تاریخ انتشار : شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 7:35
کد خبر : 151815

اسرائیل چرا به دنبال بزرگنمایی است؟

اسرائیل چرا به دنبال بزرگنمایی است؟

آرمان شرق-گروه بین الملل: ایران باید مثل بعضی از کشورها برای خودش بازدارندگی ایجاد کند. اگر ایران تا کنون بمب نساخته به خاطر این بوده که به کشورش حمله نشد. یعنی نگرانی از حمله باعث نساختن بمب شده اما اگر قرار باشد بهش حمله بشود برای چه کوتاهی کند. این نگاه بازدارندگی باید در عرصه دیپلماسی نهادینه شود. مذاکره و رایزنی در‌ این مقطع زمانی مهم است و باید به صورت جدی تر‌ در دستور کار قرار گیرد.

اسرائیل چرا به دنبال بزرگنمایی است؟

عبدالرضا فرجی راد

آرمان امروز : اقدام اسرائیل در اصفهان نمی تواند پاسخگوی حمله ایران با حدود ۳۰۰ موشک و پهباد به اسرائیل باشد و مشخصا بازدارندگی حمله ایران بیشتر‌ بود.

قبلا هم با ریزپرنده ها چنین حملاتی انجام شده بود و اتفاق جدیدی در‌ اصفهان نبود. ممکن است در آینده هم این گونه تحرکات را شاهد باشیم.

تا اینجای کار بازدارندگی ۲۰۰ کلاهک اتمی که دولت و مردم اسرائیل به آن تکیه کرده بودند شکسته شده و باید ببینیم در آینده چه اتفاقی می افتد. مشکل اسرائیل از بین رفتن این بازدارندگی است.

وزیر امنیت اسراییل که فردی تندرو و قدرتمند در کابینه است روز جمعه حمله اسرائیل را بسیار جزئی تلقی کرده و آن را مسخره نموده است.

با توجه به اینکه دولت و حتی رهبران احزاب مخالف نیز در کمین آن ها هستند، اظهارات برخی نشان می دهد اسرائیل در صدد بزرگنمایی نیز بوده است. نباید فراموش کرد که باز هم امریکا تلاش می کند سناریوی کم تنش همواره در دستور کار‌ باشد.

اگر حمله ای گسترده به ایران انجام می شد، در چنین حالتی آن بازدارندگی که ایران می خواست به دست آورد از بین می رفت و حمله مجدد ایران را در پی می داشت. در مجموع منافع خوبی برای بایدن در کنترل تنش ها وجود دارد.  باز هم تکرار می کنم اگر ایران کار دیپلماتیک ابتکاری، بزرگ و پنهانی با امریکا انجام بدهد می تواند ضرب قضیه و تبعات آن را به خوبی بگیرد.

نگرانی بالاتر از خروج از ان پی تی و رفتن به سمت سلاح اتمی برای امریکا در مورد ایران نیست. این مصاحبه های‌ اخی  به جا و کاملا بازدارنده است.

اگر امریکا هم در مورد ایران کوتاه می آید دلیل فوق جایگاه مهمی دارد و صحبت مقام ایرانی با امریکاست نه اسراییل. البته اسراییل هم خودش از این موضوع نگران می شود که ایران توانایی اتمی بیشتری داشته باشد.

البته شاید این سخن از سوی یک مقام ارشد گفته می شد بهتر بود. وضعیت حساسی است و از عوامل بازدارنده باید استفاده کرد. باید طرف مقابل احساس کنند که در صورت حمله به ایران،  ایران باید مثل بعضی از کشورها برای خودش بازدارندگی ایجاد کند. اگر ایران تا کنون بمب نساخته به خاطر این بوده که به کشورش حمله نشد. یعنی نگرانی از حمله باعث نساختن بمب شده اما اگر قرار باشد بهش حمله بشود برای چه کوتاهی کند. این نگاه بازدارندگی باید در عرصه دیپلماسی نهادینه شود. مذاکره و رایزنی در‌ این مقطع زمانی مهم است و باید به صورت جدی تر‌ در دستور کار قرار گیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.