهداری آن است و بهترین خاک برای آن خاک کمپوست و خاک برگ است و خاک سبک را دوست دارد و در صورتی که خاک مناسب نداشته باشد برگ‌ های آن می‌ ریزد و از بین می‌ رود.

کوددهی به گیاه برگ انجیری

کوددهی همواره باید در زمان رشد گیاه انجام گیرد و همانطور که می‌ دانید بهترین زمان برای رشد گیاهان مختلف از جمله گیاه برگ انجیری، فصل بهار و تابستان است که باید در این فصل‌ ها هر ماه یک بار به گیاه برگ انجیری کود داد.

روش تکثیر گیاه برگ انجیری

جهت تکثیر این گیاه روش‌ های متداولی وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می‌ پردازیم

کاشت بذر

یکی از روش‌ های متداول گیاه برگ انجیری کاشت بذر آن است که می‌ توان با در نظر داشتن شرایط آب و هوایی و شرایط نگهداری از آن در فصل مناسب مربوط به آن منطقه این گیاه را کاشت.

قلمه زدن

از مناسب‌ ترین روش‌ های تکثیر گیاه برگ انجیری بدون شک روش قلمه زدن است که بهتر است این کار را در فصل رشد گیاهان یعنی فصل بهار و یا تابستان انجام داد لازم به ذکر است که بهترین دما برای قلمه‌ها 21 درجه سانتیگراد است و بنابراین زمان قلمه زدن بسته به منطقه آب و هوایی نیز می باشد.

تکثیر از طریق ریشه‌های هوایی

همانگونه که می‌ دانید گیاه برگ انجیر دارای ریشه‌ های هوایی است و برای تکثیر این گیاه می‌ توانید روش تکثیر از طریق ریشه‌ ها را به کار گیرید و با قرار دادن آنها در خاک تعداد گیاهان بر انجیری را در منزل و یا باغچه خود افزایش دهید.

مشکلات رایج گیاه برگ انجیری

این گیاه ممکن است به مشکلات زیر مبتلا شود

زرد شدن برگ‌ها

زرد شدن برگ‌ های این گیاه نشانی از خشکی خاک آن است که ابتدا قدیمی‌ ترین برگ‌ های گیاه زرد شده و بعد به دیگر برگ‌ ها سرایت می‌ کند پس بهتر است که در صورت زرد شدن برخی از برگ‌ ها آنها را هرس کنید و از شایع‌ترین علل زرد شدن آنها می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کمبود رطوبت

  • استرس پس از تعویض گلدان و استرس دما

  • کوددهی نامناسب و جابجا به محیط جدید

  • آفات و بیماری‌های مرتبط با این گیاه

  • نور مستقیم خورشیدی یا نور خیلی کم

  • آبیاری ضعیف یا آبیاری بیش از حدبرای اینکه قلمه تو آب خراب نشه

    یکیش اینکه ته قلمه که همون محل برش هست رو بپوشونی

    حتما آب رو هر چند روز عوض کن

    تو آب یه تیکه ذغال بنداز

    از گیاه سالم قلمه بگیر

    قلمه رو تو جای پرنور نزار

    تا موقعی که ریشه نداده اصلا کود نده

    پژمرده شدن برگ‌ ها

    از دیگر مشکلاتی که ممکن است برای این گیاه پیش بیاید پژمرده شدن برگ‌ های آن است که نشانی از مشکل در آبیاری این گیاه می‌ باشد.

    قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ ها

    قوی شدن نوک برگ‌ های این گیاه از دیگر مشکلات آن است که معمولاً به علت خشکی خاک گلدان آن رخ می‌ دهد پس باید مرتباً خاک یا گیاه را طبق برنامه مرطوب کنید تا برگ‌ های آن آسیب نبینند و زرد یا قهوه‌ای نشوند.

منبع ساعد نیوز
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی